Gjest T.s. Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Jeg er i relasjon med en kvinne som har de fleste av de symptomene som er kriterier for denne personlighetsforstyrrelsen. Har du erfaring med tvangspreget pf? Er det typisk å liten selvinnsikt og lite eller ingen medfølelse og å være sårbar for kritikk og være oppfarende dersom noen nevner noe som h*n kunne ha gjort på en annen måte? Hva med tendens til utnytting og manipulasjon? Er det andre ting som er typisk for denne personlighetsforstyrrelsen? Finnes det behandling for denne pf, som hjelper? På forhånd takk for hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 Det du nevner her kan være hva som helst, ikke nødvendigvis tvangtspreget pf..er ikke sikkert ho feiler noe i det hele tatt
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Det du nevner her kan være hva som helst, ikke nødvendigvis tvangtspreget pf..er ikke sikkert ho feiler noe i det hele tatt Ok. Takk! De tingene som jeg nevnte, vet jeg ikke en gang om står på kriterielisten. Jeg nevnte dem bare i tillegg, i tilfelle noen visste noe om dette har sammenheng med en evt pf. Har du erfaring med denne pf? Igjen, tusen takk! Og god natt :-)
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Jeg har ikke denne type diagnose selv men har vært innlagt med folk som har det. Det krever en del utredning for å få en slik diagnose og mange kriterier må oppfylles. Det finnes behandling mot dette, noen responderer bra, andre ikke. Det er svært individuelt. Dessuten krever det også en del egeninnsats. Det løses ikke med en pille. Jeg syns heller ikke symptomene ligner så veldig ettersom en tvangspreget personlighet ofte utspiller seg i ekstrem kontroll, perfeksjonisme og at personen er lite fleksibel. De er lite impulsive også.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Jeg har ikke denne type diagnose selv men har vært innlagt med folk som har det. Det krever en del utredning for å få en slik diagnose og mange kriterier må oppfylles. Det finnes behandling mot dette, noen responderer bra, andre ikke. Det er svært individuelt. Dessuten krever det også en del egeninnsats. Det løses ikke med en pille. Jeg syns heller ikke symptomene ligner så veldig ettersom en tvangspreget personlighet ofte utspiller seg i ekstrem kontroll, perfeksjonisme og at personen er lite fleksibel. De er lite impulsive også. Takk, det er fint å vite litt mer i forhold til behandling m.m. Hun har de typiske tegnene på denne pf. De tingene jeg nevnte er i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 De kriteriene er sentrale i alle personlighetsforstyrrelser, men trenger ikke bety at personen lider av det. Det vesentlige i disse punktene er selvbilde. Let like gjerne etter svar i personens barndom og oppvekst. Anonymous poster hash: 7bcbc...1fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå