Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk og sliter med at naboen under har på TV-volumet meget høyt hver dag frem til 23.30.
Det er et eldre par som bor der, så jeg skjønner at de må ha på høyt, men...

Hvor mye TV-støy skal man tåle? Blir jo som om et yngre par hører på høy musikk... Eller? Kan jeg spørre pent om de kan ha på litt lavere? Er det akseptert?

Jeg kan ikke se på egen TV uten å bli veldig forstyrret av programmet som naboen ser på. Å ikke ha på lyd (TV, radio, musikk) i egen leilighet fører bare til at jeg blir skikkelig plaget av støyen fra naboen. Å slappe av etter jobb kan jeg bare glemme, med mindre jeg bruker øreplugger - i mitt eget hjem...

Jeg har ikke bodd i blokk før, så kanskje det bare er slik man må tåle?
Uff, jeg som er så avhengig av stillhet og lavt volum på egen TV i hverdagen. Føler meg rett og slett uvel av støyen og blir ganske sliten psykisk. Det blir liksom aldri stille.... :(

Anonymous poster hash: 417b7...227
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan forlange stillhet kl 23.00

Og hinte til at de kan få seg høreapparat, sende anonymt brev eller noe.

Anonymous poster hash: 12da5...55d
AnonymBruker
Skrevet

Du kan forlange stillhet kl 23.00

Og hinte til at de kan få seg høreapparat, sende anonymt brev eller noe.

Anonymous poster hash: 12da5...55d

Men jeg må legge meg tidligere enn 23.00 siden jeg begynner så tidlig på jobb... :.(

Jeg skjønte tidlig at jeg ikke lenger kunne ligge en times tid før sengetid å høre på radioen slik jeg gjorde før. Da blir jeg bare irritert og av og til så frustrert at jeg begynner å gråte. Denne leggerutinen virker kanskje rar for noen, men jeg sliter med innsovning og var/er derfor avhengig av rolige aktiviteter før leggetid. Nå må jeg sitte med høyt volum på egen TV, radio eller stereo frem til jeg legger meg og tar i ørepluggene. En veldig brå overgang jeg jobbet meg bort ifra da jeg skulle lære meg å sovne.

Hadde det i det minste bare vært sporadiske lyder. Da vet man at de slutter og man får ro mellom bråkingen. Nå vet jeg at jeg ikke får fred mellom arbeidstid og sovetid. På jobben er det også mye støy. Så jeg opplever støy 18 timer om dagen.

Føler dette er veldig belastende og er fryktelig sliten mentalt...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bodd i blokk før, så kanskje det bare er slik man må tåle?

Uff, jeg som er så avhengig av stillhet og lavt volum på egen TV i hverdagen. Føler meg rett og slett uvel av støyen og blir ganske sliten psykisk. Det blir liksom aldri stille.... :(

Du burde ikke bo i en blokk hvis du ikke tåler støy om dagen. Etter 11 bør alle ta hensyn.

Anonymous poster hash: e40cc...279

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke bo i en blokk hvis du ikke tåler støy om dagen. Etter 11 bør alle ta hensyn.

Anonymous poster hash: e40cc...279

Jeg har dessverre ikke økonomi til noe annet... For meg er det dessverre blokkleilighet som er innenfor de økonomiske rammene jeg har. Tror neppe noen bare gir meg 6 millioner til et hus... Man har ikke så mange muligheter. Å flytte på landet betyr jo at man isolerer seg fra sitt sosiale nettverk. Er ingen fullgod løsning akkurat..? Men kanskje nødvendig?

Men, det jeg egentlig lurer på er om man har "rett" til å i alle fall spørre om naboen kan skru ned volumet, eller om det er frekt..? Skal selvfølgelig ikke kreve det.

Skrevet (endret)

Du kan selvsagt ta en prat med naboen, forklare situasjonen og spørre det er mulig at de kunne skru ned litt mot kvelden, men du kan ikke kreve noe. Vi hadde tidligere en som spilte musikk med høy bass - vi banket på og spurte pent om det var mulig å skru ned bassen bare litt slik at ting ikke ristet nede hos oss - løsningen var å løfte høyttalerne fra gulvet slik at lyden ikke forplantet seg direkte ned. Mange gjør det ikke for å være fæle naboer, men de vet ikke at det faktisk bråker. Det er ofte slik i blokk at det blir bråk fra mange kanter - og man må bare bli vant til det. Barn som skriker og hyler, folk som har på høy musikk, som det ene og det andre. Naboene dine bryter ingen regel utenom den halvtimen ekstra de ser på tv med høy lyd på kvelden. At du skal på jobb tidlig slik at du må legge deg før kl 23 må du finne løsning på - har du prøvd sov i ro? :)

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...