AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 For ca 25 år siden sa tannlegen jeg da var hos at jeg ville være tannløs p.g.a periodontitt som 40 åring, også lo han. Denne tannlegen sa også at jeg aldri villa ha råd til å operere tannkjøttet. Dette tok helt knekken på meg min selvtillit i tillegg til at jeg fikk totalt vegring for tannleger, munn og tenner. I allefall, nå nærmer jeg meg 50, jeg er ikke helt tannløs, men det er ikke langt unna. For ca 15 år siden fikk jeg trukket noen tenner å satt inn delprotese i overkjeven. Underkjeven skulle også vært tatt da, men det stoppet opp. Nå har jeg begynt å miste tenner. Jeg har ikke lenger jeksler å dermed kraftig nedsatt tyggefunksjon. Sunn mat trenger man et godt tannstell for å spise, så kosten er også deretter. Delprotesen min har også begynt å knekke nå, så den er et lappverk som jeg må bruke masse "lim" for å få festet. Den eneste funksjonen den nå har er kosmetisk siden den nesten ikke lenger fungerer å spise med. Det jeg lurer på er om det har skjedd endringer i løpet av de siste 10 årene m.h.t hva man får dekket av tannbehandling? Kan jeg bruke følgende for å prøve å få gjennom et krav på økonomisk støtte til tannbehandling; Jeg er yrkesaktiv å jobber 50% (sykemeldt nå da). Har ikke lenger tyggefunksjon. Isolerer meg sosialt pga lavt selvbilde - relatert til tennene. Jeg googlet litt å kom over følgende artikkel; http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1315135 Synes det er helt forferdelig at vi skal ha det sånn idag i Norge. Takknemmelig for svar. De som gjerne vil komme med kritikk kan drope å svare. Anonymous poster hash: 208f2...1e1
Thorn Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 Jeg er dessverre ikke mye kunnskap om dette, men vil tro at du skulle kunne få noe av utgiftene dekket, i hvert fall. Man betaler jo kun egenandel når man opererer ut visdomsjeksler, for eksempel. Og jeg måtte ha tannskinne pga gnissing, det var også kun en egenandel. Ville ha ringt litt rundt til tannleger og hørt om noen tilbyr sjekk med prisoverslag og mulighet for avbetaling. De vet også hva du eventuelt vil få dekket eller ikke. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Er ganske sikker på at du får dekket det meste av ting som du ikke kan noe for, som skader eller manglende tenner pga sykdom. Sjekk helfo!Anonymous poster hash: ac751...d27
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Tror du får dekket det meste pga tannkjøttsykdom. Moren min fikk dekket fullprotese da hun var på din alder pga samme sykdom. Anonymous poster hash: e41ce...453
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Peridontitt gir delvis dekning av all tannbehandling. De har lempet litt på disse reglene de senere årene, og gjort det lettere å få dette. (Tannlegen søker for deg.) Finn en tannlege og bestill en kartleggingstime der, og spør hvor mye du kan få sponset og hva det vil koste deg. Tannlegen kan svare deg på dette, og legge opp et behandlingsforløp for deg. Dersom du ikke får alt dekket bør du kanskje finne en tannlege som har avtale med utenlandske klinikker, ut fra det du beskriver kan det blir dyrt for deg, selv med 80% dekning. Det som ikke alle er klar over er at innenfor EU kan du ta med deg støtten fra folketrygden, og få mye mer igjen for pengene i land som Ungarn og Polen. Anonymous poster hash: 16b40...c6f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 Tusen takk for gode og konstruktive svar. Det setter jeg stor pris på Utifra svarene deres, kan det se ut til at reglene er endret noe de seinere år, å det er positivt. Jeg tenker at siden jeg enda er såpass ung, så er ikke noe annet alternativ enn implantat aktuellt. Vet jo at det er det dyreste alternativet, men etter som jeg har lest meg til så trenger man ikke ett implantat pr. tann, men man kan ha et slags "bro-system" Er det realistisk å søke Nav om å få dekket implantat? Jeg mener at det blir ganske dyrt for staten å ha meg gående hjemme, da jeg ikke kommer til å gå ut i jobb igjen hvis jeg må ha protese. Utifra det jeg har lest om andre, er protesen et hinder, å de som bruker det må gå med lim med seg for å feste tennene i løpet av dagen. Jeg ser for meg at man blir svært hemmet både i arbeidssituasjon (matpause/ kommunikasjon osv) og privat når man hele tiden må konsentrere seg på om tennene er festet skikkelig å at de ikke plutselig "kommer fram" under en samtale. Ts Anonymous poster hash: 208f2...1e1
Lou Salome Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Se på sidene til HELFO.no, privatperson, dekning av helseutgifter, tannlege. Tannlegen søker for deg.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Er det realistisk å søke Nav om å få dekket implantat? Dersom tannlegen mener at det er mest hensiktsmessig med implantater vil Nav dekke det, dette er en av endringene som er gjort, nemlig at tannlegen tar den faglige vurderingen. Usikkerhetsmomentet er hvor stor del av behandlingen de dekker, men dette kan en tannlege svare deg på. Og de vil nok uansett anbefale implantater, alderen din tatt i betraktning. Anonymous poster hash: 16b40...c6f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 Tusen takk alle sammen for at dere ikke dømmer meg, men gir gode og informative svar. Setter utrolig stor pris på dette. Jeg skal igjennom en stor prosess, både mentalt, fysisk og utseendemessig, å har veldig blandede følelser rundt dette. På den ene siden vet jeg at dette må jeg gjennom bl.a for å kunne spise skikkelig, men samtidig gruer jeg veldig for hvor mye dette vil forandre utseendet, hvor synlig dette vil bli... Anonymous poster hash: 208f2...1e1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #11 Skrevet 1. august 2013 Den tannlegen du var hos for 25 år siden burde hatt bank. Anonymous poster hash: 60080...070 10
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #12 Skrevet 1. august 2013 Den tannlegen du var hos for 25 år siden burde hatt bank. Anonymous poster hash: 60080...070 Han burde hatt det ja... Den gangen var jeg ung å uerfaren. Idag vet jeg bedre å aksepterer ikke den type behandling av hverken meg eller andre, å hadde det skjedd idag hadde han blitt rapportert. Denne tannlegen var kjent for å være ufin mot de som ikke hadde en feilfri tanngard, å det var flere enn meg som fikk ufine kommentarer. For noen år siden døde han av kreft, så det er ikke mulig å "ta" han for dette idag... Ts Anonymous poster hash: 208f2...1e1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #13 Skrevet 1. august 2013 6 Periodontitt [Endret 1/12, 1/13] Det ytes stønad ved: a) Behandling av marginal periodontitt og periimplantitt Stønad ytes ved systematisk behandling av marginal periodontitt/periimplantitt som tar sikte på å oppnå infeksjonskontroll. Behandlingen må være målrettet og faglig strukturert. Behandlingen må også være utført fortløpende for å være stønadsberettiget. Etter denne bestemmelsen ytes ikke stønad til forebyggende tiltak som rutinemessig tannrens eller til behandling av gingivitt. Utgiftene dekkes etter refusjonstakstene under takstene 501 - 505. Takster i takstgruppe A, H og I kan brukes i tillegg. Etter folketrygdloven § 5-6 a ytes det også stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling av marginal periodontitt utført av tannpleier, jf forskriftens § 1 andre ledd. Godkjente egenandeler inngår i egenandelstak 2-ordningen. b) Rehabilitering ved tanntap som følge av grav marginal periodontitt Før rehabilitering kan påbegynnes, skal det utarbeides en behandlingsplan og en plan for oppfølging av rehabiliteringen. Planene skal journalføres. Av journalen skal det også fremgå hvorfor aktuell(e) tann/tenner ekstraheres og ikke behandles for marginal periodontitt. Tannlegen som er ansvarlig for gjennomføring av behandlingen har ansvar for å utarbeide en behandlingsplan. Tannlegen som skal ha ansvar for oppfølging etter utført rehabilitering, skal utarbeide oppfølgingsplanen. Stønad ytes i de tilfeller hvor tann/tenner er tapt etter 1. mai 2002 som følge av marginal periodontitt. Årsaken til tanntapet må dokumenteres. Munnhulen må være sanert for oralpatologiske tilstander, herunder marginal periodontitt, før implantat settes inn. Som hovedregel refunderes ikke utgifter til rehabilitering for tapte tenner bakenfor premolar (eller femte tann i tannrekken). Nødvendig unntak må begrunnes og dokumenteres. Det ytes stønad til kun én rehabilitering per tapt tann forårsaket av marginal periodontitt. Det kan gjøres unntak fra denne hovedregelen dersom protetisk erstatning og/eller implantat må fjernes/gjøres om som følge av at flere tenner må trekkes på grunn av marginal periodontitt. I disse tilfellene kan det gis stønad til hel- eller delprotese. Blir de tapte tenner erstattet med fast protetikk, ytes det kun stønad for de tapte tenner som det tidligere ikke er gitt stønad for. Utgiftene dekkes etter takstene 509 - 517. Takstene 1 - 5 (undersøkelse og etterkontroll) kan brukes i tillegg. Takstene 808 - 810 kan brukes av kjeve- og ansiktsradiolog som står ansvarlig for billedtaking og tolkning av bilder. Etter denne bestemmelsen ytes det ikke stønad for kirurgisk behandling etter takstene 421 - 423. http://www.nav.no/rettskildene/rundskriv/151585.cms Takster: http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/151661.cms Anonymous poster hash: 0e490...1f9
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #14 Skrevet 1. august 2013 Ringte kjevekirurgen idag for å avtale time og å komme igang. Hun jeg snakket med mente at man ikke får dekket implantat siden dette er så dyrt. Følte et nederlag da, allerede før behandlingen har startet. Men jeg kommer ikke til å gå tilbake til jobb før jeg har implantat, å ingen kan vel tvinge meg? De kan sende meg til så mange psykologer de vil (for jeg må sikkert ha en time der for å vurdere psyken i forhold til tenner og arbeid) Men det er jeg som skal ut blandt folk, det er jeg som må spise blandt folk, snakke med folk osv. Så selv om behandlere mener at jeg burde kunne gå tilbake i arbeid, så er det vel til syvende og sist jeg som vet hva jeg føler for det. Jeg vil tro at det er rimeligere for staten å dekke implantat for meg framfor å betale sykepenger og senere trygd til meg. Ts Anonymous poster hash: 208f2...1e1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #15 Skrevet 1. august 2013 Du vil hverken få AAP eller uføretrygd på det grunnlaget der. Så da får du klare deg uten inntekt, da. Man lever godt med godt tilpasset gebiss. Får være måte på forfengelighet.Anonymous poster hash: 0e490...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #16 Skrevet 1. august 2013 Du vil hverken få AAP eller uføretrygd på det grunnlaget der. Så da får du klare deg uten inntekt, da. Man lever godt med godt tilpasset gebiss. Får være måte på forfengelighet.Anonymous poster hash: 0e490...1f9 Ikke på det grunnlaget nei, men pga de psykiske belastningene det medfører. Hadde du syns det var greit å bruke gebiss, som du stadig måtte passe på at ikke løsnet? Det å ikke kunne spise på jobb i lunsjpausen eller på kafe. Det å risikere at gebisset løsner og detter ned under samtale med andre kan ikke være mye hyggelig. Anonymous poster hash: 208f2...1e1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #17 Skrevet 1. august 2013 Du vil hverken få AAP eller uføretrygd på det grunnlaget der. Så da får du klare deg uten inntekt, da. Man lever godt med godt tilpasset gebiss. Får være måte på forfengelighet.Anonymous poster hash: 0e490...1f9 Det har ikke bare med forfengelighet å gjøre heller. Uten skikkelig tyggeredskap er det masse sunn mat man ikke får spist. Man får heller ikke stimulert beinsubstansen i kjeven da den gradvis svinner og blir borte uten stimuli. Kjeven får ikke stimuli ved bruk av proteser. Anonymous poster hash: 208f2...1e1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #18 Skrevet 1. august 2013 Litt usikker på hva man får dekket. Skal selv trekke åtte tenner nå i løpet av 1 til 2 år, og deretter få satt inn implantater. Tannlegen min sa at jeg kom til å få dekket mye av dette pga sykdom i munnen. Anonymous poster hash: f3498...83f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #19 Skrevet 1. august 2013 Litt usikker på hva man får dekket. Skal selv trekke åtte tenner nå i løpet av 1 til 2 år, og deretter få satt inn implantater. Tannlegen min sa at jeg kom til å få dekket mye av dette pga sykdom i munnen. Anonymous poster hash: f3498...83f Jeg blir også veldig forvirret. Leser på nettet at man kommer innunder ordningen der man får dekket deler av implantat behandling ved Periodontitt, mens kjevekirurgen sa at jeg kun får dekket til protese. Jeg leser også på sidene til Eurodent http://www.eurodent.no/refusjon å lurer på om dette kan være et alternativ. Jeg skal ihvertfall ringe kontoret deres i Oslo å forhøre meg. Eneste her er at det må gjøres opp med en gang, også kan man søke om refusjon når man kommer hjem, å det er penger jeg ikke har... Ts Anonymous poster hash: 208f2...1e1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #20 Skrevet 2. august 2013 Jeg blir også veldig forvirret. Leser på nettet at man kommer innunder ordningen der man får dekket deler av implantat behandling ved Periodontitt, mens kjevekirurgen sa at jeg kun får dekket til protese. Jeg leser også på sidene til Eurodent http://www.eurodent.no/refusjon å lurer på om dette kan være et alternativ. Jeg skal ihvertfall ringe kontoret deres i Oslo å forhøre meg. Eneste her er at det må gjøres opp med en gang, også kan man søke om refusjon når man kommer hjem, å det er penger jeg ikke har... Ts Anonymous poster hash: 208f2...1e1 Jeg skal til tannlegen igjen i starten av neste uke for å snakke om dette her. Da skal jeg passe på å forhøre meg nøyaktig om hva jeg får dekket og ikke. Skal skrive inn mer i tråden da om du ønsker Anonymous poster hash: f3498...83f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå