Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har sett litt på privatskoler som man kan studere interiør på.

De jeg har sett på er Norges kreative fagskole, idefagskolen og norges interiørskole. Noen som har erfaringer med noen av disse skolene?

Anonymous poster hash: 4dd53...d48
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å være negativ, men husk at det ikke er lett å tjene gode penger som interiørkonsulent eller liknende. Du må faktisk klare å opparbeide deg en kundegruppe som er villige til å betale noen hundre kroner i timen for hjelpen din. Og du må ha nok timer i løpet av ett år til å tjene en god totallønn.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du sa dette, for det viste jeg ikke. Men har tenkt litt på interiørarkitekt også, men vet ikke om det er så mye bedre..

Skrevet

Takk for at du sa dette, for det viste jeg ikke. Men har tenkt litt på interiørarkitekt også, men vet ikke om det er så mye bedre..

Langt bedre, litt usikker på hva som er den beste utdannelsen da. Men arkitektbiten tilsier at det er på masternivå, og du vil ha en god del ren arkitektmessig utdannelse. Altså utforming av rom, forutse hvordan folk kommer til å bruke det eller liknende.

En interiørarkitekt kan jo for eksempel bli ansatt for å planlegge ett kontorlandskap. Forutse hvor folk helst vil like å samles, om det er ett vindu som kommer til å ha en ekstra fin utsikt kan det være ett avslappende sted å ha en liten sofa. Og hvis det er ett åpent kontorlandskap er det viktig at det ikke bare ser bra ut, og er lett å holde ryddig, men også funksjonelt og at det gir ett godt inntrykk av privat sfære (fy faen for ett drittord).

Altså at man organiserer landskapet slik at de som jobber der ikke ender opp med å føle seg beglodd hele tiden, som ville ha gjort dem mindre effektive i arbeidet sitt. Som arkitekt KAN du noe reelt, så hvis du tror du vil trives med det er det bare å kjøre på ;)

• Liker 1
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2012/03/07/kultur/debatt/debattinnlegg/interior/00-tallet/20569422/

Fant den, faktisk skikkelig god lesning. Og sier mye om hvorfor interiørarkitekt er en utdannelse som er verdt å ha.

Jeg har ingen fetisj for åpne kontorlandskaper. Når åpne kontorlandskaper ikke funker, handler det mer om økonomi enn om trend. Har ledelsen først bestemt at det skal skvises for mange personer inn på for liten plass, er interiørarkitekten din venn: Vi kan nemlig mye om menneskets behov for både samhandling og skjerming, og kan gjøre arbeidsdagen din bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...