AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Vi har tre barn på 12, 10 og 7 år. Mannen min er lang (190 høy) og normalt slank (80 kg), jeg er også nokså høy (176) og tynn (55 kg). Vi lever sunt, men er ikke fanatiske. Barna på 12 og 10 år er tynne som streker, og lange for alderen, og det har de vært siden de ble født. 7-åringen er derimot liten for alderen og ganske tykk, selv om matinntak og aktivitet ikke er noe annerledes enn for søsknene. 7-åringen var også liten som baby, men normalt tykk. Nå synes jeg bare at vekten går oppover og oppover (raskere enn høydevekst). Andre har også kommentert at 7-åringen har en helt annerledes kropp enn oss, og noen har tullet med om jeg er sikker på at jeg vet hvem som er far til barnet. Jeg synes dette er leit, men er enig i at 7-åringen er liksom en helt annen "type" enn oss. Trivsel og helse ellers er helt normal, men jeg lurer på om jeg bør ta med 7-åringen til lege for å utelukke at noe er galt? Eller er det teit å oppsøke lege fordi "kroppen er annerledes enn hos de andre i familien". 7-åringen har nå en BMI på 20. Til sammenligning har 10-åringen en BMI på 15. Anonymous poster hash: cf17f...4f7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Ja, gå til lege. Anonymous poster hash: 61e52...534 2
Silfen Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Det der må vel være noe av det dummeste jeg har lest. Jeg har også barn i ulike fasonger og at de dermed skal feile noe, fordi de ikke er like? Dummeste! 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 herregud da! la barnet få være som han er uten å føle at han er anderledes! oppmuntre heller til aktiviteter ute. barn trekker til seg negative ting, å om du drar til legen og spør legen om div mens barnet hører på vil han jo skjønne at noe er galt med han. som sagt, oppmuntre til aktiviteter! er ikke alle som kan være tynne å perfekte vettu!
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Kan du si om 7åringen er en jente eller gutt? Da kan jeg si litt mer om min opplevelse.. Anonymous poster hash: f77c0...6d7
Gjest Vinglepetra Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Jeg synes du burde ta deg en tur til legen. Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av ditt barn, jeg var også tykk og lav for aldren til tross for at begge foreldrene mine var over gjennomsnittet høye og slanke, oppdaget i en alder av 11, at jeg hadde lavt stoffskifte. Og bare for å presisere, jeg har ingenting imot barn, eller voksne tykke eller lave, tynn eller høy.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 7-åringen har nå en BMI på 20. Til sammenligning har 10-åringen en BMI på 15.Anonymous poster hash: cf17f...4f7 Husk at for barn snakker man ikke om BMI/KMI, men iso-KMI. En høyde og vekt som hos en voksen ville gitt KMI 20, gir iso-KMI i kategorien "overvektig". Anonymous poster hash: 47651...d05
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Jeg ville tatt en tur til legen og sjekket stoffskiftet. Det du skriver om barnet, kan lett beskrive meg også (den runde, blant andre slanke søsken). Dessverre tok moren min aldri vektproblemene på alvor, men kommenterte heller at jeg var lat og bedagelig (jeg var den desidert mest aktive av søsknene og deltok på det meste som var av fysiske aktiviteter). Jeg HAR lavt stoffskifte, men fikk diagnosen først som 25-åring, etter å ha gått til og fra legen i fem år. En annen ting du kan gjøre for å hjelpe barnet, er å tenke litt mer lavkarbo i kostholdet. Ikke ekstremlavkarbo, men tenk langsomme karbohydrater. Les deg for eksempel opp på fedon-kosthold. Jeg lever selv veldig godt med et slikt kosthold, men for å holde vekta må jeg dessverre ligge en god del lavere i kaloriinntak enn "vanlige", friske mennesker. Å kutte ned på raske karbohydrater hjelper også en del på. Anonymous poster hash: 1a0d5...dac 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Det der må vel være noe av det dummeste jeg har lest. Jeg har også barn i ulike fasonger og at de dermed skal feile noe, fordi de ikke er like? Dummeste! Jeg på min side synes det er temmelig dumt å ikke ta TS' bekymringer på alvor. Hun har et barn som er lavere, men betydelig rundere enn de andre. Begge deler KAN (MÅ altså ikke) tyde på at det er noe i veien med stoffskiftet til barnet. Nei, TS skal ha kudos for at hun tar barnet sitt på alvor og ønsker å ta tak i problematikken allerede nå. Alt for mange barn vokser opp med overvekt og det det medfører av sosiale og helsemessige problemer. (Bare så det er sagt, man skal ikke SLANKE barn og man skal trå innmari forsiktig for å ikke gi barnet et problematisk forhold til mat, men det er absolutt på sin plass å ta opp slike problemer med lege/helsestasjon sånn at man kan få råd og veiledning til hvordan å håndtere problemet. Å bare anta at "det går over" er en lite heldig fremgangsmåte) herregud da! la barnet få være som han er uten å føle at han er anderledes! oppmuntre heller til aktiviteter ute. barn trekker til seg negative ting, å om du drar til legen og spør legen om div mens barnet hører på vil han jo skjønne at noe er galt med han. som sagt, oppmuntre til aktiviteter! er ikke alle som kan være tynne å perfekte vettu! Så det å være tynn er å være perfekt? Dessuten, TS skriver at barnet er like aktiv som de andre søsknene sine, så du har ingen belegg for å anta at barnet bare sitter på ræva inne. Anonymous poster hash: 1a0d5...dac 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 Husk at for barn snakker man ikke om BMI/KMI, men iso-KMI. En høyde og vekt som hos en voksen ville gitt KMI 20, gir iso-KMI i kategorien "overvektig". Anonymous poster hash: 47651...d05 Ja 7-åringen med BMI på 20 er "obese", 10-åringen med BMI på 15 er "healthy". Jeg er klar over forskjellen på BMI-skalaer for voksne og barn Anonymous poster hash: cf17f...4f7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 TS her. Takk for svar. Jeg kommer til å bestille en legetime. Vil bare understreke at jeg ikke gjør dette "bare" fordi barnet er tykt, men fordi jeg vil evt. ha avkreftet at det er sykdom som gjør at 7-åringen er annerledes enn oss andre i familien. Og til dere som tror jeg vil at barnet mitt skal være "tynt og perfekt" eller at jeg vil at de skal være like, skam dere! Anonymous poster hash: cf17f...4f7 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå