Gjest Naria Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Jeg spiser kjøtt til middag hver eneste dag hele uken og det kunne jeg tenkt meg å gjøre noe med. Jeg har ingen erfaring med vegetariske middager så derfor tenker jeg at en middag uten kjøtt i uken er et godt og realistisk utgangspunkt. Jeg har som sagt ingen erfaring med vegetariske middagsretter og er derfor helt blank. Det jeg er ute etter er enkle, gode, smakfulle middager som inneholder gode proteinkilder. Det er også et poeng at rettene ikke inneholder veldig spesielle ingredienser. Jeg er glad i mat som smaker mye, uten at det nødvendigvis betyr at maten må være sterk. Noen som har noen gode forslag til meg?
Thorn Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Jeg trenger tips her selv, prøver å få kuttet ned på kjøttforbruket mitt. Men jeg finner nesten bare oppskifter på supper eller mat med kjøtterstatninger... Så langt har jeg kun laget bolognese med bønner og kikerter i stedet for kjøttdeig. Det smakte kjempegodt, og er jo enkelt å få til. Kan lage lasagne på samme måten, da tror jeg at jeg ville hatt sopp oppi i tillegg. Chiligryte uten kjøtt bør jo også være rimelig enkelt og velsmakende, vil jeg tro. Jeg har forresten helt nylig oppdaget taste.com.au (får ikke linket på nettbrettet), der kan man velge å søke kun i vegetariske eller veganske oppskrifter. Ser ut som om de har en del greie oppskrifter
Gjest Teora Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Bønnewraps er veldig godt. Pleier å surre rødløk, hvitløk, paprika, chili + evt. gulrot og squash i litt olje til løken er blank og myk, før jeg tilsetter ferdigkokte bønner (kidney/brune/sorte etter smak), krydder som spisskummen, røkt paprika og sort pepper, samt frisk koriander og en dæsj lime. Serveres i fullkornstortillas med avokado, tomat, mais, salsa, ost, yoghurt - generelt det som måtte friste. Kikerter er en annen fin ingrediens å bruke, både i salater, supper, som puré eller i en deilig indisk gryte. Prøv å google indisk + kikerter f.eks., så finner du mye oppskrifter. Veg-veg.no har både oppskrifter, fakta og lenker til blogger. Selv leser jeg ofte på vegetarbloggen.com for inspirasjon, men det finnes en hel verden der ute av gode oppskrifter. Etterhvert som du har laget litt forskjellig blir det også lettere å dikte opp ting selv.
RugRatzz Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Synes at mye indisk og thai er godt.. Se på vegetar blogger med oppskrifter for inspirasjon! www.veganmisjonen.no www.vegetarbloggen.com www.veganeren.com 1
pantora Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Jeg vil også anbefale http://www.veganeren.com , så vanvittig mye godt og lekkert! Og siden du er ute etter vegetarmat og ikke vegansk mat, kan du jo gjøre oppskriftene "enklere" ved å bruke ost, melk osv.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Også går det an å følge med på kjøttfri mandag http://www.gronnhverdag.no/nor/Mat-drikke/Kjoettfri-mandag Anonymous poster hash: fae48...96f 1
fruBeist Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 Synes du det er greit med fisk? Egg er jo en strålende proteinkilde. Omelett med masse grønnsaker kanskje?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Fisk er ikke vegetarmat, og dermed ikke det TS spør etter. Anonymous poster hash: 5a3b5...62e 3
Gjest Naria Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Takk for gode forslag. Veldig kjekt med sider der jeg kan finne oppskrifter! Når jeg skriver kjøtt mener jeg også fisk og kylling. Liker dessverre ikke egg, ellers hadde jo omelett vært genialt.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 En ting til, forresten: Hvis du spiser kjøtt til middag seks dager i uken, TS, og skal innføre kun én dag med vegetarmat, så tror jeg ikke det er så viktig at akkurat den middagen er proteinrik. Jeg ville heller fokusert maksimalt på å få den pakket med mest mulig grønnsaker! En av mine vegetarfavoritter er cannelloni med spinat, ricotta og tomatsaus. Og generelt sett liker jeg enkle pastaretter, curryer og supper når jeg spiser vegetarisk. Hvis poenget er å få kjøttforbruket ned, ville jeg også begynt å tenke på retter der kjøtt er en smakstilsetter mer enn hovedkomponent. Feks grønnsakssupper toppet med litt stekt bacon. Eller en salat med nypoteter, masse grønt, hardkokte egg og litt fenalår. Anonymous poster hash: 5a3b5...62e
Gjest Badabing Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Miksing med bønner gir et proteinrikt måltid. En god salat med kikerter og brune bønner Falafel med hummus Tortillawraps med svarte og brune bønner eller pintobønner Dal Chana masala Om du vil ha noe veldig enkelt, får du kjøpt soyaprotein/tvp hos de fleste innvandrerbutikker og iherb. Dette kan brukes som erstatning i retter hvor du pleier å bruke kjøttdeig/karbonadedeig. Ellers digger jeg pad thai med tofu og litt peanøtter på toppen. Tofu får du også kjøpt i de fleste innvandrerbutikker eller i velassorterte matbutikker som Meny. Se etter firm tofu, ikke silken tofu. Ellers kan jeg anbefale spiring. Gir maks næring av bønnene eller frøene. Tommel opp for at du vil kutte i kjøttinntaket!
fruBeist Skrevet 31. juli 2013 #12 Skrevet 31. juli 2013 Fisk er ikke vegetarmat, og dermed ikke det TS spør etter.Anonymous poster hash: 5a3b5...62e Jeg er fullt klar over at fisk ikke er vegetarisk. Men når ts beskriver problemstillingen som at hun spiser for mye kjøtt tok jeg meg friheten med å spørre
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #13 Skrevet 31. juli 2013 Jeg er fullt klar over at fisk ikke er vegetarisk. Men når ts beskriver problemstillingen som at hun spiser for mye kjøtt tok jeg meg friheten med å spørre Jeg skrev det ikke for å rette på deg, men for å bidra til å hindre at misoppfatningen om at fisk er vegetarmat får spre seg. Det skaper nemlig problemer for mange vegetarianere mht forventninger om at de kan spise fisk, feks når de på forhånd har bedt om vegetarmeny i forretningsmiddager, bryllup e.l. Anonymous poster hash: 5a3b5...62e 5
Gjest Naria Skrevet 1. august 2013 #14 Skrevet 1. august 2013 En ting til, forresten: Hvis du spiser kjøtt til middag seks dager i uken, TS, og skal innføre kun én dag med vegetarmat, så tror jeg ikke det er så viktig at akkurat den middagen er proteinrik. Jeg ville heller fokusert maksimalt på å få den pakket med mest mulig grønnsaker! Anonymous poster hash: 5a3b5...62e Middag er dagens siste måltid for min del og dersom den ikke inneholder mye proteiner er jeg grusomt sulten på morgenen. Det passer ikke spesielt bra, da jeg i utgangspunktet ikke spiser frokost. Pastaretter uten proteiner passer derfor dårlig til meg.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #15 Skrevet 1. august 2013 Middag er dagens siste måltid for min del og dersom den ikke inneholder mye proteiner er jeg grusomt sulten på morgenen. Det passer ikke spesielt bra, da jeg i utgangspunktet ikke spiser frokost. Pastaretter uten proteiner passer derfor dårlig til meg. Fett og fiber metter også - feks fra ost, melkeprodukter, nøtter (ikke minst), og fiber fra fullkornspasta, helkornprodukter (feks byggryn eller brun ris) eller bønner og linser. Etter mitt syn er typiske kjøtterstatninger i vegetarmat ofte den kjipeste delen av et slikt kosthold - særlig om man kjøper mer eller mindre industrielle varianter som skal illudere kjøttfarseprodukter. Jeg tenker at når jeg får protein fra animalske kilder andre dager i uken og fra andre måltider, kan jeg fokusere på det som er det beste med grønnsaksretter når jeg lager vegetarmat, uten å måtte henge fast i en " 'kjøtt', poteter, grønnsaker"-logikk som har en tendens til å gjøre vegetarmaten erstatningspreget. Anonymous poster hash: 5a3b5...62e
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #16 Skrevet 1. august 2013 Ertesuppe med grønnsaker. Billig og bra. Kjøp tørkede erter og la de ligge i vann fra kvelden før. Det tar litt tid, par timer, men enklere kan det ikke bli og erter inneholder proteiner. Anonymous poster hash: f8678...354
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå