AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 Nå har mannen min mistet jobben igjen.... For 8 gang på 4 år! Han er nå fryktelig lei, og deprimert. Alt han ønsker seg er en jobb han kan få bli i. Han er utslitt av å stadig måtte søke nye jobber, og alt ubehaget det er med å begynne ny ett sted... Er det virkelig helt totalt umulig å få en fast jobb i dag???? jeg sliter med det samme, men jeg har bare mistet 4 jobber på 5 år.... Arrg alt vi ønsker oss er faste jobber, og en stabil inntekt, er det for mye å ønske seg når man har 2 små barn?? Anonymous poster hash: 769a9...c2a
Minion Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Det er ikke alle yrker/bransjer som er like ettertraktet. Så det spørs jo veldig på hva dere er utdannet som.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 TS mannen har ingen utdannelse, men mange års erfaring innen IT drift og support. Jeg er utdannet hjelpepleier og helsesekretær.... Anonymous poster hash: c6037...ab1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Anbefaler at han får formalisert kompetansen sin gjennom utdanning / eksamener /sertifiseringer TS mannen har ingen utdannelse, men mange års erfaring innen IT drift og support. Jeg er utdannet hjelpepleier og helsesekretær....Anonymous poster hash: c6037...ab1 Anonymous poster hash: b1422...262
mmd Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Utdannelse, utdannelse, utdannelse... De som har lite/ingen utdannelse ryker først ved nedskjæringer. Det kan synes lukrativt/enkelt å droppe årene på skolebenken, men da blir man ofte svært sårbar i yrkeslivet. Slik som dere erfarer. Skjønner at det kan synes tungt/umulig å ta igjen dette nå, men det er ikke umulig, det er mange som har gjort det før dere, selv med barn osv. Og alternativet er å fortsette slik dere gjør . 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 TS takk for svar. Vi vet jo egentlig dette, men har ikke råd, har sett på mulighetene, men det går egentlig ikke rundt økonomisk nå, da vi begge tjener under 300 000 i året, så å miste ene inntekten går bare ikke:( Jeg har allerede 2 utdannelser, men kommer ingen vei fordet... Mitt inntrykk er uasett at nesten ingen firmaer ansetter folk direkte lenger... De bare hyrer inn folk gjennom byråer og hiver dem ut etter 6 mnd igjen.... Anonymous poster hash: c6037...ab1
Surriball Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 En ordentlig utdannelse i en bransje hvor man er så og si garantert jobb! Dvs. bli heller regnskapsfører, snekker, elektriker, økonom, ingeniør, rørlegger framfor fysioterapeut, journalist eller andre typer jobber hvor markedet er mettet og det går mye i midlertidige stillinger. Hvis han blir student får dere dårligere råd i et til tre år, det er sant. Men til gjengjeld finnes det mange ordninger for studentfamilier, som studentbarnehager, familieleiligheter med lav husleie, billigere transport osv. Og så lønner det seg i lengden! Man trenger ikke nødvendigvis å ta de lengste utdannelsene for å havne i et tryggere arbeidsmarked. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 En ordentlig utdannelse i en bransje hvor man er så og si garantert jobb! Dvs. bli heller regnskapsfører, snekker, elektriker, økonom, ingeniør, rørlegger framfor fysioterapeut, journalist eller andre typer jobber hvor markedet er mettet og det går mye i midlertidige stillinger. Hvis han blir student får dere dårligere råd i et til tre år, det er sant. Men til gjengjeld finnes det mange ordninger for studentfamilier, som studentbarnehager, familieleiligheter med lav husleie, billigere transport osv. Og så lønner det seg i lengden! Man trenger ikke nødvendigvis å ta de lengste utdannelsene for å havne i et tryggere arbeidsmarked. Skulle jeg omskolert meg i dag, ville jeg ikke satset på å bli håndverker. Samboeren jobber som tømrer, og forteller om en usikker framtid. Billig arbeidskraft fra øst-Europa utkonkurrerer norske tømrere på pris. Mange firmaer sparker sine norske ansatte for å leie inn utenlandske arbeidere. Norske arbeider kjemper for å følge den lønnsveksten som vi har opplevd på andre arenaer i samfunnet, mens firmaene vil presse prisene ned på nivået øst-europeerne ligger på. På sikt vil det bli svært ulønnsomt å jobbe som håndverker, dersom det ikke skjer noe. Maleryrket er allerede "ødelagt" for norske malere. Tømrerne henger ikke langt etter. Ellers er jeg enig med deg, en utdannelse gjør deg mer attraktiv på markedet. Men velg smart!Anonymous poster hash: 2519c...f48 2
Surriball Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Skulle jeg omskolert meg i dag, ville jeg ikke satset på å bli håndverker. Samboeren jobber som tømrer, og forteller om en usikker framtid. Billig arbeidskraft fra øst-Europa utkonkurrerer norske tømrere på pris. Mange firmaer sparker sine norske ansatte for å leie inn utenlandske arbeidere. Norske arbeider kjemper for å følge den lønnsveksten som vi har opplevd på andre arenaer i samfunnet, mens firmaene vil presse prisene ned på nivået øst-europeerne ligger på. På sikt vil det bli svært ulønnsomt å jobbe som håndverker, dersom det ikke skjer noe. Maleryrket er allerede "ødelagt" for norske malere. Tømrerne henger ikke langt etter. Ellers er jeg enig med deg, en utdannelse gjør deg mer attraktiv på markedet. Men velg smart!Anonymous poster hash: 2519c...f48 Åh, jeg hadde ikke tenkt over at håndverkerne blir utkonkurrert av billigere arbeidskraft fra utlandet. Men når du sier det, gir det mening! Men ellers, det lønner seg å velge et yrke med et stabilt arbeidsmarked som ikke svinger så mye. Noe man alltid har bruk for, uansett hvordan markedet svinger. Helsefagarbeidende trenger man jo uansett, selv om jeg ikke ville valgt det hvis økonomien er vanskelig i utgangspunktet. Men du skjønner poenget, TS
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Åh, jeg hadde ikke tenkt over at håndverkerne blir utkonkurrert av billigere arbeidskraft fra utlandet. Men når du sier det, gir det mening! Men ellers, det lønner seg å velge et yrke med et stabilt arbeidsmarked som ikke svinger så mye. Noe man alltid har bruk for, uansett hvordan markedet svinger. Helsefagarbeidende trenger man jo uansett, selv om jeg ikke ville valgt det hvis økonomien er vanskelig i utgangspunktet. Men du skjønner poenget, TS I følge samboern får nye lærlinger klar beskjed fra "de gamle" når de kommer ut i læra: "Ta fagbrevet og finn deg noe annet å gjøre! Her er det ingen fremtid!" Unntaket er hvis du kommer i en lederposisjon, men da kreves det flere ting av deg enn "bare" håndverket. Menneskerelatert arbeid vil vel aldri forsvinne. Helse, utdanning, barnehage, fengsel osv. Ikke så godt betalt, men fast lønn er alltid bedre enn ingen lønn. Anonymous poster hash: 2519c...f48
mmd Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 TStakk for svar. Vi vet jo egentlig dette, men har ikke råd, har sett på mulighetene, men det går egentlig ikke rundt økonomisk nå, da vi begge tjener under 300 000 i året, så å miste ene inntekten går bare ikke:( Jeg har allerede 2 utdannelser, men kommer ingen vei fordet... Mitt inntrykk er uasett at nesten ingen firmaer ansetter folk direkte lenger... De bare hyrer inn folk gjennom byråer og hiver dem ut etter 6 mnd igjen.... Anonymous poster hash: c6037...ab1 Nå har dere jo faktisk allerede mistet den en inntekten, så kanskje dette er en god anledning? Dere trenger jo ikke studere samtidig. Du har jo en kort utdannelse innen helse, hva med å ta de vg fagene du for GSK og så deretter bli sykepleier? Det er jo en nokså kort og grei bachelor-utdannelse, godt egnet for de om ikke bil ta en lang utdannelse og som vil være sikret jobb. Og mannen din, han kan jo ta en eller annen IT-utdannelse (vet ikke noe om det). Det er ingen vei utenom, dere må skaffe mer formell kompetanse/utdannelse. Det er bare å brette opp armene og sette i gang.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Vil bare gi en kommentar til IT/driftsfag. Dette er en yrke man fortsatt har muligheter i Norge, men det pågår samtidig storstilt outsourcing til lavkostland. Svært mange IT relaterte oppgaver innen systemutvikling, drift, brukerstøtte m.m. kan nå gjøres fra hvor som helst og det blir i større grad også gjennomført ved flere og flere bedrifter. Jeg ville ikke satset på en ren IT teknisk utdannelse i dag med mindre det dreier seg om absolutt spisskompetanse. Anonymous poster hash: bca7a...a8d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 Takk for flere svar. Men som jeg skrev over, finnes det ikke økonomi til at noen av oss kan studere. Vi lever på kanten av stupet allerede, og 1-3 år med enda mindre penger går bare ikke! Ikke har vi råd til semesteravgift eller bøker heller... Man trenger alltid helsepersonell sies det, men det er umulig å få fast jobb i den sektoren... men ja sant som skrives over her, outsorsing og billigere utenlands arbeidskraft gjør ting myye verre for oss normenn.. Anonymous poster hash: c6037...ab1
Surriball Skrevet 30. juli 2013 #14 Skrevet 30. juli 2013 Takk for flere svar. Men som jeg skrev over, finnes det ikke økonomi til at noen av oss kan studere. Vi lever på kanten av stupet allerede, og 1-3 år med enda mindre penger går bare ikke! Ikke har vi råd til semesteravgift eller bøker heller... Man trenger alltid helsepersonell sies det, men det er umulig å få fast jobb i den sektoren... men ja sant som skrives over her, outsorsing og billigere utenlands arbeidskraft gjør ting myye verre for oss normenn.. Anonymous poster hash: c6037...ab1 Dere får studielån, og semesteravgifta er jo maks en tusenlapp!
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #15 Skrevet 30. juli 2013 Takk for flere svar. Men som jeg skrev over, finnes det ikke økonomi til at noen av oss kan studere. Vi lever på kanten av stupet allerede, og 1-3 år med enda mindre penger går bare ikke! Ikke har vi råd til semesteravgift eller bøker heller... Man trenger alltid helsepersonell sies det, men det er umulig å få fast jobb i den sektoren... men ja sant som skrives over her, outsorsing og billigere utenlands arbeidskraft gjør ting myye verre for oss normenn..Anonymous poster hash: c6037...ab1 Hva med studielån + deltidsjobb? Eller utdanning på deltid? Fjernstudier? Samlingsbasert?Anonymous poster hash: 2519c...f48
Gjest Teora Skrevet 30. juli 2013 #16 Skrevet 30. juli 2013 Eier eller leier dere? Dersom dere leier, og du jobber eller kan få jobb nært et studiested, kan dere helt sikkert spare mye faste utgifter på å søke om familiebolig og barnehage hos studentsamskipnaden. På større steder (studiesteder) bør det være greit å finne jobb for deg på sykehjem, sykehus eller lignende, syns i hvertfall det er mange slike stillinger utlyst. Og om mannen er student og dere i tillegg har plass i studentbarnehage burde også skiftarbeid gå lettere - da kan heller han lese når barnehagen er åpen/du har fri. Angående det økonomisk, så ville jeg også sett om det gikk an å få rådgivning enten av banken eller gjennom kommunen, der det så på hvordan dere kunne klare noe slikt. Det går også an å få økonomisk veiledning på mange steder for høyere utdanning, og det er lov å spørre om dette før en av dere eventuelt begynner å studere, men begrunnelse om at dere må finne råd. Det skal i hvertfall ikke være umulig, jeg har både studert med og kjenner til folk som har kombinert studier og barn, og økonomisk har det gått helt fint takket være ekstra støtte og rimelig leie for studentfamilier. Kanskje er det uansett verdt å flytte på seg for å finne et bedre arbeidsmarked? Ingen av dere har utdanninger som binder dere til et spesielt sted, så det kan være fint å vurdere nå, og særlig før barna begynner i skolen.
mmd Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 Takk for flere svar. Men som jeg skrev over, finnes det ikke økonomi til at noen av oss kan studere. Vi lever på kanten av stupet allerede, og 1-3 år med enda mindre penger går bare ikke! Ikke har vi råd til semesteravgift eller bøker heller... Man trenger alltid helsepersonell sies det, men det er umulig å få fast jobb i den sektoren... men ja sant som skrives over her, outsorsing og billigere utenlands arbeidskraft gjør ting myye verre for oss normenn.. Anonymous poster hash: c6037...ab1 Du spurte hva som skulle til for å få fast jobb, vi gir deg svaret, men du sier at det ikke er mulig. Nei, da må dere bare fortsette som i dag, da.
jita Skrevet 1. august 2013 #18 Skrevet 1. august 2013 hvis mannen din jobber innen IT så kan han jo ta noen sertifiseringer? Det vil ikke ta like lang tid hvis han finner de riktige som å bli student igjen og det vil gi han en fordel over andre med bare ikt driftfag.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #19 Skrevet 1. august 2013 hvis mannen din jobber innen IT så kan han jo ta noen sertifiseringer? Det vil ikke ta like lang tid hvis han finner de riktige som å bli student igjen og det vil gi han en fordel over andre med bare ikt driftfag. Ja det er kansje en mulighet... Hvor kan man få tatt slike sertifiseringer da?? Anonymous poster hash: c6037...ab1
jita Skrevet 1. august 2013 #20 Skrevet 1. august 2013 De fra Microsoft har jeg et inntrykk av er ganske raske å ta. Han kan jo finne noe han har lyst til å lære mer om da det er ganske mye forskjellig. Alt av sånne ting telles positivt på CV
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå