Gå til innhold

Hvis kapitalisme er frihet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har det seg da at Amerika er det land i verden som prosentvis har størst andel av egen befolkning i fengsel?

Anonymous poster hash: 43d6c...3d2
Videoannonse
Annonse
Gjest Summers
Skrevet

Er vel negerne som drar snittet opp

Skrevet (endret)

Typisk svart kultur... Sad but true. de holder seg selv tilbake

Endret av Black March
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er svært mange andre i fengsel i USA enn svarte mennesker.

Jeg tror det handler mye om klasseskillene som har nå kommet i statene.
Og det er en samling ofte kalt " trash ", som får det noe vanskeligere enn resten.
Da kan jeg forestille meg at det blir lettere for å utagere og gjøre noe dumt, slik at en havner i fengsel.

Og det er mange som dropper ut av skoler, fordi de i utgangspunktet er veldig dårlige, så de ser ikke hensikten og begynner da med helt andre ting. Enten de blir konemishandlere og eller ryker inn for pedofili, eller starter med å pushe drugs på gaten i stedet, så ender dem jo opp på mange av de samme stedene.

Så har man dem som er født inn i noe rikere familier og får råd til å gå på en bedre skole enn hva det offentlige kan tilby, og de klarer å holde seg motivert nok til å fullføre utdanningen sin og eventuelt få seg en jobb.

Anonymous poster hash: a4275...ed5
Skrevet

Svarte står for 50% av de insatte i USAs fengsel. Men kun 12% av befolkingen.

Det er 9 ganger så høy kjangse for at kriminalitet har blitt begått av en svart som en hvit person i USA.

Det er 40 ganger mer sannsynlig at en svart person slår en hvit person, som at en hvit person slår en svart en.

Det er godt over 1000 ganger mer sannsynlig av en svart mann begår voldtekt på en hvit kvinne i USA enn at en hvit person begår voldtekt på en svart kvinne. Faktisk er det vanligere for hvite menn å bli voldtatt av svarte kvinner enn at hvite menn voldtar svarte kvinner.. ;)

Bare noen funfacts, men det sier litt om situasjonen. Og mesteparten av de hvite fangene er i forbindelse med crystal meth bruk.

AnonymBruker
Skrevet

Det var faktisk litt av noen fakta du presenterer da?

Slik jeg har fått inntrykk av, lå ikke prosenten på 50%, men nærmere 40%.

39.4% eksakt, av innsatte i 2009 var svarte hvertfall, men jeg tviler på at det har økt så mye til nå.
Hvilket som også den gang tilsa at de utgjorde 16.3% av USAs befolkning, men nå kverulerer jeg. Og i tillegg så har man jo også mange Hispanic blacks og sannsynligvis et par Latino Americans også, men på akkurat den på sistnevnte så spekulerer jeg litt. Og det bør vel og sies at blant alle disse Hispanic Blacks som sitter inne, så sitter 48% av dem for ulovlig innvandring og 37% av dop-relaterte dommer.

I 2010 var svarte non-Hispanic målt opp til 4,347 innsatte pr 100 000. menneske i USA. Hispanic blakcs sto for 1,755 innsatte pr 100 000, og koselige hvite menn sto for 678 innsatte pr 100 000.

Det er jo helt klart forskjell. Men jeg tror også tendensene blant politimenn også er en faktor man burde ta med i regnestykket. Svært mange av dem har ikke noe særlig toleranse for svarte og det finnes utallige eksempler på hvor svarte er enten uskyldige (og har ikke råd til advokat) eller er noe mindre skyldig, men får skambank først og en langt verre dom enn nødvendig etter på. Og det finnes sikkert statistikk på dette og, men de relle skyggetallene ville jo aldri ha kommet skikkelig frem.

Og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal respondere på disse voldtektstatistikkene dine, men de hørtes i grunn noe sannsynlig ut, uten at jeg skal utelukke verken det ene eller det andre. Men det var jo en artig lesning da. :)

Anonymous poster hash: a4275...ed5
  • Liker 1
Skrevet

Hvordan har det seg da at Amerika er det land i verden som prosentvis har størst andel av egen befolkning i fengsel?

USA har ikke kapitalisme, men fascisme/korporatisme. I USA har staten stor makt over folket, og mektige selskaper har makt over staten. Politikerne er gjennomkorrupte - kjøpt og betalt.

Dette er vel omtrent det motsatte av kapitalisme.

Skrevet

Svarte står for 50% av de insatte i USAs fengsel. Men kun 12% av befolkingen.

Det er 9 ganger så høy kjangse for at kriminalitet har blitt begått av en svart som en hvit person i USA.

Det er 40 ganger mer sannsynlig at en svart person slår en hvit person, som at en hvit person slår en svart en.

Det er godt over 1000 ganger mer sannsynlig av en svart mann begår voldtekt på en hvit kvinne i USA enn at en hvit person begår voldtekt på en svart kvinne. Faktisk er det vanligere for hvite menn å bli voldtatt av svarte kvinner enn at hvite menn voldtar svarte kvinner.. ;)

Bare noen funfacts, men det sier litt om situasjonen. Og mesteparten av de hvite fangene er i forbindelse med crystal meth bruk.

Kilder?

Skrevet

Kilder?

Bruk hodet, du spør ikke om kilder på ett forum. Det er ikke jobben min å holde styr på alt jeg leser år etter år? ;)

http://www.bjs.gov/content/pub/pdf/cvus08.pdf

Der finner du vel det meste ang. Black on White rape.

http://violenceagainstwhites.wordpress.com/statistics/

finner sikkert en del der og

http://www.fbi.gov/news/pressrel/press-releases/fbi-releases-2011-hate-crime-statistics

Det har du noen tusen sider å lete deg i gjennom. Du finner sikkert alle tallene du leter etter der. ;) Hvis ikke kan du bla deg i gjennom internett. Anbefaler å starte med google.com, så begynner du bare å søke. Bla deg i gjennom side etter side.

Med litt flaks finner du alt i løpet av ett par timer.

• Liker 1
Skrevet

Hva har dagens USA med kapitalisme å gjøre? USA avskaffet kapitalismen i 1913 og med deg bremset utviklingen opp.

USA har mye kriminalitet pga kriminalisering av offerløs kriminalitet. Først og fremst deres war on drugs. Det ulovlige markedet finansierer over 80 prosent av de kriminelle. I tillegg er fengslene stappfulle av folka arrestert først og fremst pga bruk.

Kapitalisme handler om fredelig og frivillig bytting av varer og tjenester i et rettssamfunn. Ingenting annet.

Skrevet

USA er langt fra kapitalistisk...

Og deres fengselspopulasjon skyldes først og fremst deres narkotikapolitikk og strenge/lange fengselsstraffer og sekundært deres våpen lover (eller mangelen på det) og våpenkultur, høye innvandring fra Mexico og store klasseforskjeller.

Skrevet

Det har du noen tusen sider å lete deg i gjennom. Du finner sikkert alle tallene du leter etter der. ;)

Det er ikke slik det fungerer. Du kom med en rekke ubegrunnede påstander, og da må du komme med konkrete kildehenvisninger.

Skrevet

Det er ikke slik det fungerer. Du kom med en rekke ubegrunnede påstander, og da må du komme med konkrete kildehenvisninger.

Nei, dette er ett forum. Jeg må ikke gjøre en dritt ;)

Skrevet

Nei, dette er ett forum. Jeg må ikke gjøre en dritt ;)

Nei, men da kan man også gå ut ifra at du lyver om alt. Jeg erklærer herved at alt du skrev er ugyldig.

Skrevet (endret)

Typisk svart kultur... Sad but true. de holder seg selv tilbake

Og dette, mine damer og herrer, er hvorfor sosiologi og kulturstudier ikke er "bortkastede tullestudier". Slike holdninger som dette får man når man er kunnskapsløs om disse emnene.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Skrevet

Nei, men da kan man også gå ut ifra at du lyver om alt. Jeg erklærer herved at alt du skrev er ugyldig.

I det fall burde du melde deg inn i en debattklubb eller noe. Du er på ett forum, og her er du en ubetydelig liten mark. ;) Jeg leser noe mellom 50 og 250 sider tekst hver dag hele året rundt, og plukker fra hukommelsen min. Så å finne frem til nøyaktig det jeg har lest en eller annen gang i løpet av det siste året ville ha tatt timesvis, om jeg finner det i det hele tatt.

Verken du eller forumet her er viktig nok til at jeg gidder å bruke mer enn ett halvt minutt på å lete etter noe. Og sånn er det for de fleste andre brukere og.

Derfor bør du tilpasse deg den arenaen du er på, og akseptere at på forumet her kreves det verken kilder eller noe annet. Å mase om kilder på ett forum som dette er ikke noe annet enn en ren hersketeknikk, du vet på forhånd at ingen gidder å bry seg med dem eller kreve dem. Det passer ikke inn i kulturen her. Så den eneste grunnen til at du faktisk spør etter dem er fordi vil prøve å score ett billig point.

Tror du ikke på meg, så får du enten si det rett ut. Eller finne kilder som motbeviser det jeg sier ;)

Du er på ett forum nå, tilpass deg kulturen.

Skrevet

Derfor bør du tilpasse deg den arenaen du er på, og akseptere at på forumet her kreves det verken kilder eller noe annet.

Jo, her kreves kilder når noen etterspør det. Men siden du nekter å komme med noe må man konkludere med at du løy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...