AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 Jeg begynner å studere til høsten, og har derfor laget meg et budsjett som ser slik ut: Inntekt fra lånekassen: 7800 kr per måned. Da har jeg delt beløpet på 12 måneder for å dekke for husleie i juni og juli. Inntekt fra deltidsjobb: 3000 kr minimum. Denne varierer veldig så vil ikke budsjettere med mer enn det. Faste utgifter per måned: Bolig +strøm: 4500 kr Busskort: 415 kr Plan-fadder: 250 kr Mobil: 200 kr Mat:1500 - 2000 Hygiene: 300 kr Er ganske usikker på hvor mye jeg kommer til å bruke på mat og hygiene. Har aldri regnet på det. Jeg tror jeg kan slippe ganske billig unna for tenker å ha 1-2 "billigdager" i uken. Det vil si dager hvor jeg lager f.eks ris (fra innvandrerbutikker) med bønner og andre grønnsaker, eggerøre med grønnsaker, nudler med grønnsaker eller lignende til middag. Jeg spiser generelt lite brød og har ikke særlig med frysemuligheter, ellers ville jeg bakt det selv. Jeg er veldig glad i havregrøt, så spiser det til frokost noen ganger i uken. Ellers spiser jeg lite kjøtt, og det er jo bra for budsjettet. Er glad i fisk, så kommer til å spise det minst 1 gang per uke. Heldigvis for meg har jeg mulighet til å spise hos mine foreldre av og til. Tenker å benytte meg av dette (deres forslag) ca en gang i uken. Så der sparer jeg en middag. Det jeg tjener i ekstrajobben deler jeg inn i kategoriene sparing, buffer og festlige aktiviteter. Her tar jeg utgangspunkt i minimumsbeløpet og deler det på 3. Tjener jeg mer øker jeg først sparekontoen, deretter øker jeg bufferkontoen og til slutt unner jeg meg noe jeg har lyst på eller overfører resten til brukskontoen min. Hvordan ser ditt budsjett ut? Ser mitt ok ut? Anonymous poster hash: cd940...b8a
Black March Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 (endret) Dropp Plan-fadderen, det hjelper ikke en dritt allikevel. Alt du gjør er å mate en unge, som blir voksen, puler rundt og skaper 5 unger til som så sulter i hjel fordi det ikke er nok mat.. Du gjør det ikke bedre for Afrikanerene, heller stikk motsatt! Mobil ville jeg ha sagt 250 kr, du gjør av og til app-kjøp eller ringer litt ekstra ikke sant? Eller til ett 800 nummer, eller kundeservice. Mat syntes jeg også er for lavt altså, det går an å klare men da må du være veldig flink. For min del er det vanskelig å komme under 3000 per mnd. Har du regnet med feks utgifter til ting som stekepanne, varmeovn og liknende? Har du kontroll på det? Og hva med skolebøker, eksamensavgift, studieavgifter, kopiavgift ol.? Endret 29. juli 2013 av Black March 3
JayGatsby Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 Jeg begynner å studere til høsten, og har derfor laget meg et budsjett som ser slik ut: Inntekt fra lånekassen: 7800 kr per måned. Da har jeg delt beløpet på 12 måneder for å dekke for husleie i juni og juli. Inntekt fra deltidsjobb: 3000 kr minimum. Denne varierer veldig så vil ikke budsjettere med mer enn det. Faste utgifter per måned: Bolig +strøm: 4500 kr Busskort: 415 kr Plan-fadder: 250 kr Mobil: 200 kr Mat:1500 - 2000 Hygiene: 300 kr Er ganske usikker på hvor mye jeg kommer til å bruke på mat og hygiene. Har aldri regnet på det. Jeg tror jeg kan slippe ganske billig unna for tenker å ha 1-2 "billigdager" i uken. Det vil si dager hvor jeg lager f.eks ris (fra innvandrerbutikker) med bønner og andre grønnsaker, eggerøre med grønnsaker, nudler med grønnsaker eller lignende til middag. Jeg spiser generelt lite brød og har ikke særlig med frysemuligheter, ellers ville jeg bakt det selv. Jeg er veldig glad i havregrøt, så spiser det til frokost noen ganger i uken. Ellers spiser jeg lite kjøtt, og det er jo bra for budsjettet. Er glad i fisk, så kommer til å spise det minst 1 gang per uke. Heldigvis for meg har jeg mulighet til å spise hos mine foreldre av og til. Tenker å benytte meg av dette (deres forslag) ca en gang i uken. Så der sparer jeg en middag. Det jeg tjener i ekstrajobben deler jeg inn i kategoriene sparing, buffer og festlige aktiviteter. Her tar jeg utgangspunkt i minimumsbeløpet og deler det på 3. Tjener jeg mer øker jeg først sparekontoen, deretter øker jeg bufferkontoen og til slutt unner jeg meg noe jeg har lyst på eller overfører resten til brukskontoen min. Hvordan ser ditt budsjett ut? Ser mitt ok ut? Anonymous poster hash: cd940...b8a Noen år siden jeg studerte men omtrent slik. Lånekassen:7500 Lønn:3500 =11.000 Bolig+strøm----=3500 Mat=-------------3000 Transport...----..1000 Bøker=-----------500 Klær og hygiene: 500 Telefon.+div-------500 =..........................9000 Sparing:ca. 2000 i måneden. Kom ganske bra ut av det i og med at jeg bodde billig og ikke hadde bil. Sparing ca
Gjest Newbitch Skrevet 29. juli 2013 #4 Skrevet 29. juli 2013 Sier det samme som over her - dropp faddergreierne. Du kommer til å få bruk for hver en krone du kan spare
Gjest Raindrops Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Synes du har litt lite på matposten, spesielt når du ikke har muligheten til å fryse ned. Det er selvsagt mulig å bruke den summen, men det kan være greit å ha litt mer der de første månedene for å se hvor mye du faktisk bruker.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Klær, sko, skolesaker? Jeg hadde en egen "kosekonto" da jeg var student, der jeg satte inn penger jeg f.eks. fikk av foreldre, til bursdag o.l. og som jeg brukte på reiser, kjøpe meg ting jeg hadde lyst på osv. Ellers synes jeg det ser bra ut, selv om jeg er enig i at matposten kanskje er litt liten. Jeg ville også økt bufferkonto før sparekonto. Anonymous poster hash: 29c8e...120
Black March Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 Viktig å huske på at mat blir mye dyrere når man kun kjøpet til 1 pers. 2000 går helt fint om du gjør innkjøpt i sammen med ei venninne eller liknede. Blir litt sånn at 1 pose seigemenn på 1 pers er dyrt, men deler du den på 2 er det jo mer enn nok allikevel til begge. Og halvparten så mye brukt Samme med feks en ferdigpizza, det er jo mer enn en person bør spise.
Anglofil Skrevet 29. juli 2013 #8 Skrevet 29. juli 2013 (endret) Mitt budsjett så slik ut frem til juni: Bolig: 3445 kr (inkl. strøm og internett) Busskort: 500 kr Mat: 2500 kr Trening: 395 kr Mobilt bredbånd: 99 kr Tjente mellom 12-14000 kr ved siden av studielånet. Jeg sparte resten. Ville nok satt opp mer på matposten, men jeg brukte selv ca 2000 kr, og da inkluderte det hygieneartikler etc. Telefon og forsikringer fikk jeg dekket via jobben. Mvh Yvonne Endret 29. juli 2013 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #9 Skrevet 29. juli 2013 Dropp Plan-fadderen, det hjelper ikke en dritt allikevel. Alt du gjør er å mate en unge, som blir voksen, puler rundt og skaper 5 unger til som så sulter i hjel fordi det ikke er nok mat.. Du gjør det ikke bedre for Afrikanerene, heller stikk motsatt! Mobil ville jeg ha sagt 250 kr, du gjør av og til app-kjøp eller ringer litt ekstra ikke sant? Eller til ett 800 nummer, eller kundeservice. Mat syntes jeg også er for lavt altså, det går an å klare men da må du være veldig flink. For min del er det vanskelig å komme under 3000 per mnd. Har du regnet med feks utgifter til ting som stekepanne, varmeovn og liknende? Har du kontroll på det? Og hva med skolebøker, eksamensavgift, studieavgifter, kopiavgift ol.? Har fått alle pensumbøkene og det meste av utstyr av min bror. Har dessuten satt av penger fra sommerjobbing til å kjøpe det som eventuelt mangler. Har fastpris på abonnementet, så blir ikke mer enn 200 de aller fleste månedene. Kopiavgift o.l. slipper jeg. Mine foreldre kopiere gratis for meg på jobbene sine. Anonymous poster hash: cd940...b8a
Black March Skrevet 29. juli 2013 #10 Skrevet 29. juli 2013 Har fått alle pensumbøkene og det meste av utstyr av min bror. Har dessuten satt av penger fra sommerjobbing til å kjøpe det som eventuelt mangler. Har fastpris på abonnementet, så blir ikke mer enn 200 de aller fleste månedene. Kopiavgift o.l. slipper jeg. Mine foreldre kopiere gratis for meg på jobbene sine. Anonymous poster hash: cd940...b8a Kopiavgift betales til skolen, dersom de printer ut ark fra bøker eller liknende til bruk i oppgaver osv. Det er en kostnad for rettighetene til å kopiere, ikke for arkene i seg selv. Gjerne 300-600 i året. Fastprisen dekker ikke dersom du for eksempel ringer 800 nummer eller 5 sifrede nummer. Feks Netcom / Nextgentel kundeservice. For min del blir det vanligvis 220-240 kr. Men det er selvfølgelig bare meg PS: Chess Abonnement gir Chesstirsdag, 2 for 1 på kino. Kjempegreie for student
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #11 Skrevet 29. juli 2013 Studielånet har vel steget siden jeg var student, men det er vel fremdeles sånn at man får utbetalt en stor slump i starten av hvert semester og følgelig har mindre å rutte med hver mnd enn det du får når du deler beløpet på 11 (eller 12, som du gjør)? Selvsagt kan man jo om man er en økonomisk type, som du for all del virker som, fordele den første store utbetalingen utover halvåret, men det går noen tusenlapper i bøker og skolemateriell så det kan fort bli vanskelig å bruke kun 7800 i januar og august. Så jeg ville nok kanskje heller budsjettert med den faktiske utbetalingen du får per måned, eller se etter januar hvor mye du har igjen å fordele over resten av halvåret. Når det gjelder mat tror jeg faktisk kanskje jeg lå på det du har budsjettert, men jeg var vanvittig gjerrig på maten og spiste kun det billigste. Mye karbohydrater. Jeg savner klær og sko i budsjettet ditt, og synes hygiene høres veldig lavt ut (men nå er jeg veldig jålete). Og så høres det ut som det er veldig lite festlige aktiviteter du har tenkt deg på (?). Det var vel den største posten i mitt budsjett som student, men det er jo individuelt hvor ofte man tar seg et glass eller femten på byn. For meg var konsertene, festene og menneskene man møtte på byn det beste med hele studietiden, så jeg prioriterte dette. En annen ting er reiser, men dette handler jo også om prioriteringer og er kanskje ikke så viktig for deg. Eller kanskje noe du bruker sparekonto til? Jeg var ikke flink sparer, så jeg kjøpte gjerne flybillett og hotell på en lønning, og reiste når neste lønning kom så jeg hadde lommepenger (hadde deltidsjobb, så det var pengene derfra). Så da ryker jo to månedsbudsjetter. Som jeg aldri hadde da, og uansett hadde røket. Så jeg kan vel ikke akkurat gi så mange tips utenom å bare peke ut hva jeg syntes virket lite, jeg var alltid blakk en uke eller to etter utbetaling så mine (manglende) budsjetter funket ikke helt optimalt. Men fy faen så morsomt jeg hadde det Anonymous poster hash: fc294...de3
Black March Skrevet 29. juli 2013 #12 Skrevet 29. juli 2013 PS. lær deg å bruke Prisjakt.no og utenlandske nettsider som for eksempel ebay / amazon.co.uk / feelunique.com. Sparer mye penger da! Alltid bruk prisjakt i alle fall
Black March Skrevet 29. juli 2013 #13 Skrevet 29. juli 2013 (endret) Studielånet har vel steget siden jeg var student, men det er vel fremdeles sånn at man får utbetalt en stor slump i starten av hvert semester og følgelig har mindre å rutte med hver mnd enn det du får når du deler beløpet på 11 (eller 12, som du gjør)? Studielånet har ALDRI i historien vert lavere enn det som det er per i dag. I forhold til grunnbeløpet G. Ikke så lenge lånekassen har målt det. Aldri har studentene vert fattigere enn i år! http://www.dinepenger.no/bruke/studenter-har-ikke-vaert-fattigere-paa-37-aar/20259174 Endret 29. juli 2013 av Black March 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #14 Skrevet 29. juli 2013 Ok, da øker jeg matbudsjettet med 500 kr. Slik at jeg budsjetterer med å bruke 2000-2500 kr i måneden på mat. Mobilen lar jeg stå som den er, og bruker heller av bufferkontoen. Plan-fadder kommer jeg til å fortsette å være. Jeg har ca 50 000 kr på konto når jeg nå trer inn i studentlivet. Så kanskje jeg skal sette av 5000 av dem til uforutsette utgifter ved semesterstart. Anonymous poster hash: cd940...b8a
Black March Skrevet 29. juli 2013 #15 Skrevet 29. juli 2013 PS: Ofte litt dyrt første året, men pass på tredje-fjerde studentår. Da er det mye som plutselig må byttes ut av klær og liknende, som har vert utsatt lenge og gjerne blir prekært da.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #16 Skrevet 29. juli 2013 Studielånet har vel steget siden jeg var student, men det er vel fremdeles sånn at man får utbetalt en stor slump i starten av hvert semester og følgelig har mindre å rutte med hver mnd enn det du får når du deler beløpet på 11 (eller 12, som du gjør)? Selvsagt kan man jo om man er en økonomisk type, som du for all del virker som, fordele den første store utbetalingen utover halvåret, men det går noen tusenlapper i bøker og skolemateriell så det kan fort bli vanskelig å bruke kun 7800 i januar og august. Så jeg ville nok kanskje heller budsjettert med den faktiske utbetalingen du får per måned, eller se etter januar hvor mye du har igjen å fordele over resten av halvåret. Når det gjelder mat tror jeg faktisk kanskje jeg lå på det du har budsjettert, men jeg var vanvittig gjerrig på maten og spiste kun det billigste. Mye karbohydrater. Jeg savner klær og sko i budsjettet ditt, og synes hygiene høres veldig lavt ut (men nå er jeg veldig jålete). Og så høres det ut som det er veldig lite festlige aktiviteter du har tenkt deg på (?). Det var vel den største posten i mitt budsjett som student, men det er jo individuelt hvor ofte man tar seg et glass eller femten på byn. For meg var konsertene, festene og menneskene man møtte på byn det beste med hele studietiden, så jeg prioriterte dette. En annen ting er reiser, men dette handler jo også om prioriteringer og er kanskje ikke så viktig for deg. Eller kanskje noe du bruker sparekonto til? Jeg var ikke flink sparer, så jeg kjøpte gjerne flybillett og hotell på en lønning, og reiste når neste lønning kom så jeg hadde lommepenger (hadde deltidsjobb, så det var pengene derfra). Så da ryker jo to månedsbudsjetter. Som jeg aldri hadde da, og uansett hadde røket. Så jeg kan vel ikke akkurat gi så mange tips utenom å bare peke ut hva jeg syntes virket lite, jeg var alltid blakk en uke eller to etter utbetaling så mine (manglende) budsjetter funket ikke helt optimalt. Men fy faen så morsomt jeg hadde det Anonymous poster hash: fc294...de3 Får gode rabattordninger på hygieneartikler på jobb, så det er nok ikke for lavt. Er dessuten veldig lite jålete av meg Jeg har bestemt meg for å sette av 500 kr fast i måneden til klær og sko. Jeg drikker veldig lite (og veldig sakte) så jeg får nok mye fest og moro for en billig penge. 1000 kr er dessuten minimum jeg har satt av, ikke maksimum jeg kan bruke. Reising er ekstremt viktig for meg, men bruker å ta av sparekontoen til det. Anonymous poster hash: cd940...b8a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #17 Skrevet 29. juli 2013 Studielånet har ALDRI i historien vert lavere enn det som det er per i dag. I forhold til grunnbeløpet G. Ikke så lenge lånekassen har målt det. Aldri har studentene vert fattigere enn i år! http://www.dinepenger.no/bruke/studenter-har-ikke-vaert-fattigere-paa-37-aar/20259174 Oida. Og jeg syntes det var lite da jeg var student! Jeg klarte meg greit med deltidsjobb (som var fulltid i desember pga rushtid), men bare studielånet var ikke nok å leve på. Spesielt ikke siden man bare får 11 mnd støtte (noe jeg tror nesten samtlige partier lovte å endre til 12 ved sist stortingsvalg, men som ikke har skjedd). I teorien så burde de jo betale nok til at man klarte seg uten jobb og uten ressursterke foreldre, i praksis så fikk alle jeg kjente hjelp fra foreldre og/eller hadde jobb. Ser ut som TS har vesentlig bedre økonomisk utgangspunkt og peiling enn de fleste, så dette skal nok gå bra En annen utgift jeg hadde var forresten flytting, første året var jo første gang jeg flyttet hjemmefra, og hvert år skjedde det noe som gjorde at jeg måtte flytte til nytt sted (roomies som stikker et annet sted, kollektiv som var ulevelig i mer enn et år, bygg som skal pusses opp osv.). Det ble litt flyttebiler og turer til IKEA, men det var vel helst første året jeg måtte kjøpe meg en seng, skrivepult, stoler, TV, noe lamper og tallerkener og bestikk og strykejern og alle de der småtingene som koster mye til sammen som jeg hadde med meg videre de andre årene. Anonymous poster hash: fc294...de3
Gjest Ciegus Skrevet 29. juli 2013 #18 Skrevet 29. juli 2013 Ser ut som et greit budsjett. Jeg bruker: Husleie inkl strøm og nett: 4000 Mat: 2000,lever godt på det Mobil: 50 max Trening: 300 Forsikring: 150 ca tror jeg? Resten av lånet/stipendet går til klær, bøker og slikt, og om jeg jobber går det til sparing.
Gjest Ciegus Skrevet 29. juli 2013 #19 Skrevet 29. juli 2013 Studielånet har ALDRI i historien vert lavere enn det som det er per i dag. I forhold til grunnbeløpet G. Ikke så lenge lånekassen har målt det. Aldri har studentene vert fattigere enn i år! http://www.dinepenger.no/bruke/studenter-har-ikke-vaert-fattigere-paa-37-aar/20259174 Men hvorfor måle i G, og ikke i kjøpekraft? Beløpet øker vel ca med inflasjonen.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #20 Skrevet 29. juli 2013 Oida. Og jeg syntes det var lite da jeg var student! Jeg klarte meg greit med deltidsjobb (som var fulltid i desember pga rushtid), men bare studielånet var ikke nok å leve på. Spesielt ikke siden man bare får 11 mnd støtte (noe jeg tror nesten samtlige partier lovte å endre til 12 ved sist stortingsvalg, men som ikke har skjedd). I teorien så burde de jo betale nok til at man klarte seg uten jobb og uten ressursterke foreldre, i praksis så fikk alle jeg kjente hjelp fra foreldre og/eller hadde jobb. Ser ut som TS har vesentlig bedre økonomisk utgangspunkt og peiling enn de fleste, så dette skal nok gå bra En annen utgift jeg hadde var forresten flytting, første året var jo første gang jeg flyttet hjemmefra, og hvert år skjedde det noe som gjorde at jeg måtte flytte til nytt sted (roomies som stikker et annet sted, kollektiv som var ulevelig i mer enn et år, bygg som skal pusses opp osv.). Det ble litt flyttebiler og turer til IKEA, men det var vel helst første året jeg måtte kjøpe meg en seng, skrivepult, stoler, TV, noe lamper og tallerkener og bestikk og strykejern og alle de der småtingene som koster mye til sammen som jeg hadde med meg videre de andre årene. Anonymous poster hash: fc294...de3 Det var pent sagt. Jeg har mine uvaner jeg også. Jeg snuser, og det er jo dyrt som fy. Bruker å få venner til å kjøpe for meg når de er i utlandet, og har kuttet kraftig ned den siste tiden. Men jeg ser at jeg nesten må legge det inn i budsjettet mitt. Men til gjengjeld drikker jeg sjelden alkohol, og når jeg gjør det holder det som regel masse med en øl eller to. Eventuelt et glass vin. Jeg er også veldig glad i å reise, og planlegger tur til Edinburgh til høsten, men da har jeg gratis opphold. Men det blir jo uansett litt penger som går med. Fly, mat, shopping og serverdigheter koster jo en del. Anonymous poster hash: cd940...b8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå