Gå til innhold

Plutselig melkeallergi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en jente på 22 år gammel, har vært plaget med hard avføring siden jeg var liten men har klart og tilpasset den litt etter kostholdet endret seg.

Det startet med diare for 3 uker siden, de fire første dagene var det helt rennende og jeg lå i sengen alle dagene og klarte ikke røre meg utenfor huset. Var helt slapp og dårlig.. så etter de 4 dagene så ble formen bedre og magen.

Jeg fikk mye fastere avføring men fortsatt løs, nå har jeg gått med dette i 3 uker og kjenner jeg er temmelig lei...

Var hos legen for en uke siden, men dette var ikke min lege og kun en turnuslege.
hun skrev ned alt av symptomer og alt jeg fortalte. Hun kjente på magen min og spurte spørsmål. Da jeg gikk der i fra avtalte vi at jeg skulle holde meg uten melk i to uker noe jeg sa var greit. Nå har det gått en uke og er ingen bedring, spiste sjokolade på lørdag siden jeg ikke klarte holde meg men det var så lite.

Men det jeg lurer på er: Når man får melkeallergi, kan man først bli så dårlig de fire første dagene også blir man mye bedre selvom man spiser/drikker melk?

Synes det er litt rart at jeg skal få den sterke reaksjon kun de fire første dagene og at jeg ikke har de enda.

Skriver veldig knotete så om dere ikke forstår si i fra :)

TAkker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva spiste du FØR du ble dårlig.

Ja du kan helt plutselig ut av det blå få melkeallergi eller melkeintoleranse. Jeg fikk det selv ut av det blå.

Skrevet

Hva spiste du FØR du ble dårlig.

Ja du kan helt plutselig ut av det blå få melkeallergi eller melkeintoleranse. Jeg fikk det selv ut av det blå.

Helt i starten? Jeg spiste ingenting, for dette startet på morgenen før jeg fikk spist noe som helst!?

Hmm.. okeei, men kan man få så kraftig reaksjon kun noen få dager også blir det bedre selv om du da å spiser og drikker melk?

Skrevet

Det er mulig å få melkeallergi heilt uten forvarsel. Ein kan og ha intolleranse, slik at ein tåler litt men om ein får for mykje blir ein plutselig dårlig. I tillegg kan totalsummen av ting kroppen reagerer på spille inn, f.eks. at pollen + nøtter (om du har lav toleranse for dette) kan føre til at melkeallergi slår ut.

Gjest Blondie65
Skrevet

Helt i starten? Jeg spiste ingenting, for dette startet på morgenen før jeg fikk spist noe som helst!?

Hmm.. okeei, men kan man få så kraftig reaksjon kun noen få dager også blir det bedre selv om du da å spiser og drikker melk?

Jeg ante ingenting før jeg plutselig kastet opp som en gris etter inntak av softis.

Skrevet

Jeg ante ingenting før jeg plutselig kastet opp som en gris etter inntak av softis.

ah okei.. men har ikke kastet opp, er kun dårlig i magen.

Men okei, så man kan altså reagere kraftigere noen dager enn andre.. :P

Skrevet

Det finnes en rekke grunner til løs mage: omgangssyke (altså noe smittsomt), dårlig vann, allergi, intolleranse, matforgiftning etc...

Om du virkelig er allergisk (ikke bare intolerant) for melk bør du merke at formen ikke er helt ok når du inntar melk. Men om du holder deg unna melk i 4-8 uker og merker klar fremgang for så å reintrodusere melk igjen så er du enten allergisk, eller intollerant.

Men (og dette skal du gå til en god lege for å bli fortalt) du reagerer antagelig bare på en komponent i melk. Melkefett, laktose, etc. Eller du kan reagere på antibiotikaen som de gir kyrne. (Ingen sa at dette var lett..) Slik at noen melkeprodukter antagelig ikke vil utløse en reaksjon.

Skrevet

Jepp, trudde først det var omgangsyken men siden jeg har hatt dette i 3 uker mener legen det ikke er det.

så tar vist litt mer tid enn jeg håpet på å finne ut.

Jaokei. såpass..! :o Ja, så du mener jeg ska prøve 4-8 uker uten melk? legen sa 2 uker, hehe mye forskjellig :)
Oja, man kan det å.. trudde det var så enkelt som er man allergisk mot melk så er man det, men er vist mye mer i en melk man kan reagere på. :)

Huff, nei lett er det ikke.. mye som kan være årsaken for løse magen min. Eneste jeg vet er at det går utover både jobb og trening.. Klarer ikke trene da jeg må renne på do etter måltid ! :s å sitter lenge på do.. Jeg blir også mens jeg sitter på do og litt etter veldig dårlig, sånn kvalm og uvel..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble allergisk over natten omtrent, men tålte og tåler sjokolademelk og iskrem og melk som er bearbeidet, men ett glass melk tåler jeg ikke. Tror det handler om hvor behandlet produktet er, og har ingen forklaring på hvorfor jeg tåler iskrem men ikke et glass melk. Joda, tåler melk hvis det er laget kakao og den er varm.

Men uten at jeg skal si noe tror jeg at lettmelk osv er det verste.

Anonymous poster hash: c6479...469
AnonymBruker
Skrevet

Les på alt av matvarene, mye inneholder nemlig forskjellige mengder melk. Vær streng med dette ellers så er det ikke noen vits. Så begynner du etter noen uker (2-4 uker har jeg hørt) å innføre melk igjen og ser ann reaksjonen. Da finner du fort ut om det er melk.

Hvis du reagerer på melkeproteinet (melkeallergi) så tåler du ingen melkeprodukter. Reagerer du på laktosen (laktoseintoleranse) så kan du spise laktosefrie melkeprodukter. Det er bare å prøve seg frem.

Anonymous poster hash: 1a549...c2d
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er laktoseintolerant.

Jeg tåler små mengder med kokt melk som i saus. Jeg tåler ikke iskrem. Ikke grøt.

Hvis det er laktosen som er problemet er geit og saueost noe av det verste du kan spise.

Fra jeg spiser noe - f.eks is eller grøt - til jeg blir dårlig (akutt mageknip, løs mage) går det sirka 30 minutter.

Noen ganger har jeg blitt så dårlig at jeg har "campet" på do og vekselsvis spydd og hatt diaré. Det har skjedd når jeg over lengre tid har spist melkeprodukter.

Du må holde deg helt borte fra melk til du eventuelt blir bedre eller ingen bedring har vist seg over tid. Det er derfor din lege har sagt 14 dager.

Skrevet

Les på alt av matvarene, mye inneholder nemlig forskjellige mengder melk. Vær streng med dette ellers så er det ikke noen vits. Så begynner du etter noen uker (2-4 uker har jeg hørt) å innføre melk igjen og ser ann reaksjonen. Da finner du fort ut om det er melk.

Hvis du reagerer på melkeproteinet (melkeallergi) så tåler du ingen melkeprodukter. Reagerer du på laktosen (laktoseintoleranse) så kan du spise laktosefrie melkeprodukter. Det er bare å prøve seg frem.

Anonymous poster hash: 1a549...c2d

Ah okei, så det er så fort gjort.. veldig rart men godt å høre at flere har erfaringer å komme til meg.

Tusen takk for masse tips og råd! :) skal fortsette med melkfri periode en stund til da, legen sa to uker så holder meg til dette.. Så skal jeg pøse på med melk etter to uker for å se om jeg blir værre igjenn dersom det bedrer seg etter to melkefrie uker ? :) Eller skal jeg da anta at det er melkeallergi ? :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Synes ikke du skal pøse på med melk nei. Hvis du blir bra igjen kan du drikke et glass helmelk eller spise en is og se hva som skjer. Jeg anbefaler ikke dette i det hele tatt - du har nok med å holde deg frisk. Ikke provoser magen mer.

Skrevet

Jeg er laktoseintolerant.

Jeg tåler små mengder med kokt melk som i saus. Jeg tåler ikke iskrem. Ikke grøt.

Hvis det er laktosen som er problemet er geit og saueost noe av det verste du kan spise.

Fra jeg spiser noe - f.eks is eller grøt - til jeg blir dårlig (akutt mageknip, løs mage) går det sirka 30 minutter.

Noen ganger har jeg blitt så dårlig at jeg har "campet" på do og vekselsvis spydd og hatt diaré. Det har skjedd når jeg over lengre tid har spist melkeprodukter.

Du må holde deg helt borte fra melk til du eventuelt blir bedre eller ingen bedring har vist seg over tid. Det er derfor din lege har sagt 14 dager.

Ja, her også har det vært 30 min så har jeg måtte springe på do..

ah okei, så man kan få forskjellige reaksjoner også..

ah okei.. så siden jeg spiste godteri på lørdag så må jeg regne nye to uker eller en ekstra dag? :)

Jepp, skal holde meg unna for å se om jeg blir bedre eller ikke... :) tuusen takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...