Gå til innhold

Hvordan bekjemper kroppen egentlig virus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okei, bare av ren nysgherrighet. Hvordan bekjemper kroppen virus? De er jo så små jevnført med kroppens celler ellers. Så vidt jeg forstått så angriper kroppen ikke virus men de celler i kroppen som er angrepet av virus? Men det hindrer jo ikke virus fra å fortsette å replikere? Så hvordan gjør kroppen dette?

Anonymous poster hash: 3e29a...981
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feber.

AnonymBruker
Skrevet

Feber.

Nja, det er bakterier det. Og feberen dreper ikke bakteriene (i så fall ville jo kroppen selv dø), den svekker og hemmer dem derimot. Slik at det er lettere for kroppen å gå til motangrep, samtidig som den angriper med feber, med hvite blodceller. Da er de fremmede bakteriene både hemmet av feberen samtidig som de blir sårbare for kroppens angrep mot de.

Enkelt forklart. Hvis jeg har forstått det riktig. :P

Skrevet

Okei, bare av ren nysgherrighet. Hvordan bekjemper kroppen virus? De er jo så små jevnført med kroppens celler ellers. Så vidt jeg forstått så angriper kroppen ikke virus men de celler i kroppen som er angrepet av virus? Men det hindrer jo ikke virus fra å fortsette å replikere? Så hvordan gjør kroppen dette?

Virus kan ikke formere seg.

Skrevet

Virus må ta over en celle for å kunne replikeres. Hvite blodceller ødelegger membranen rundt infiserte celler. Selve virusene bekjempes ved at antistoffproteiner fester seg til de slik at de ikke lenger fungerer som de skal, samt ved at hvite blodceller "spiser" de og bryter de ned. I tillegg har infiserte celler en menkanisme for å varsle omkringliggende celler om at det er fare på ferde.

Skrevet

Virus kan ikke formere seg.

jo, virus implanterer sitt DNA ( eller rna) i et celle, slik at denne cellen fortsetter å dele seg og formerer viruset.

( har mange ganger lurt på hva som ville skjedd, dersom f.eks jeg hadde lurt inn mitt DNA i en eller annen type bakteriecelle som formerte seg, men det er en diskusjon totalt på sidelinjen)

Skrevet

jo, virus implanterer sitt DNA ( eller rna) i et celle, slik at denne cellen fortsetter å dele seg og formerer viruset.

( har mange ganger lurt på hva som ville skjedd, dersom f.eks jeg hadde lurt inn mitt DNA i en eller annen type bakteriecelle som formerte seg, men det er en diskusjon totalt på sidelinjen)

Partiklene kan ikke ta til seg næring, de har ikke noe stoffskifte, og de kan derfor heller ikke formere seg. Denne situasjonen forandres imidlertid totalt når virus kommer inn i en celle. Da benytter det cellens kjemiske produksjonsapparat til å bygge opp nye viruspartikler, noe som oftest fører til at cellen dør, enten ved lysis (oppløsning) eller toksisk reaksjon (forgiftning).

Strengt tatt kommer det an på hva du legger i ordet formering. Cellen er den som lager nye virus, men viruset er grunnen til at cellen begynner med dette. Poenget mitt var at det ikke blir flere virus uten vertscelle og det løser jo hele problemet til TS.

Skrevet
Det er sant!
Skrevet

Du kan bruke ordet oppformere, men det er en total avsporing. TS spurte hvordan virus bekjempes, ikke virusinfiserte celler. To forskjellige ting.

Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

Det er forsåvidt immunforsvaret og hvite blodceller som gjør :) Google immunologi

Endret av .-L-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...