Skarlagen Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 Hva tenker dere? Er det rasisme ikke å ansette fremmedspråklige håndverkere? Hva om de er norske statsborgere? Burde man ha lov til å vektlegge hvilket språk man snakker, når man ikke har lov til å vektlegge hverken hudfarge, religion, seksuell legning eller sivilstatus? Kjenner noen som trenger å få utført noe arbeid på eiendommen sin. Og i den forbindelse har han gått ut med en annonse. Nå blir han nødt til å avvise mange fremmedspråklige, fordi han i stillingsbeskrivelsen har skrevet at de må beherske norsk. (nei det er ikke noe feil med engelskkunnskapene til denne kjenningen, det står ikke på det)
Herr Oluf Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Synst ikkje det høyrest ut som rasisme, høyrest meir ut som at han vil bruke norsk arbeidskraft, og det er berre bra det 1
Inx Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 (endret) Nei, det er ikke rasisme å kreve at arbeidstaker har norskkunnskaper Endret 29. juli 2013 av Inx
Black March Skrevet 29. juli 2013 #4 Skrevet 29. juli 2013 Nei, ville heller ha kalt det proteksjonisme.
Gjest meh Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Nei, ville heller ha kalt det proteksjonisme. Ikke nødvendigvis, det er svært ofte en fordel at partene kan kommunisere så godt som mulig når ting f.eks skal bygges, og øst-europeere o.l er ikke akkurat kjent for god engelsk. Samtidig så er ofte kvaliteten på det arbeidet som gjøres av dem så som så. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Det er vanskelig å svare på hvorfor din bekjente har valgt å gjøre det slik. For min egen del har jeg sett nok håndverker fusk og slurv, nok kommunikasjonproblemer fordi en tror en forstår hva den andre har ment til at jeg ville valgt en norsk språklig håndverker selv. Til gjengjeld kunne jeg ikke brydd meg mindre om hudfargen til den norskspråklige håndverkeren. Rasisme betyr at en diskriminerer grunnet rase/hudfarge. Når ble språk hudfarge?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 Burde man ha lov til å vektlegge hvilket språk man snakker, når man ikke har lov til å vektlegge hverken hudfarge, religion, seksuell legning eller sivilstatus? Selvsagt. Å forstå, og gjøre seg forstått, er i de fleste yrker en forutsetning for å kunne utføre jobben - i motsetning til de andre tingene du nevner. Forøvrig har ikke språk noe som helst med rase å gjøre. Anonymous poster hash: 7b2f2...e8b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #8 Skrevet 29. juli 2013 Min bedrift ansetter utelukkende mennesker som snakker norsk. Nå snakker ikke alle like bra norsk, men de må gjøre seg forstått. Dette er delvis på grunn av samhold osv på jobb, men mest på grunn av kommunikasjon fordi mye av arbeidet består i operasjon av tungt og potensielt farlig maskineri og litt på grunn av kommunikasjon med kunder. Et søsterfirma som stort sett driver med lignende oppgaver prøvde en stund å ansette fra et bredere arbeidsmarked men de har snudd nettopp fordi de fant ut at kommunikasjon ble vanskelig samt at de så at kunnskaper om lokale forhold (både geografisk og sosialt) var viktigere enn de hadde forutsett (alternativt at de de ansatte rett og slett ikke var særlig flinke til å tilegne seg dette på de månedene de hadde på seg i opplæringsperioden). Jeg personlig har ikke noe i mot utlendinger, men de må kunne gjøre seg forstått på enten norsk eller engelsk. Ikke alle mine norske kollegaer er like flinke i engelsk, så det gjør jo sitt for å begrense språkkravet til norsk (eller til nød skandinavisk). Anonymous poster hash: 62a1f...a2a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå