Gå til innhold

Bekymret for min venninne


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Først litt bakgrunns stoff: Min venninne er 39 år gammel. Hun har 3 søstre og en mamma som er slanke alle sammen. Min venninne har vært slank som ung ( ja ja hun er jo enda ung) men har blitt litt mer lubben enn de andre. Sist hun veide seg veide hun 117,5 kg og hun er 175 cm høy.

Så de siste dagene har jeg bodd hos henne pga at hun har blitt syk, og derfor er jeg der fordi mannen hennes er ute på jobb.

Mannen hennes har aldri kommentert at hun har blitt mer og mer lubben, men moren hennes kan ikke ha en dag der de treffes uten å kommentere dette med vekta hennes.

Pga ryggproblem så kan hun ikke trene, hun er nesten lam i det ene beinet , , og hun mister balansen når hun går mye, så hun har en rullestol.

Men det jeg har lagt merke til at hun ikke spiser, og når jeg sier at hun må spise så er svaret at: jeg er kvalm, jeg orker ikke, jeg har spist.

Jeg har laget mat til henne men det er kun den maten hun selv vil lage som hun spiser. HUn drikker te, har en lite sukkerbit ( brunt sukker) i en elefant kopp.

Fastlegen hennes er bortreist så det er event bare legevakt igjen. Men hva kan jeg gjøre? Hun virker ikke trist eller noe, smiler og er glad, klart noen tårer kommer det jo fordi hun ikke klarer det hun vil klare.

Men noen tips?

Jeg tenker at hun er vel litt for " gammel" for å få spise forstyrrelser.



Anonymous poster hash: 67d4b...400
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smerter kan gi kvalme og gjøre at en mister matlysten.

Hvordan vet du at hun ikke har spist? Du skriver jo at hun sier hun har spist.

Spiseforstyrrelser kan oppstå i alle aldre.

Skrevet

Hvilken mat lager du da? Sunn eller usunn mat? Jeg har ikke særlig matlyst selv men drikker te hver dag. Når jeg ikke har matlyst klarer jeg kun å spise eple eller jordbær. Kjøp jordbær til henne, det er godt :handle:

Skrevet

jordbær hadde ikke jeg klart å spise når jeg er kvalm.Og det er jeg ofte pga smerter og sykdom.

For meg er lakris best,ikke den søte typen. Men igjen,det blir hva en liker og foretrekker

Jeg lurer jo på hvordan TS vet at venninnen ikke spiser.

Og kan anbefale Afipran eller reisesyketabletter mot kvalme. Afipran fåes hos fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Og elefantkoppen er relevant, fordi?



Anonymous poster hash: eccaa...82d
AnonymBruker
Skrevet

Og elefantkoppen er relevant, fordi?

Anonymous poster hash: eccaa...82d

Hun vil vel få frem at det er pittelitt sukker i en stor kopp

Anonymous poster hash: 8da21...054

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil vel få frem at det er pittelitt sukker i en stor kopp

Anonymous poster hash: 8da21...054

Hahaha, den tok jeg ikke, trodde faktisk det var snakk om en kopp som "så ut" som en elefant :fnise:

My bad, just had a blonde moment!

Anonymous poster hash: eccaa...82d

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Prøv å lag iskald smoothie, eller kald suppe som gazpacho eller noe som er kaldt. Varm mat lukter mat, og når man er kvalm orker man gjerne ikke lukten av mat.

Buljong eller kald fruktpurée kan også være godt når man er kvalm.

Endret av Topplue
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Dere spør om hvordan jeg vet at hun ikke spiser. I HI mitt står det at jeg er her fordi mannen hennes er ute på jobb, jeg glemte å si når jeg skrev at jeg har vært her i 2 uker, og det har vært sånn hele tiden. Jeg lager sunn mat, mat som hun vanligvis liker godt, usunn mat spiser jeg ikke.

Hun har afripran og smerteplaster, og det som finnes av tabletter for dette..

Har selv smoothie hver eneste dag, og masse av frukt, men nei, ingen ting er godt nok



Anonymous poster hash: 67d4b...400
AnonymBruker
Skrevet

Prøver hun å spise, eller virker litt intersert i hva du lager? Eller bare ligger hun på sofaen og sier nei før hun vet hva du tilbyr? Spiser du i samme rom som henne?

Anonymous poster hash: f4e0f...f8a

Skrevet

Hahaha, den tok jeg ikke, trodde faktisk det var snakk om en kopp som "så ut" som en elefant :fnise:

My bad, just had a blonde moment!

Anonymous poster hash: eccaa...82d

Jeg også trodde det var snakk om en kopp med elefantfjes og snabel håndtak. Synes det var litt spesielt at hun nevnte det :huh::klaske:

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også trodde det var snakk om en kopp med elefantfjes og snabel håndtak. Synes det var litt spesielt at hun nevnte det :huh::klaske:

Har dere ikke sett disse store krusene som Ikea har?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/86321010/

Det er dette jeg mener med elefantkopp.

Anonymous poster hash: 67d4b...400

AnonymBruker
Skrevet

Prøver hun å spise, eller virker litt intersert i hva du lager? Eller bare ligger hun på sofaen og sier nei før hun vet hva du tilbyr? Spiser du i samme rom som henne?

Anonymous poster hash: f4e0f...f8a

Ja vi spiser i samme rom, og hun dytter bare maten frem og tilbake på tallerken.

Anonymous poster hash: 67d4b...400

Skrevet

Takk for svar. Dere spør om hvordan jeg vet at hun ikke spiser. I HI mitt står det at jeg er her fordi mannen hennes er ute på jobb, jeg glemte å si når jeg skrev at jeg har vært her i 2 uker, og det har vært sånn hele tiden. Jeg lager sunn mat, mat som hun vanligvis liker godt, usunn mat spiser jeg ikke.

Hun har afripran og smerteplaster, og det som finnes av tabletter for dette..

Har selv smoothie hver eneste dag, og masse av frukt, men nei, ingen ting er godt nok

Anonymous poster hash: 67d4b...400

Uff det er ikke lett. Smerteplaster har jeg selv prøvd og det fungerte heller dårlig.

Men over meg ,nevner en smoothies og kalde ting.Det kan faktisk trigge litt sult ja.Spesielt om hun blir kvalm av matlukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...