Gå til innhold

Tåler valpen dette?


Enilorac

Anbefalte innlegg

Min finske lapphund er 6 måneder, 3 uker og noen dager haha.. Og jeg har litt lyst til å gå en fottur til et sted vi ofte går om sommeren. Det står på hjemmesiden til stedet at fotturen er krevende, det er 1 km og tar ca 2 timer. Valpen sovner med en gang når vi kommer hjem etter ca 1 time frittgående rundt i skogen, blir denne turen da for mye, og bør jeg vente? Jeg vet jo at hun følger nok etter oss hele veien opp uansett, men det er jo for å følge flokken, hun kan like gjerne være sliten. Jeg tror det kanskje blir for mye, men det hadde vært gøy. Hva hadde dere gjort? Hvor mye tur tør dere å ta 6-7 måneders valper med på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mizzyy

Hvor er dette? Ble litt nysgjerrig hvis det bare er 1 km, men tar 2 timer.

Finsk lapphund er jo en hund som trenger mye mosjon og aktivitet, så den hadde nok klart det uten problemer. Men hvis du er usikker på om din hund hadde orket så burde du vel vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med ryggsekk og putt den oppi når den blir sliten? :)

Hun hater sekk, prøvd flere ganger haha :)

snu litt før? :) må vel ikke gå hele turen?

Da går hele poenget med å dra til bort. Skog har jeg masse av her også, men når man kommer på toppen kan vi bade i foss og sitte der og grille f.eks, resten av turen opp er bare sti og skog. Så det er kjedelig å bare snu der.

Hvor er dette? Ble litt nysgjerrig hvis det bare er 1 km, men tar 2 timer.

Finsk lapphund er jo en hund som trenger mye mosjon og aktivitet, så den hadde nok klart det uten problemer. Men hvis du er usikker på om din hund hadde orket så burde du vel vente litt.

Vet ikke om det er helt korrekt at det er 1 km. Det heter i hvertfall trollfossen, om du søker på google bilder ser du hvor flott det er på toppen der med alle fossene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener ikke en mil da? Altså 10 km? Da ville jeg tenkt at man bruker ca to timer.

Jeg synes i utgangspunktet at det er litt mye, men så lenge du er flink til å ta hensyn til valpen kan det vel gå bra. Ta pauser, så lenge som trengs, når den blir sliten. Lang pause før man snur (er det forresten to timer frem og tilbake, eller hver vei?) der valpen kan sove om nødvendig. Avhengig av størrelse går det jo an å plukke opp å bære litt om den blir veldig sliten også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjenner valpen bedre enn oss, men jeg ville nok tatt sjansen om det var min valp. Hadde hatt med sekk (han er vant til det) i tilfelle, men ser jo at din ikke liker det.

Du får hive han på nakken om han blir for sliten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener ikke en mil da? Altså 10 km? Da ville jeg tenkt at man bruker ca to timer.

Jeg synes i utgangspunktet at det er litt mye, men så lenge du er flink til å ta hensyn til valpen kan det vel gå bra. Ta pauser, så lenge som trengs, når den blir sliten. Lang pause før man snur (er det forresten to timer frem og tilbake, eller hver vei?) der valpen kan sove om nødvendig. Avhengig av størrelse går det jo an å plukke opp å bære litt om den blir veldig sliten også. :)

Nei, ikke 10 km hehe. Det er faktisk ikke så langt opp dit, men det tar så lang tid fordi det er så bratt og mye opp og ned og elver og bekker og trær haha. Det er ca 2 timer opp og kanskje 3 kvarter ned igjen.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mye klatring, mye steiner, vann o.s.v. ville ejg vært litt skeptisk om selve turen i det er to timer.

Jeg er veldig for at valper skal kunne utfolde seg, klatre, gå i trapper o.s.v når de er unge, men det kan dessverre også ikke alltid vite hvor grensa si går heller.

Ville tatt det virkelig i hundens tempo, la den gå foran for henger den bak kan den gjerne være litt sta og holde på til den "kollapser" fordi den skal holde følge med flokken. Det er verken bra for hund, ledd eller dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...