Gå til innhold

Når store barn basjer på seg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar: har prøvd det meste. har brukt litt biola og ifoform med løs mage. Det er ikke altid løs mage,noen ganger er det store striper i trusa og noen ganger er det store klumper. (da må dei vaske opp selv)

Har snakket med dei om dette mye,dei er enig i at det er ubehagelig og at det lukter ille. Dei skifte på seg selv og er noelunde diskre,men eimen kommer jo fra skittentøy kurven..

Det er gitt belønninger i søkk og kav,men det fungerer kunn ein kort peroode.

Avogtil er det som om dei vil gjøre det i sympati fordi den andre har gjort det. Jeg vet rettogslett ikke råd. Barna har rutiner med å gå på toalettet etter mat og holde seg nær toalett ettermiddagene. men ser ikke ut som noe hjelper.Har også prøvd å ha dei på hvert sitt rom om ettermiddagene for at dei skal bli ferdig med "oppgaven".. men ingenting nytter..

Dei er også flink å dusje dseg nedentil om det er nødvendig.Så kan sei dei er meget bevist på det,likevel går det liksom ikke..oppgitt.

ts

Dette krever absoludt behandling. Det må først sjekkes ut grundig av lege, for å finne ut om alt er i orden. Dersom det ikke er fysiologisk må det en henvisning til BUPA til, dette heter enkoprese og gir "rett til nødvendig helsehjelp". Det at det skal til BUPA betyr ikke at det nødvendigvis er noe psykisk galt med barna, men at det trengs råd og veiledning til dere som familie om hvordan dere skal jobbe med dette

Anonymous poster hash: 9c468...006

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det rett og slett ut som at de ubevisst påvirker hverandre. Det er jo veldig spesielt med tanke på at det er to tvillinger.

Anonymous poster hash: b5169...d13
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg tenkte når jeg leste dette var: Er de fysisk friske? Har barna dine det bra?

Barn og ungdom faktisk kan gjøre på seg hvis de ikke har det bra.

Anonymous poster hash: 35430...2bc
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det ligge i det mentale?

Anonymous poster hash: 83851...7ce
Gjest Gjest
Skrevet

vanskelig å svare alle her,søker konkrete råd fra mennesker som har opplevd liknende.

Barna er aktiv og flink både hjemme og på skolen.

Jeg har flere barn som er eldre,men det har aldri vert problem med dei.

Det er vanskelig å søke råd hos lege når jeg ikke vet hva jeg skal kreve undersøkelse for.

glutenintoleranse ble avvist med en gang jeg nevnte det.

ts.

Skrevet

Mener det er litt av legens ansvar å finne ut av hvilke undersøkelser som er nødvendige når man kommer med et slikt problem. Det skal faktisk ikke være nødvendig å gjøre alt av research selv. Jeg forventer ihvertfall både som privatperson/pasient og sykepleier at legen avgjør hva som er nødvendig ut fra symptomer og de observasjoner som er gjort, og om en lege bare avviser at det er noe galt så får en enten si klart ifra at noe er galt og du som forelder krever at undersøkelser blir gjort (igjen, ikke ditt ansvar å finne ut av hvilke) eller bytt til en lege som vil ta deg og barna dine på alvor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer litt på at du skriver at hvis det er klumper må de vaske opp selv. Jeg synes ikke de bør straffes, da kan det resultere i at de kniper igjen og pådrar seg verre plager enn de allerede har.

Anonymous poster hash: d154e...bab

AnonymBruker
Skrevet

Bor du i nærheten av et stort sykehus? Da bør de ha kompetanse på dette. Vi er med i et program på St.Olavs, barne- og ungdomsklinikken, som har hjulpet oss mye. Vi ble satt på Movicol pga forstoppelse i barnets tarm, og da siver det ut litt og litt avføring hele tiden, mens det virkelige tarminnholdet sitter fast inni der, uten å komme ut. Movicol har hjulpet oss, men barnet må fortsette på det i mange måneder.

Det er spesialister der på barn og problemer med avføring, enkoprese, forstoppelse etc.

Dette må tas tak i så fort som mulig, kan ha store skadeeffekter både fysisk og psykisk hvis det ikke blir rettet opp i.

Se om denne linken virker, kanskje den kan hjelpe dere: http://www.stolav.no/ftp/stolav/eqspublic/pasientforlop/docs/doc_17559/attachments/Informasjonsbrosjyre%20pasient,%20pårørende,%20lokalt%20hjelpeapparat.pdf

Anonymous poster hash: 1b5cc...39e
Gjest oreokaka
Skrevet

Det er ganske normalt for både jenter og gutter og bruke bleier helt opp til 15 års alderen. Eller, det er mer normalt enn hva folk flerst tror. Er også mulig å få dette med resept når barna er så store, slik at det ikke blir så dyrt. Kan jo evt være en mulighet å bruke noe slikt før man får byttet lege og sjekke alt ut? Bleiene er ikke så store, så de kan fint bruke de på skolen uten at det blir lagt merke til.

Ellers må jeg si at jeg absolutt ville byttet lege, og fått en ordentlig sjekk på dette.

Skrevet

Det er ganske normalt for både jenter og gutter og bruke bleier helt opp til 15 års alderen. Eller, det er mer normalt enn hva folk flerst tror. Er også mulig å få dette med resept når barna er så store, slik at det ikke blir så dyrt. Kan jo evt være en mulighet å bruke noe slikt før man får byttet lege og sjekke alt ut? Bleiene er ikke så store, så de kan fint bruke de på skolen uten at det blir lagt merke til.

Ellers må jeg si at jeg absolutt ville byttet lege, og fått en ordentlig sjekk på dette.

Det er ikkke veldig normalt nei, men det forekommer.

• Liker 1
Skrevet

Dette krever absoludt behandling. Det må først sjekkes ut grundig av lege, for å finne ut om alt er i orden.

Anonymous poster hash: 9c468...006

Vår fastlege fant ikke ut av det, etter flere besøk og etter å ha anbefalt mer vanndrikking og kosthold etc.

Henviste deretter til lege på Ahus som brukte 10 sekunder med kjenne på mage og konstatere "forstoppelse".

Da hadde barnet hatt problemet i sikkert et år...(problemet er jo ikke der hver eneste dag, men ofte...)

Men løsningen med avføringsmiddel og bløtgjørende Laktulose/parafin i etterkant fungerte jo så å si umiddelbart.

Men perioden etter avføringsdagene er jo viktige for at tarmen skal begynne å fungere riktign igjen (uker/måneder).

For vårt barn så kom problemet igjen etter en stund, noen uker tror jeg, så vi tok på egenhånd en avføringsrunde uten å gå den tunge veien om legen på Ahus (barnelege).

Hvorfor det skal være så tungvint system å få kontakt med de rette folkene kan nok bare helsevesenet/staten svare på.

Skrevet

Kom på at disse ordene er vesentlige for de som vil lese mer om problemene:

Enurese - tisser på seg.

Enkoprese - ufrivillig avføring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...