Gå til innhold

Når store barn basjer på seg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tvilling jenter som er 8 år og basjer på seg flere ganger om dagen. Det har vert perioder hvor det har vert bedre og noen verre,men dei har ikke blitt tørr enda!

jeg er helt oppgitt. Jeg har snakket med helsesøter flere ganger,men vi finner ikke noen løsning som varer.

kan noen komme med råd om noen har opplevd dette?

Belønninger er utprøvd i flere varianter i årevis.

tenker om det kan være gluten alergi el.l men legen avviser dette ig har ikke tatt prøver. evt hvilken prøver kan tas?

HJELP!!

14 truser i dag..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja,men dei er flinke å skifte på seg,men noen barn merker det nok..

ts

Gjest Gjest
Skrevet

Vært hos legen? Medisinske årsaker kanskje

Skrevet

Om legen avviser deg, så bytt lege.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Har bare vert hos helsesøster og snakket med legen,men det blir avist og får ikke noe svar om hva jeg evt kan teste barna for.Barna er aktiv i idrett og ikke syke på noen måte, så legen vil ikke liksom..

noen råd vil jeg gjerne ha!

ts

Skrevet

Så legen mener at problemet deres er helt normalt? Ikke en lege jeg ville gått til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier de når dere snakker med dem om det? Når de er så store som 8 år så går det fint ann å snakke om det, kanskje de kan være med på å finne en løsning sammen.

Klarer de ikke å holde igjen?

Har de ikke tid til å gå på do?

Anonymous poster hash: e1476...673
AnonymBruker
Skrevet

Har de det bra? Hvis de har hatt innjobbede toalettvaner tidligere, og plutselig begynner å ha avvikende atferd blant annet når det gjelder avføring, så KAN det bety at noe er galt. Har vært borti barn som har havnet i kryssilden i barnefordelingssaker som tar dette veldig tungt, og som blant annet endrer adferd knyttet til avføring.

Føler de skam når de bæsjer på seg?

Føler ungene seg trygge på do? Jeg har en elev som fint kan tisse på do (han er gutt, og syns det er greit å stå og tisse), men syns det er utrygt å sitte. Jeg tror det er noe med at han ikke finner balansen på ringen. Hjelpemiddelsentralen kan hjelpe med spesialutformede toalettseter - det er utrolig hva som finnes der ute..!

Har du forsøkt faste toalettvaner? Opprett faste tider hvor ungene SKAL på do, selv om de kanskje ikke gjør noe.

Hvordan reagerer du når de bæsjer på seg?

Som en annen bruker har sagt: Om legen ikke vil hjelpe deg: Bytt lege!

Anonymous poster hash: a3533...d24
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

14 bytt om dagen? Ingen i den alderen går på toalettet 14 ganger om dagen, da er det noe alvårlig galt enten fysisk eller psykisk. Bytt lege umiddelbart og krev å få en vurdering!

Anonymous poster hash: 9c468...006
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

14 bytt om dagen? Ingen i den alderen går på toalettet 14 ganger om dagen, da er det noe alvårlig galt enten fysisk eller psykisk. Bytt lege umiddelbart og krev å få en vurdering!

Beklager, så nå at det var snakk om tvillinger, men det betyr likevel gjenomsnittlig 7 bytt på hver av dem, som fremdeles er veldig mye mener nå jeg. Det at de er tvillinger gir også større risiko for at det er fysiske vansker, som bør undersøkes.

• Liker 1
Skrevet

Trodde det bare var normalt å ha avføring en gang til dagen jeg... Hvordan er avføringa da?

AnonymBruker
Skrevet

Bytt lege umiddelbart.

Ja, best å ikke nøle nå. Så vidt jeg ved gjelder byttet fra neste månedskifte, og neste månedskifte nå er om tre dager.

Anonymous poster hash: a3533...d24

Gjest Murica
Skrevet

Kjør på, må være slitsomt for alle parter å leve slik uten å vite hvorfor.

AnonymBruker
Skrevet

Er det litt og litt som bare siver ut? Som de ikke har kontroll på, rett og slett? (Siden det er så mange bleier...) Minner om problemet vi hadde med treåringen vår. Skiftet sikkert 5-6 truser per dag, og barnet kunne ikke forklare hvorfor avføringa bare kom. Men treåringen vår hadde problemer med forstoppelse, og gikk på lactulose for å mykgjøre tarminnholdet. Etter at vi gikk over til Movicol, har det sluttet å sive! Det er en helt annen hverdag for oss.

Hvis du tror de kan ha problemer med forstoppelse eller annet med tarmen, ville jeg undersøkt litt om dette kan være noe.

Anonymous poster hash: 1b5cc...39e
Skrevet

Jeg lurer også som flere her på hvordan avføringen er. Er det noe mat de ikke tåler så vil jeg tro at avføringen er tynn/ rennende å ikke så lett å kontrollere.

Men er det "normal" konsistens så er det nok noe annet som ligger bak.

Synes også at barna dine har unormalt hyppig avføring. Det vanlige er 1 - 2 ganger i døgnet.

Skrevet (endret)

Jeg har tvilling jenter som er 8 år og basjer på seg flere ganger om dagen. Det har vert perioder hvor det har vert bedre og noen verre,men dei har ikke blitt tørr enda!

Har hatt dette problemet med et barn på 5-6 år.

Tarmen er full og "treg" (forstoppelse).

Tarmen må tømmes (lege skriver ut avføringsmiddel), så må det jobbes med rutiner på mat og drikke (vann regelmessig). Spis fiberrik mat som gjør at avføring ikke blir kompakt og hard.

Hvis det er forstoppelse så kjenner en erfaren lege dette med hendene på 5 sek.

I og med at tarmen er full så ligger avføring og trykker seg frem hele tiden og merker i trusa er umulig å unngå.

Lykke til.

Endret av slask
  • Liker 1
Skrevet

Er det litt og litt som bare siver ut? Som de ikke har kontroll på, rett og slett? (Siden det er så mange bleier...) Minner om problemet vi hadde med treåringen vår. Skiftet sikkert 5-6 truser per dag, og barnet kunne ikke forklare hvorfor avføringa bare kom. Men treåringen vår hadde problemer med forstoppelse, og gikk på lactulose for å mykgjøre tarminnholdet. Etter at vi gikk over til Movicol, har det sluttet å sive! Det er en helt annen hverdag for oss.

Hvis du tror de kan ha problemer med forstoppelse eller annet med tarmen, ville jeg undersøkt litt om dette kan være noe.

Anonymous poster hash: 1b5cc...39e

Movicol og Laktulose husker jeg nå at vi brukte.

Movicol mener jeg vi brukte kun for å få tømt skikkelig (1-2 dager eller så).

Laktulose og/eller noe paraffin-stoff skulle deretter brukes en periode.

Barnet vårt har ingen problemer nå, 4-5 år etter.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for mange svar: har prøvd det meste. har brukt litt biola og ifoform med løs mage. Det er ikke altid løs mage,noen ganger er det store striper i trusa og noen ganger er det store klumper. (da må dei vaske opp selv)

Har snakket med dei om dette mye,dei er enig i at det er ubehagelig og at det lukter ille. Dei skifte på seg selv og er noelunde diskre,men eimen kommer jo fra skittentøy kurven..

Det er gitt belønninger i søkk og kav,men det fungerer kunn ein kort peroode.

Avogtil er det som om dei vil gjøre det i sympati fordi den andre har gjort det. Jeg vet rettogslett ikke råd. Barna har rutiner med å gå på toalettet etter mat og holde seg nær toalett ettermiddagene. men ser ikke ut som noe hjelper.Har også prøvd å ha dei på hvert sitt rom om ettermiddagene for at dei skal bli ferdig med "oppgaven".. men ingenting nytter..

Dei er også flink å dusje dseg nedentil om det er nødvendig.Så kan sei dei er meget bevist på det,likevel går det liksom ikke..oppgitt.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...