Gå til innhold

Løsninger for å fjerne menstruasjon ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne, 33, garantert ingen ønsker om barn, menssmerter fra helvete...

Finnes det løsninger for å fjerne mentruasjonen helt uten bruk av kunstig prevensjon ? Går per i dag på p-sprøyte men denne løsningen har såpass med bivirkninger at jeg er usikker på hvor lenge den er brukbar. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg fjernet hele livmoren men dette gjøres dessverre ikke på "friske" kvinner i Norge.

Jeg sliter med til tider ekstreme menssmerter som blir noe bedre av hormonprevensjon men hormonene har på sin side bivirkninger som påvirker meg negativt på andre måter. Jeg ønsker å sterilisere meg men kvier meg siden i følge legen jeg da vil få igjen menstruasjonen og da er vi tilbake til start.

Jeg har vært løselig utredet for endometriose men legene har ikke funnet bevis nok for dette til å anbefale fjerning av livmor.

Finnes det andre løsninger for å fjerne menstruasjon som ikke er prevensjonsbasert ? Dvs at jeg kan foreta en sterilisering og fortsatt slippe blødningssmerter etc ?



Anonymous poster hash: e1da7...59d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjern eggstokker, eggledere, livmor og ja, hele dritten. Good luck.



Anonymous poster hash: fa647...af7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på p-sprøyte i 10 år, den har en del bivirkninger, så jeg lurer på det samme.

Jeg vil og bli helt kvitt mensen, skal heller ikke ha barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

jeg bruker p-piller på grunn av menssmerter. da kan jeg hoppe over sukkerpillene å da hoppe over mensen :) ikke mange ganger etter hverandre, men to - tre ganger går bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern eggstokker, eggledere, livmor og ja, hele dritten. Good luck. Anonymous poster hash: fa647...af7

Å fjerne eggstokkene er ikke lurt, for da vil hun gå rett i overgangsalder, noe som er uheldig når hun er så ung. Men å få fjernet livmoren burde være mulig. Jeg vet om flere på hennes alder som har fått gjort det, men det er mulig de hadde tilleggssykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne eggstokkene er ikke lurt, for da vil hun gå rett i overgangsalder, noe som er uheldig når hun er så ung. Men å få fjernet livmoren burde være mulig. Jeg vet om flere på hennes alder som har fått gjort det, men det er mulig de hadde tilleggssykdommer.

De vil helst ikke fjerne livmoren fordi det kan forårsake mye tull med andre organer. Som at urinblæra faller ned osv fordi det blir "tomrom" der livmora var. Det er ikke bare bare å fjerne livmor

Anonymous poster hash: 0613e...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil helst ikke fjerne livmoren fordi det kan forårsake mye tull med andre organer. Som at urinblæra faller ned osv fordi det blir "tomrom" der livmora var. Det er ikke bare bare å fjerne livmorAnonymous poster hash: 0613e...399

Takk for info, det visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en måte som sannsynligvis fjerner mesteparten av menstruasjonen, nemlig varmebehandling av livmorslimhinnen. Dette inngrepet utføres i narkose og kirurgen foretar først en utskrapning før livmoren varmebehandles med en "ballong" fylt med varmt vann.

Dette er riktignok et inngrep som utføres for å redusere kraftige blødninger, så om det virker på kraftige menstruasjonssmerter vet jeg ikke. Så vidt jeg husker av statistikken ville 5-10% miste mensen fullstendig, og ca. samme antall ville oppleve liten eller ingen forandring. De resterende ca. 80% vil få blødningen redusert i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg er klar over risikoen med organfremfall ved fjerning av livmor, dette er også grunnen jeg har fått av leger når jeg har tatt opp ønsket med de. Problemet slik som jeg ser det er at jeg står i en "catch 22" situasjon nå... Fortsette med uønsket hormonprevensjon med ymse bivirkninger både pga prevensjonseffekt og hindre menstruasjon som gir meg en svært ødeleggende hverdag, å fjerne livmor og ende opp med ymse bieffekter av dette som også kan være svært ødeleggende i det daglige eller å foreta en sterilisering - få igjen menstruasjonen og bli invalidisert en uke hver måned.

Drømmen hadde vært å kunne foreta en sterilisering men samtidig finne et medikament som stopper menstruasjonen eller hindrer produseringen av slimhinner etc som fører til menstruasjon.



Anonymous poster hash: e1da7...59d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter innlegget over, å "koke" bort livmorslimhinnen med en ballong med varmt vann. Det gjøres mot kraftige menssmerter også, jeg har fått tilbudet om det.

Da blir du samtidig også på en måte sterilisert siden ingen egg vil klare å feste seg i livmoren igjen.



Anonymous poster hash: be3b8...c29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen

Cerazette minipillene mister mange mensen av.

Fortsatt hormoner og minipiller er temmelig risikabelt hvis du ikke husker å ta de til rett tid hver bidige dag. Kan være litt kinkig når du jobber turnus blandt annet.

Det finnes en måte som sannsynligvis fjerner mesteparten av menstruasjonen, nemlig varmebehandling av livmorslimhinnen. Dette inngrepet utføres i narkose og kirurgen foretar først en utskrapning før livmoren varmebehandles med en "ballong" fylt med varmt vann.

Dette er riktignok et inngrep som utføres for å redusere kraftige blødninger, så om det virker på kraftige menstruasjonssmerter vet jeg ikke. Så vidt jeg husker av statistikken ville 5-10% miste mensen fullstendig, og ca. samme antall ville oppleve liten eller ingen forandring. De resterende ca. 80% vil få blødningen redusert i større eller mindre grad.

Absolutt et alternativ å utforske men samtidig så sitter jeg igjen med følelsen av at menstruasjon på en sterilisert kvinne blir utrolig unødvendig så hvorfor ikke bli kvitt hele greia hvis det er mulig ?



Anonymous poster hash: e1da7...59d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et alternativ å utforske men samtidig så sitter jeg igjen med følelsen av at menstruasjon på en sterilisert kvinne blir utrolig unødvendig så hvorfor ikke bli kvitt hele greia hvis det er mulig ?

Anonymous poster hash: e1da7...59d

Det er det selvsagt, men siden de nå ikke vil fjerne hele livmoren så har man vel i realiteten ikke store valget. En fullstendig fjerning av livmoren er også et større inngrep enn sterilisiering og varmebehandling siden sistnevnte utføres vha. kikkhullskirurgi.

Men risikoen er naturligvis at man havner i den kategorien som ikke har nytte av inngrepet. I så fall er man like langt. Dessuten vet jeg som før nevnt ikke om det hjelper på smerter.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen

Fortsatt hormoner og minipiller er temmelig risikabelt hvis du ikke husker å ta de til rett tid hver bidige dag. Kan være litt kinkig når du jobber turnus blandt annet.

Anonymous poster hash: e1da7...59d

Cerazette har samme slingringsmonn som p-piller; 12 timer. Du er dermed sikker selv om du ikke tar pillene til nøyaktig samme tid hver dag. Men som du sa så ønsker du jo ikke syntetiske hormoner.

Hvis du ikke klarer å overtale legen til at du kan få fjernet livmoren tror jeg beste alternativ er som før nevnt å redusere eller fjerne livmorslimhinnen (endometriell ablasjon). Det finnes også medikamenter som minsker smerter eller blødninger.

Anonymous poster hash: 2711e...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen

Det er det selvsagt, men siden de nå ikke vil fjerne hele livmoren så har man vel i realiteten ikke store valget. En fullstendig fjerning av livmoren er også et større inngrep enn sterilisiering og varmebehandling siden sistnevnte utføres vha. kikkhullskirurgi.

Men risikoen er naturligvis at man havner i den kategorien som ikke har nytte av inngrepet. I så fall er man like langt. Dessuten vet jeg som før nevnt ikke om det hjelper på smerter.

Mja, det er alltids mulig å reise til utlandet og få hysterektomien utført privat. Jeg skal innrømme at det er en mulighet jeg tenker seriøst på hvis det ikke finnes en tilsvarende effektiv behandling hjemme.

Cerazette har samme slingringsmonn som p-piller; 12 timer. Du er dermed sikker selv om du ikke tar pillene til nøyaktig samme tid hver dag. Men som du sa så ønsker du jo ikke syntetiske hormoner.

Hvis du ikke klarer å overtale legen til at du kan få fjernet livmoren tror jeg beste alternativ er som før nevnt å redusere eller fjerne livmorslimhinnen (endometriell ablasjon). Det finnes også medikamenter som minsker smerter eller blødninger.



Anonymous poster hash: 2711e...f76

Vet du hva de medikamentene heter ? Har dessverre en lege som viser svært liten interesse for å sjekke opp dette og det er ingen andre ledige fastleger i området (klassisk eldre mann som virker skremt av "kvinnegreier").

Som nevnt over så er det ingen garanti for at Ablasjonen vil ha effekt og jeg er usikker på om jeg vil gå igjennom en så tung prosedyre hvis det finnes enklere ikke operative alternativer.



Anonymous poster hash: e1da7...59d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiral? Jeg har mistet mensen av den, og det utskilles lite hormoner.

Anonymous poster hash: 72bd7...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange opplever å miste mensen med p-stav. Ingen garanti då, og det er fortsatt eit hormon preparat. Men er jo verdt å nevne som eit alternativ til piller som må huskes på kvar dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiral? Jeg har mistet mensen av den, og det utskilles lite hormoner.

Anonymous poster hash: 72bd7...574

Har forsøkt spiral tidligere men disse økte både blødninger og smerter

Mange opplever å miste mensen med p-stav. Ingen garanti då, og det er fortsatt eit hormon preparat. Men er jo verdt å nevne som eit alternativ til piller som må huskes på kvar dag...

Går på sprøyte per i dag, staven er såvidt jeg skjønt samme opplegget men med ørlite grann mindre mulighet for å miste menstruasjon og det er å miste denne som er hovedpoenget med min prevensjon i dag.

Anonymous poster hash: e1da7...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på sprøyte per i dag, staven er såvidt jeg skjønt samme opplegget men med ørlite grann mindre mulighet for å miste menstruasjon og det er å miste denne som er hovedpoenget med min prevensjon i dag.

Anonymous poster hash: e1da7...59d

Trudde det var forskjellige virkestoff eller noko, men dette kan eg for lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...