AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #1 Skrevet 27. juli 2013 Jeg har lenge vært en som tar lange middagslurer (1-3 timer) hver dag og jeg foretrekker det istedenfor å legge meg 3 timer tidligere hver natt. Det er bare så ekstra deilig å sove etter en skoledag enn nattesøvnen og jeg sovner innen 5 minutt. Ikke at dette har noe med saken å gjøre. Men jeg har hørt at powernaps skal vare i 15-20 minutt for å unngå å havne i dyp søvn, og at det er i dyp søvn at man drømmer. Men jeg opplever å drømme om jeg f.eks våkner om morningen, ser på klokken, og sovner igjen. 20 minutter senere så våkner jeg og da har jeg drømt. Havner jeg bare fortere enn andre i dyp søvn? Jeg prøvde powernaps før jeg begynte med middagslurer, men jeg var så trøtt og dårlig hver gang jeg våknet at jeg fortsatte å sove, og slik utviklet den vanen seg til lengre og lengre høneblunder.. Er det forresten noen andre som elsker middagslurer like mye som meg? Jeg ville aldri prøvd å slutte med den vanen. Anonymous poster hash: 1dca7...657
Gjesten Skrevet 27. juli 2013 #2 Skrevet 27. juli 2013 Neida, man kan drømme ellers og Dreams mainly occur in the rapid-eye movement (REM) stage of sleep—when brain activity is high and resembles that of being awake. REM sleep is revealed by continuous movements of the eyes during sleep. At times, dreams may occur during other stages of sleep. However, these dreams tend to be much less vivid or memorable.[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Dream
Gjest Funky Punk Skrevet 27. juli 2013 #3 Skrevet 27. juli 2013 Man drömmer kun når man er i REM tilstanden. Denne tilstanden skjer mange ganger i löpet av en natt og hver "periode" med REM varer bare noen ytterst få minutter selv om man føler at man har drømt hele natten. Så ja, om du bare sover i 20 minutter så kan du likevel drømme
Gjest Funky Punk Skrevet 27. juli 2013 #4 Skrevet 27. juli 2013 Neida, man kan drømme ellers oghttp://en.wikipedia.org/wiki/Dream Så faktisk en dokumentar om dette på tv i dag hvor de sa at det kun skjedde når man var i REM tilstanden.
amonyn Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Så faktisk en dokumentar om dette på tv i dag hvor de sa at det kun skjedde når man var i REM tilstanden. Da er jeg sinnsykt mye i REM. Jeg våkner stort sett alltid fra en drøm, selv når jeg bare har sovet i noen minutter. Det stemmer ikke med normal søvnsyklus (fra du sovner skal det ta ca. 90 min før du er i REM). Så jeg tviler på at det stemmer. Her står det for eksempel "the students' dreaming and learning occurred after as little as one minute of non-REM sleep."
Gjest avocadoen Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 Så faktisk en dokumentar om dette på tv i dag hvor de sa at det kun skjedde når man var i REM tilstanden. Det er korrekt. Fordi når man er i REM tilstanden så lammes kroppen om jeg skal si det sånn for at man ikke skal skade seg selv når man drømmer, så det er faktisk en del folk som har våknet opp og så har kroppen eller en kroppsdel fortsatt vært lam i noen sekunder fordi det er ikke alltid hjernen klarer å våkne og fjerne denne lammelsen samtidig. Dette synes jeg er veldig interessant
amonyn Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Det er korrekt. Fordi når man er i REM tilstanden så lammes kroppen om jeg skal si det sånn for at man ikke skal skade seg selv når man drømmer, så det er faktisk en del folk som har våknet opp og så har kroppen eller en kroppsdel fortsatt vært lam i noen sekunder fordi det er ikke alltid hjernen klarer å våkne og fjerne denne lammelsen samtidig. Dette synes jeg er veldig interessant Nei, det er ikke korrekt Fenomenet du snakker om heter søvnparalyse. Veldig interessant, men ikke så kult når du ikke har hørt om det (eller for dem som har det ofte)
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #8 Skrevet 28. juli 2013 Det er korrekt. Fordi når man er i REM tilstanden så lammes kroppen om jeg skal si det sånn for at man ikke skal skade seg selv når man drømmer, så det er faktisk en del folk som har våknet opp og så har kroppen eller en kroppsdel fortsatt vært lam i noen sekunder fordi det er ikke alltid hjernen klarer å våkne og fjerne denne lammelsen samtidig. Dette synes jeg er veldig interessant Min mann har en forstyrrelse med REM søvn, han kan utagere drømmene sine. Det går greit de fleste nettet, men har vært noen voldsomme episoder også. Heldigvis går det an å prate han noenlunde våken. Men han husker aldri dagen etter. Så her er det action på soverommet. Han gir meg mye latter om nettene.Anonymous poster hash: b04e1...055
Gjest avocadoen Skrevet 28. juli 2013 #9 Skrevet 28. juli 2013 Nei, det er ikke korrekt Fenomenet du snakker om heter søvnparalyse. Veldig interessant, men ikke så kult når du ikke har hørt om det (eller for dem som har det ofte) Ja, og man drømmer i REM-søvn, og når man drømmer blir kroppen faktisk lammet. Søvnparalyse er den tilstanden når man fortsatt er lammet etter man har våknet:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå