Gå til innhold

Hvordan bli flink?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De menneskene jeg er misunnelig på, og som jeg ønsker å være er de som er flinke. De som står opp tidlig, får mye ut av dagen, har et ryddig hjem, baker, lager mat, ordner og styrer.

Jeg vil være sånn! Jeg har liksom ikke tiltak til noe som helst, er lite effektiv og gidder ingen ting. Jeg jobber med meg selv i perioder, men så gir jeg opp. Jeg vet jo at man får til det man vil, og at man bestemmer over sitt eget liv osv. Men jeg trenger hjelp. Litt motivasjon, noen tips!

Jeg sitter her i en rotete kjip leilighet, og blir sliten bare av tanken på det som bør gjøres. Og jeg gidder ikke en gang å dra i butikken. Faen! Jeg vil jo ikke ha det sånn:((

Anonymous poster hash: 5ed2f...5c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har med motivasjon å gjøre. Men og med hvordan du organiserer deg.

Motivasjonen er jo det viktigste, hvis du for eksempel er kjempeglad i å få besøk, og du ofte får det. Så vil det å holde leiligheten ryddig være ett absolutt must. Eller for eksempel hvis du VET at så lenge du jobber hardt, så er det du som kommer til å få den neste forfremmelsen på jobben. Da er det jo kjempelett å jobbe hardt, ikke sant? ;)

Så du må rett og slett ha en god grunn til å gjøre det, en god grunn til å ville gjøre det.

Samtidig er det viktig å organisere seg. For min del er jeg en ekstremt flittig bruker av kalenderapplikasjoner på ipad, telefon, pc og mac. Den nyeste jeg har funnet, og den som jeg selv liker best. Er FantastiCAL på Macbooken min.'

Det som gjør Fantastical så bra, er at i stedet for å bruke 2 minutter på å legge inn ett møte, så trykker jeg bare øverst på ikonet. Og skriver inn hva jeg skal gjøre.

For eksempel: Marthe kommer på besøk at 1800 to 1930 aug 3. Så legges den automatisk til i kalenderen min med riktig tidspunkt og tittel, og siden jeg er så vant til å bruke det så husker jeg på det. Men samtidig skriver jeg kansje Rydde før besøk i stue og kjøkken at 2300 to 2315 aug 2. Så husker jeg det og, da er alt klart til dagen etter.

Støvsuge stue og kjøkken every tuesday at 1800 to 1815, da får du beskjed hver uke. Får og massevis av spam på eposten min fra kalenderen så har noen som maser på meg døgnet rundt, hjelper på.

Samtidig så er det viktig å slappe av, men ofte blir man sittende med veldig veldig mye dødtid. For eksempel hvis du liker å se frusterte fruer, idol eller liknende, så kan det være veldig greit å organisere slike ting på en god måte. For eksempel å legge inn slike ting i kalenderen og. Og gjerne da gjøre seg klar 10 minutter på forhånd, planlegge å ha noe godt og spise eller noe snacks. Alt skal være klart og når du først setter deg forran TV-skjermen så skal du ikke trenge å bry deg om noe annet. Det skal være ryddig, vaskemaskinen vet du når du skal ta deg av osv.

For hvis det er en ting jeg legger merke til med de som er best organisert. Så er det at hviletiden deres er hellig, litt sånn "Work hard, party harder" opplegg.

Skal nevnes at jeg er veldig flink til dette, periodevis. Men ikke alltid ;) Så min motivasjon er ikke helt så god som jeg skulle ønske, men jeg vet det at hvis jeg for eksempel har en periode der jeg har veldig mye å gjøre. Så blir jeg ekstremt flink av det, jo mer jeg har på timeplanen jo flinkere er jeg til å følge den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...