Gå til innhold

Dere som bruker 1500 - 2000 kr i mat i mnd. Hva spiser dere?


dama37

Anbefalte innlegg

Ser i en annen tråd her at mange bruker svært lite på mat pr mnd. Hvordan klarer dere å bruke så lite? Spiser dere stort sett havregrøt og nudler?

Jeg handler mat kun en gang pr uke så har ganske god oversikt over matbudsjettet. Men det hender svært sjelden at jeg kommer under 1000 kr pr uke. Ligger stort sett på mellom 1400 og 1600 i uka.

Vi spiser sunt og variert men ikke noe særlig "luksusmat". Tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan få ned matbudsjettet.

Er forresten meg og to barn (8 og 10 år) i husholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henger meg på denne tråden, for dette lurer jeg også på. Jeg spiser alene for sikkert 4000 i mnd ... men kjenner en jente som bor alene og spiser for under 2000, kanskje ned til 1600 i mnd.

Vet også om en jente som levde for 800 kr i mnd i mat!!! Men hun fikk mye mat hjemmefra som hjemmelaget brød, hjemmelagede kjøttkaker, hjemmelaget sykltetøy osv osv ...



Anonymous poster hash: 90ed1...193
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker maks 500 i uka på mat, på en person.

Til frokost og kvelds spiser jeg brødmat, noen ganger knekkebrød eller frokostblanding.

Til middag går det mye i pasta, kylling, hjemmelaget pizza, gryteretter, og en god biff i ny og ne



Anonymous poster hash: a07c0...0b3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

jeg bor alene, å jeg drar rundt på de forskjellige butikkene for å finne gode tilbud. der jeg jobber har vi i tillegg en ordning med at hvis mat går ut dagen etter eller samme dag så får vi varen til 50%, å det er jo fint for oss som jobber der som da finner de varene før alle andre ;)

jeg spiser havregrynsgrøt om morgene mange ganger fordi det er sundt og gir energi. men ellers prøve jeg å spise mye grønnsaker. kyllingfileer kan man finne i div butikker hvor det er 2 kg i en pose til kanskje 150 kr pakka (hos oss hvertfall). kilosprisen på en sånn pose er under halvparten av hva det er for de som har 2-4 filèer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også mye penger på mat! Fatter ikke hvordan folk spiser så billig ;) Jeg vil spise variert og ønsker helst at mine 4 daglige måltider skal være ulike for å få inn så mye næringsstoffer som mulig :) En typisk hverdag kan feks være slik:

Frokost: Havregryn med melk og litt bær + et eple

Lunsj: Rugsprø med skinke, egg, agurk og paprika + en banan

Middag: Laks/kylling med wokgrønnsaker og byggryn

Kvelds: Lett yoghurt + litt nøtter eller gulrot/kålrabi

Også liker jeg å veksle på pålegg og frukt/grønt. Innimellom unner jeg meg noe godt også :P I helgene blir det gjerne pizza/taco i ulike versjoner, samt litt lettbrus og godt.

Mat er dyrt!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Jeg bruker også mye penger på mat! Fatter ikke hvordan folk spiser så billig ;) Jeg vil spise variert og ønsker helst at mine 4 daglige måltider skal være ulike for å få inn så mye næringsstoffer som mulig :) En typisk hverdag kan feks være slik:

Frokost: Havregryn med melk og litt bær + et eple

Lunsj: Rugsprø med skinke, egg, agurk og paprika + en banan

Middag: Laks/kylling med wokgrønnsaker og byggryn

Kvelds: Lett yoghurt + litt nøtter eller gulrot/kålrabi

Også liker jeg å veksle på pålegg og frukt/grønt. Innimellom unner jeg meg noe godt også :P I helgene blir det gjerne pizza/taco i ulike versjoner, samt litt lettbrus og godt.

Mat er dyrt!!!

mat er ikke dyrt hvis man klarer å spise billigprodukter og er flink til å se etter tilbud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mat er ikke dyrt hvis man klarer å spise billigprodukter og er flink til å se etter tilbud :)

Hvor mye bruker du på mat, da?

Anonymous poster hash: 90ed1...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Hvor mye bruker du på mat, da?

Anonymous poster hash: 90ed1...193

rundt 2000 :) å jeg spiser godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

rundt 2000 :) å jeg spiser godt :)

da vil det si at jeg har rundt 500 i uka, å er man flink til å handle kvantum på frysevarer osv så går det helt fint det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 4000 og spiser gluten og melkefritt. Handler nesten bare på tilbud. Synes det er veldig vanskelig å holde matkostnaddene såpass lave.

Anonymous poster hash: e1ae5...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellab

Det spørs nok VELDIG hvor man handler også. Jeg handler til vanlig på Rema 1000 og går innom Ultra hvis jeg skal ha noe fra ferskvaredisken. Hvis jeg en sjelden gang handler litt småting på Ultra som jeg vanligvis ville kjøpt på Rema blir jeg helt satt ut av prisforskjellen.

Jeg og samboeren bruker ca 2000 i måneden på mat, men ofte en del mindre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 4000 og spiser gluten og melkefritt. Handler nesten bare på tilbud. Synes det er veldig vanskelig å holde matkostnaddene såpass lave.

Anonymous poster hash: e1ae5...64a

Jeg får nesten 2000 i støtte pga Cøliaki hver mnd, og bruker 2000 av egen lomme på mat. Tilsammen 4000. Egentlig bruker jeg bare 2000 på mat, da...

Er det sånn med deg også?

Anonymous poster hash: 90ed1...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nesten 2000 i støtte pga Cøliaki hver mnd, og bruker 2000 av egen lomme på mat. Tilsammen 4000. Egentlig bruker jeg bare 2000 på mat, da...Er det sånn med deg også? Anonymous poster hash: 90ed1...193

Litt avsporing i tråden, men legen min anbefalte meg å prøve diett før gastroskopi og dum som jeg var stolte jeg på det. Jeg var bare 15 den gangen, og de fant jo selvfølgelig fine tarmer på skopien da hadde jeg spist glutenfritt over 6 mnder.... Så jeg får ikke Grunnstønad. Etter så mange friske år orker jeg ikke gå gjennom å måtte spise gluten i flere måneder.

Anonymous poster hash: e1ae5...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surkål og tunfisk, mindre enn 10 kr for en middag. Hvor godt det er er et annet spørsmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://spareblogg.blogspot.no/

Det viktigste poenget er å kaste "kjøpe inn en gang i uka"-rådet, og i stedet kjøpe inn stort når det er noe på tilbud. Liker du pizza er det trivielt, det er nesten alltid pizza på tilbud minst en gang i måneden. Dessverre har prisen på noen pizzaer blitt nesten doblet i løpet av de siste par årene.

Ellers er koteletter en klassiker, de finner man med jevne mellomrom til 30 kr/kg, og kan fint fryses. Kjøttdeig bør det heller aldri være nødvendig å kjøpe til mer enn ca 50 kr/kg. Sammen med en lasagnepakke som ikke bør koste mer enn 20 kr blir det maks 20 kr/måltid. Jeg har god erfaring med å dele den i tre og fryse den ned etter at den har vært stekt, og tine i mikrobølgeovnen, det blir ca 14 kr pr. måltid.

Ost bør man ikke trenge å gi mer enn 50 kr/kg for.

Det viktigste er å tenke langt framover, og alltid se etter tilbud. Det har ikke noe å si om ikke du har konkrete planer om å bruke det. Så lenge det mye billigere enn vanlig og det er gode sjanser for at du får brukt det før holdbarheten går ut kjøper du det.

Husk også å sammenlikne på kryss av varetyper. Det er mulig tilbudet på lammekoteletter til 129 kr/kghos ICA Super er mye lavere enn vanlig, men det er fortsatt svindyrt sammenliknet med vanlige koteletter til 30 kr/kg hos ICA Matkroken. Vend deg til å tenke kilopris og pris pr. måltid.



Anonymous poster hash: 44ab6...97f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing i tråden, men legen min anbefalte meg å prøve diett før gastroskopi og dum som jeg var stolte jeg på det. Jeg var bare 15 den gangen, og de fant jo selvfølgelig fine tarmer på skopien da hadde jeg spist glutenfritt over 6 mnder.... Så jeg får ikke Grunnstønad. Etter så mange friske år orker jeg ikke gå gjennom å måtte spise gluten i flere måneder.

Anonymous poster hash: e1ae5...64a

Det er mange uvitende leger der ute. Kjenner et par til som ble anbefalt av fastlegen å begynne på glutenfri kosthold før gastroskopi - da ble jo tarmen fin igjen, og da kunne de jo ikke se om man hadde Cølikai eller ei ....

Jeg fikk hjelp av Balderklinikken, for de vet bedre enn fastlegen, og sa selvfølgelig at jeg ikke måtte begynne på glutenfri kosthold før ETTER at gastroskopien var tatt.

Anonymous poster hash: 90ed1...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://spareblogg.blogspot.no/

Det viktigste poenget er å kaste "kjøpe inn en gang i uka"-rådet, og i stedet kjøpe inn stort når det er noe på tilbud. Liker du pizza er det trivielt, det er nesten alltid pizza på tilbud minst en gang i måneden. Dessverre har prisen på noen pizzaer blitt nesten doblet i løpet av de siste par årene.

Ellers er koteletter en klassiker, de finner man med jevne mellomrom til 30 kr/kg, og kan fint fryses. Kjøttdeig bør det heller aldri være nødvendig å kjøpe til mer enn ca 50 kr/kg. Sammen med en lasagnepakke som ikke bør koste mer enn 20 kr blir det maks 20 kr/måltid. Jeg har god erfaring med å dele den i tre og fryse den ned etter at den har vært stekt, og tine i mikrobølgeovnen, det blir ca 14 kr pr. måltid.

Ost bør man ikke trenge å gi mer enn 50 kr/kg for.

Det viktigste er å tenke langt framover, og alltid se etter tilbud. Det har ikke noe å si om ikke du har konkrete planer om å bruke det. Så lenge det mye billigere enn vanlig og det er gode sjanser for at du får brukt det før holdbarheten går ut kjøper du det.

Husk også å sammenlikne på kryss av varetyper. Det er mulig tilbudet på lammekoteletter til 129 kr/kghos ICA Super er mye lavere enn vanlig, men det er fortsatt svindyrt sammenliknet med vanlige koteletter til 30 kr/kg hos ICA Matkroken. Vend deg til å tenke kilopris og pris pr. måltid.

Anonymous poster hash: 44ab6...97f

Men for folk som ikke liker å spise halvfabrikata er pizza, lasagne og hauger med kjøttdeig ikke særlig gode råd. Man vil da spise sunt og lage god mat fra bunnen, ikke spise billig og dårlig ferdigmat. Tåler fint lite pasta, hvit ris og brødmat så da er det vanskelig å kjøpe "stort" som skal vare lenge. Eneste er havregryn da, en kilospakke med det holder flere uker og koster nada. Koteletter er greit da, men svin er ikke noen favoritt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose havregryn 12kr
En liter melk 12kr

24kr og mat for to døgn.

En burde kunne klare seg på under 500kr i måneden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose havregryn 12kr

En liter melk 12kr

24kr og mat for to døgn.

En burde kunne klare seg på under 500kr i måneden

Og bli underernært i samme slengen?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bli underernært i samme slengen?

Folk generelt får altfor mye næring.

Endret av kråkefjas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...