Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min opplevelse er at der det faller seg naturlig, så vil ca 80% av normenn vinke meg foran i køen om jeg står der med bare 1 eller 2 varer og de foran har betydelig mer varer i handlevogna.

Men med våre nye landsmenn, 0% ganger har jeg blitt vist med nikk eller håndbevegelse at "bare går foran du" - aldri!

Hva er deres opplevelse, og hva tror dere dette kommer av?

NB, dette er ikke en tråd for fremmedhat og rasistiske bemerkninger, men en tråd om kulturforskjeller.

Anonymous poster hash: c0df5...488
Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Det er heller ikke vanlig i mange europeiske land. Da jeg bodde i Tyskland var det ingen som gjorde dette, og da jeg slapp andre forbi et par ganger kikket de rart på meg og ble nesten litt smånervøse. Man tenker kanskje ikke på det dersom man ikke er vant til det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at mange av våre nye landsmenn ikke har ordet "kø" på morsmålet sitt. De babler i vei på morsmålet i telefonen i køen på Posten, og nevner flere ganger i løpet av samtalen "kø" og "Posten". Kø er visst noe veldig rart.

Anonymous poster hash: e6447...f01
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at mange av våre nye landsmenn ikke har ordet "kø" på morsmålet sitt. De babler i vei på morsmålet i telefonen i køen på Posten, og nevner flere ganger i løpet av samtalen "kø" og "Posten". Kø er visst noe veldig rart.

Anonymous poster hash: e6447...f01

Hmm, så rart :) Med tanke på at alle av våre nye landsmenn kommer fra land med betydelig flere millioner innbyggere enn oss her i Norge, de burde da i prinsippet være vandt til kø og køkultur i større grad enn vi er.

TS

Skrevet

Har du noen gang stått i kø med 2-3 varer i hånda bak herr/fru pensjonist med full handlevogn? Når det blir plass på rullebåndet så tar dem et kjapt blikk på deg, og skynder seg med å legge varene på båndet. Det er min oppfattelse av den eldre garde i ca. 80% av tilfellene.

Kan ikke si at jeg har samme oppfattelse som trådstarter.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg blir så og si aldri sluppet foran. Tror jeg kan telle på én hånd hvor ofte det har skjedd, nordmenn eller ei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så og si aldri sluppet foran. Tror jeg kan telle på én hånd hvor ofte det har skjedd, nordmenn eller ei.

Ikke jeg heller, og jeg forventer det heller ikke. De som står foran var der jo først, og de har sikkert også noe de vil rekke. Hvis den jeg står bak i køen har en påfyller som går rundt i butikken og henter mer, så blir jeg derimot irritert. Man velger kø ut fra hvor mye varer de foran har. Det å ha en påfyller ser jeg på som om man skulle satt fra seg vogna i køen og gått rundt og fylt på selv - noe jeg også har sett, men da stiller jeg meg foran den førerløse vogna.

Anonymous poster hash: 23616...28d

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Ikke jeg heller, og jeg forventer det heller ikke. De som står foran var der jo først, og de har sikkert også noe de vil rekke. Hvis den jeg står bak i køen har en påfyller som går rundt i butikken og henter mer, så blir jeg derimot irritert. Man velger kø ut fra hvor mye varer de foran har. Det å ha en påfyller ser jeg på som om man skulle satt fra seg vogna i køen og gått rundt og fylt på selv - noe jeg også har sett, men da stiller jeg meg foran den førerløse vogna.

Anonymous poster hash: 23616...28d

Nettopp det jeg tenker selv også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det ca 2-3 ganger mnd å bli sluppet foran i køen når jeg har 1-2 varer i hånda. Jeg slipper folk alltid foran meg om jeg ser at personen bak meg har 1-2 varer i hendene og jeg står der med masse varer i handlekurva. Kanskje det ikke bare er kulturforskjell mellom land da, men også regionale forskjeller i Norge?!

TS

Skrevet

Jeg slipper alltid folk med 1/2/3 varer foran meg i køen hvis jeg har mange varer. Har sjeldent dårlig tid og det er sånne små ting som kan glede andre i hverdagen :-)

Køkulturen er ofte verst på plasser der man trekker kølapp, utrolig nok. Jeg er ofte på posten (litt for glad i netthandling) og det er stadig folk som bare durer fram til ledig kasse uten å trekke kølapp! Jeg skjønner det virkelig ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at gamle mennesker er de verste.

Anonymous poster hash: dbd14...023
Gjest Nexus
Skrevet (endret)

Har du noen gang stått i kø med 2-3 varer i hånda bak herr/fru pensjonist med full handlevogn? Når det blir plass på rullebåndet så tar dem et kjapt blikk på deg, og skynder seg med å legge varene på båndet. Det er min oppfattelse av den eldre garde i ca. 80% av tilfellene.

Kan ikke si at jeg har samme oppfattelse som trådstarter.

Og er det en pensjonist i 75-90 årene skal vedkommende helst betale i 1-kroner og 50-ører, nøye opptelt - krone for krone, øre for øre. Bankkort er en ukjent nymotens greie...

Endret av Nexus
AnonymBruker
Skrevet

Hva med når det er en kasse med lang kø, så ringes det etter ny ekspeditrise.

Er det da greit å løpe frem til kasse nummer to så fort som mulig? Eller skal man vente og la de som er foran en som ønsker å ta plass ved kasse nummer to få gjøre det først? Hva er riktig her?

(Føler dette er litt "Herreavdelingen-spørsmål :P)

Anonymous poster hash: 96a91...2d3
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg er innvandrer og pleier å slippe folk med to-tre varer forbi. Vet ikke hva andre innvandrere gjør..

Men eldre damer, som har veldig god tid, måtte Gud forby at de noensinne skulle slippe meg forbi! De er verst!

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Hva med når det er en kasse med lang kø, så ringes det etter ny ekspeditrise.

Er det da greit å løpe frem til kasse nummer to så fort som mulig? Eller skal man vente og la de som er foran en som ønsker å ta plass ved kasse nummer to få gjøre det først? Hva er riktig her?

(Føler dette er litt "Herreavdelingen-spørsmål :P)

Anonymous poster hash: 96a91...2d3

Jeg pleier å vente litt og se om de som står foran meg går bort til den åpne kassa, men er ikke alle som gjør det.

Noen står jo langt bak og løper frem til den åpne kassa. Jeg tenker at det er naturlig at de som står foran meg fortsatt står foran meg selv om en ny kasse blir åpnet.

For å svare på trådens spørsmål så er det ikke så ofte jeg blir sluppet forbi når jeg har få varer. Kommer nok an på om folk er obs på det eller ikke. Er ikke så viktig for meg heller. Tenker at kø er kø og da er det bare å vente på min tur. Selv så tenker jeg ikke på det, og legger egentlig ikke merke til det.

Verre syns jeg det er med de som ikke klarer å vente på sin tur. Det er gjerne de som løper forbi alle andre når en ny kasse blir åpnet og som sniker i køen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...