Gå til innhold

Laktoseintoleranse? Hvor lenge uten melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i samråd med legen min blitt enig i å holde meg unna melkeprodukter og mat med melk i for å se om det er det jeg reagerer på.

Dette er den 5. dagen uten nå, men jeg merker ikke noe bedring.

Hvor lenge må jeg gå uten melkeprodukter før jeg merker bedring?

Jeg har hatt symptomer i ca 7 /8 uker nå. Dårlig i magen hver dag, smerter og luft. Det har faktisk vært verre i disse dagene uten melkeprodukter, men det kan jo være tilfeldig.

Jeg har vært løs i magen 2-3 ganger daglig i disse 5 dagene, mot 1-2 ganger de andre ukene. Har også hatt diaré, ikke bare veldig løs i magen. Veldig mye luft og urolig mage i disse dagene.

For meg virker det ikke som det er laktoseintoleranse. Har tatt blodprøver, men ikke fått svar enda.

Kan også nevne at jeg har hatt veldig hard mage også noen ganger i disse 8 ukene. Men veeeldig sjelden normal avføring.

Har gallestein, men legen sier at det ikke skal ha sånn innvirkning på avføringen.

Har blitt henvist til ultralyd, men er lang ventetid.

Noen som har noen tanker om hva det kan være?

Anonymous poster hash: 913be...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man burde ta seg "fri" i minst en måned for å se noe merkbar forskjell, om jeg husker riktig.

Kan jeg ikke spise noe som helst med melk i på en mnd da?

Ikke en liten sjokoladebit engang? :(

Anonymous poster hash: c5dd0...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ikke spise noe som helst med melk i på en mnd da?

Ikke en liten sjokoladebit engang? :(

Anonymous poster hash: c5dd0...e2f

Finnes jo uten melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ikke spise noe som helst med melk i på en mnd da?

Ikke en liten sjokoladebit engang? :(

Anonymous poster hash: c5dd0...e2f

Ikke med melk, nei.

Men om du faktisk er dårlig i form er det en liten pris å betale. Noen få dager er ingenting for å merke bedring, jeg gikk i månedsvis før jeg slutte konklusjonen om at "ja, jeg har proteinintoleranse".

Men siden du sier laktose; har du ikke tatt laktosetest? Eller mener du&legen proteinet? Det er to forskjellige ting.

Jeg får ikke utslag på blodprøver selv om jeg vet at jeg reagerer på proteinet - det er nemlig mye vanskelig å oppdage enn laktose.

7-8 uker er heller ikke "lenge" om det gjelder melk - så jeg er enig med det at det nok ikke skyldes laktose/protein, men du kommer ikke veien utenom å teste.

Jeg tok gastroskopi i tillegg til laktosebelastningstest/blodprøve og kosthold totalt fritt for melk lenge før jeg introduserte små mengder og testet hvor mye jeg kunne ha uten å få symptomer.

Finnes sjokolade uten melk - og du kan spise soya/havre/risprodukter i mellomtiden.

Om du har det slik du har det nå i et par år eller mer så virker ikke melkestopp som så stort tap lengre ;)

Anonymous poster hash: 26cc2...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo "vanlig" laktosefri melk, fløte, yoghurt osv. Men du må nok gå en stund. Har du og legen din vurdert om det kan være gluten-intoleranse. Du trenger ikke å bytte ut så mye fra dietten din, heller bare ha de gluten og melkefrie alternativene en stund. Om du skal ligge unna melkeprotein også kan du prøve soya eller rismelk. Håper det ordner seg med magen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå finnes det jo "vanlig" laktosefri melk, fløte, yoghurt osv. Men du må nok gå en stund. Har du og legen din vurdert om det kan være gluten-intoleranse. Du trenger ikke å bytte ut så mye fra dietten din, heller bare ha de gluten og melkefrie alternativene en stund. Om du skal ligge unna melkeprotein også kan du prøve soya eller rismelk. Håper det ordner seg med magen din!

Det hjelper ikke om det er proteinallergi.

Anonymous poster hash: 26cc2...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke om det er proteinallergi.

Anonymous poster hash: 26cc2...c94

Vet. Om du leser hele innlegget ser du at jeg nevner det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Har fått svar på blodprøvene. Litt allergitesterr osv. Ville det slått ut om jeg hadde laktoseinntoleranse på en slik test? Sekretæren kunne ikke svare på det, men hun regnte med at jeg da ikke reagerer på melk.

Gidd ikke holde meg unna melk lengre om det ikke har noe formål.

Anonymous poster hash: c5dd0...e2f

Anonymous poster hash: c5dd0...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet noe ang siste innlegg?

Anonymous poster hash: c5dd0...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok blodprøver for å finne ut av allergier, men da testet de bare melkeallergi og ikke laktoseinntoleranse. tror du må ta en annen type test for å finne ut om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert individuelt.

Jeg ble merkbart bedre etter 5-6 dager uten melkevarer overhode.

Men kan det være andre matvarer du reagerer på?

Søtvierfamilien (tomater, etc) kan gi veldig dårlig mage, epler i store mengder er heller ikke bra.

Min erfaring er at man kan ha en intoleranse mot visse matvarer uten at det nødvendigvis slår ut på klassiske allergitester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...