Gå til innhold

Til dere med tinnitus

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

For 3 år siden påførte ei jente en høy lyd på det ene øret mitt. (Angrer på at jeg ikke anmeldte hendelsen). Det har gjort at jeg har fått tinnitus på dette øret siden dagen det skjedde.

Det er ikke så ille, egentlig. Det er bare veldig plagsomt. Hvordan takler dere som har tinnitus å leve med det? Jeg føler at jeg venner meg til at jeg har det, også plutselig "gjennoppdager" jeg det igjen og det blir en plage.

En ting jeg har merket er at min tinnitus virker å være stødig som ei klokke. Så jeg la meg med ei stoppeklokke i handa og lukket øynene. Resultatet jeg fant ut av er at den tiden jeg ikke har tinnitus på øret er 30 sekunder. Og den tiden jeg har tinnitus på øret er 10 sekunder. Slik fortsetter det, ut i evigheten. 30-10-30-10. Av på av på. Er det slik for dere andre som har tinnitus også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mild tinnitus på det ene øret, og tror det er veldig vanlig. Mange har det og lever fint med det. Jeg legger stort sett ikke merke til det. Er stort sett når jeg våkner, men så fort jeg kommer i gang er det "borte".

Det er noe som kan gå bort over tid også.

Skrevet

Tiden nei, det stemmer ikke for min del.

Men at man gjenoppdager lyden stemmer totalt, du lærer deg til å ignorere den, og da hører du den ikke lengre. Men med en gang noen sier ordet tinnitus, eller du tenker på det, eller du for eksempel ser en tråd om tinnitus på kvinneguiden (FUCK YOU, YES INDEED!) så legger du merke til det.

Det eneste jeg vet om som fungerer mot tinnitus er hypnoterapi. Og faktisk er det helt logisk, da lærer du deg til å ikke høre det i det hele tatt.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Men at man gjenoppdager lyden stemmer totalt, du lærer deg til å ignorere den, og da hører du den ikke lengre. Men med en gang noen sier ordet tinnitus, eller du tenker på det, eller du for eksempel ser en tråd om tinnitus på kvinneguiden (FUCK YOU, YES INDEED!) så legger du merke til det.

Åh! Sorry. Det er ikke meningen å spre elendigheten. :P Får ikke sove for n'te natt på rad pga lyden. Begynte å tenke på at det er veldig rart at den går i intervaller slik som den gjør. Jeg lurer bare på om det er meg eller om det er en vanlig greie. Prøvde å Google litt, men fant ingenting.

Det beste er vell bare å prøve og glemme den igjen. Meeen så kommer den vell snikende tilbake før eller siden :)

Skrevet

Ja, det hjelper definitivt ikke å lese om det. Det kan ta lang tid å glemme lyden.

• Liker 1
Gjest Karoline
Skrevet

Anbefaler deg å dra på tinnituskurs :-) Jeg har alvorlig grad av tinnitus samt døvhet og den ene legen min sa bare alltid ha noe i bakgrunnen som f.eks. radio. Hadde det bare vært så lett! Jeg har ALDRI et stille øyeblikk i løpet av dagen, slik takler jeg det hvertfall. Også hjelper en slik pute med naturlyder som du får ved å henvende deg til lege, eller en "kamuflator" som kan festes bak øret og maskerer lyden. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Bare å lære seg å ignorere det. Jeg har middels tinnitus, nå registerer jeg det kun når den "skifter frekvens". I tillegg har jeg som regel alltid bakgrunnslyd, og når jeg er på konsert har jeg alltid med ørepropper.

Anonymous poster hash: 7e5de...85c
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tinnitus på høyre øye pga høy øyd på utesteder, samt en skade. Jeg må bare ignorere det, ellers blir jeg veldig deprimert. Noen bruker lyd rundt seg, men jeg liker ikke det. Prøver å ikke fokusere på det. Kjedelig, men livet er kjipt innimellom...

Anonymous poster hash: 19b8e...ed3

Gjest Armule
Skrevet

Jeg har to ulike toner/frekvenser til enhver tid, men ikke såpass at jeg er hemmet i hverdagen. Glemmer fort at jeg har det, og det er vel hemmeligheten. Men med en gang noen nevner tinitus, så merker jeg det igjen. Bakgrunnsstøy og dårlig hukommelseer alfa og omega :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...