Gå til innhold

Pusse opp barnerommet?


EMMA2

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal pusse opp barnerommet og jeg blir så sliten av denne "skremselspropagandaen" omkring maling. :fy:

Har lest til øyet blir vått på malingsspann, men ingen advarsler der mhp gravide eller små barn.

Hva gjør dere? Vannbasert eller oljebasert? Tar dere sjangsen på å male, med munnbind og gjennomtrekk eller ikke?

Håper på tilbakemeldinger her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere skal ha vannmaling eller oljemaling kommer an på flere faktorer:

- hva er det malt med tidligere

- hvordan er underlaget

- hvor holdbar malingen skal være

- hvor lang tid til barnet flytter inn

- hvor raskt dere må ha jobben gjort

Er det malt med oljemaling tidligere, må det brukes oljemaling over.

Oljemaling holder mye bedre enn vannmaling. I bruksområder, på dørlister, vinduskarmer ol. er derfor oljemaling klart å foretrekke. Kjøkkenvegger kan man risikere å vaske av maling med matsprut om man bruker vannmaling...

Vannmaling lukter lite med en gang, men avgir gasser i lang tid. Alt fra ei uke til et halvt år har jeg lest. Skal barnet flytte inn raskt, vil oljemaling være å foretrekke. Lukter mye med en gang, men avgir gasser i kort tid (ukes tid).

Skal dere ha jobben gjort på en dag, må vannmaling brukes. Oljemaling bruker mye lenger tid på å tørke.

PS: Ikke bruk vannbasert og oljebasert. Det finnes i dag oljemaling som er vannbasert... Denne "nye" malingen er en middel av vannmaling og oljemaling. Lukter mindre og tørker fortere enn oljemaling, men lukter mer og tørker senere enn vannmaling. Skal være like holdbar som oljemaling.

Det finnes også en egen barnemaling. Dansk har jeg hørt. Den er visst veldig gassfri... Eller tapet :)

Det er mye vi gravide kan hjelpe til med, uten å stå oppi malingsspannene. Vi pusser opp nå og jeg kan gjøre masse - foruten å male (i prinsippet). Og om vi absolutt skal hjelpe til, finnes det malemasker som kan brukes. Mannen har ei sånn maske og han sier at det lukter ikke maling i det hele tatt inni maska. Den koster noen hundrelapper, men er visst vel verdt det. Dessverre passa ikke maska ansiktet mitt (blir glippe uansett), så derfor ligger jeg unna malinga (som oftest, er ikke alltid jeg klarer da...). Ellers lufter vi for harde livet. Med det varme været som er nå, så tørker jo alt så mye raskere også med masse luft. Den vannbaserte oljemalinga vi har brukt var tørr på en halvtime/time... Men med gjennomtrekk flere timer hver dag, må man kle seg godt inne. Lett å bli sår i nese/hals...

Jeg snakket med jordmora om at vi holdt på å pusse opp og det eneste hun sa var at vi måtte passe på å lufte godt og ikke la meg stå oppi malingsspanna for mye. Altså, være fornuftige og litt mer forsiktig enn man vanligvis er når man maler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare kommentere noe 14062003 skrev. Man trenger ikke å male med oljemaling dersom det er brukt vannbasert tidligere. Vi har malt med vannbasert i hele leiligheten vår, og der var det brukt oljemaling tidligere. Resultatet ble meget bra. Jeg for min del kan ikke tenke meg å bruke noe annet enn vannbasert nå (med unntak av maling av panel kanskje), det er så deilig å slippe den intense malingslukta. Og veldig praktisk at den er klar for neste strøk så raskt. Mange fagfolk mener også at dagens vannbaserte maling er så god at det ikke er noen grunn til å bruke oljemaling. Snakk med en faghandler så får du nok gode råd både mht. produkt og om du som gravid kan bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare kommentere noe 14062003 skrev. Man trenger ikke å male med oljemaling dersom det er brukt vannbasert tidligere. Vi har malt med vannbasert i hele leiligheten vår' date=' og der var det brukt oljemaling tidligere. Resultatet ble meget bra.quote']

1) Hvor har dere malt over med vannmaling?

2) Hvor mye slitasje er det der dere har malt med vannmaling over oljemaling?

3) Hvor mye bevegelse er det i flatene der der har malt med vannmaling over oljemaling?

4) Hvor lenge er det siden dere malte med vannmaling over oljemaling?

5) Hvilket grunnarbeid gjorde dere før dere malte med vannmaling over oljemaling?

Cluet her er mye holdbarhet når det gjelder å holde seg til oljemaling over oljemaling. Men fjerner man all gammel oljemaling er det selvfølgelig bare å kline opp vannbasert heftgrunn og så vannmaling. For vann fester ikke skikkelig på olje - alle har vi vel sett olje flyte på vann, har vi ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

Det jeg egentlig lurte på hvordan dere forholdt dere mhp oppussing/maling. Tør dere, evt hvilke forholdsregler tar dere?

Rommet vi skal pusse opp skal males med vannbasert maling på vegger og tak, og jeg har planer om å bruke den nye vannløselige oljemalingen fra Jotun på vinduene.

Den lille er foreløpig vel plassert inne i min mage, og kommer nok (forhåpentligvis) til å være der i fem måneder til. Er i uke 17 nå, så den kommer nok ikke til å sove der før i hvert fall ved juletider, så sånn sett mhp gasser er vi vel sikret?

Det er bare det at jeg liker best å male selv, stoler liksom ikke på at gubben gjør jobben like bra som meg..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte ikke da jeg var gravid - pga. "skremselspropagandaen" som det blir kalt her.

Better safe than sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest en del om skader på foster i utdannelsen min, og vil BE DERE VÆRE FORSIKTIGE! Vannmaling er ikke farlig, men oljebasert derimot - inneholder kjemikalier som kan være svært skadelig for fosteret! (Alt fra abort til misdannelser) Så det ville ihvertfall vært mine forhåndsregler om det var jeg som gikk gravid. :P Lykke til, hilsen kjemi-student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i utgangspunktet ikke male for å være på den sikre siden. Men jeg blir jo sittende i litt malingslukt siden vi maler alle dørkarmer i hele huset da (og når man maler dørkarmer har man ingen dører...). Dessverre har jeg ikke klart å holde fingrene helt av fatet og noen dørlister (liggende på bukker) har jeg malt. Men det har stått oppe veldig god utlufting! Oljemaling, vannbasert (Jotun) som vi har brukt.

Hadde det vært kjempeskadelig hadde det stått store advarsler på malingsboksene - og jordmødre/leger hadde hylt ut om at man ikke måtte male som gravid. Det finnes en gyllen middelvei. Man må jo ikke enten flytte ut i noen uker eller stå med hue og sniffe oppi malingsspanna heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14062003; herlig!

Jeg også har nemlig tenkt på det med at dersom dette var ille farlig for oss gravide burde det vel stå på malingsspannene, og det gjør det jo ikke! Jeg har også vært inne på Jotun sine sider på nettet og lest om skader etc, og de sier heller ingenting der. :o

Jeg tar sjangsen, med gjennomtrekk, munnbind og vannbaserte produkter (norm på veggen/taket og denne nye olje/vannbaserte på vinduene og listene). Så går det nok greit, tror du ikke?

Vil jo ha det fint og ferdig i god tid før den lille melder sin ankomst. Orker jo ikke holde på når magen er stor og i veien for alt mulig. (Hihi!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del om skader på foster i utdannelsen min, og vil BE DERE VÆRE FORSIKTIGE! Vannmaling er ikke farlig, men oljebasert derimot - inneholder kjemikalier som kan være svært skadelig for fosteret! (Alt fra abort til misdannelser) Så det ville ihvertfall vært mine forhåndsregler om det var jeg som gikk gravid.  :P Lykke til, hilsen kjemi-student.

Det blir hevdet at vannbasert maling avgir gasser som er farlig, dette stemmer da altså ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maling kan gi den virkningen at fosteret ikke får nok næring via morkaken. Men se dere rundt da: hvor mange pusser ikke opp under graviditeten og får 100% normale barn?

Jeg synes ikke man skal bli hysterisk bare fordi man er gravid. Noen klarer jo nesten ikke å lage mat uten å sterilisere stekepanna først, jo! Men man skal være forsiktig og fornuftig. Å stresse for mye med alt som kan være farlig er ikke å være forsiktig og fornuftig. Selv de mest forsiktige og sunne blir sjuke innimellom... Dauer gjør vi alle også - før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes helt ufarlig maling som man kan bruke når man er gravid! En venninne av meg som fødte nylig malte barnerommet med det. Spør i en fargehandel, ganske enkelt. Malingen er litt dyrere, men det er det verdt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte ikke da jeg var gravid - pga. "skremselspropagandaen" som det blir kalt her.

Better safe than sorry.

:enig_animasjon: Samme her.

Smurfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest malemesteren

Det finnes en dansk en malingsprodusent som heter Borup, og de lager maling som er beregnet spesielt på barnerom. Malingen deres har ikke løsemidler eller andre giftige tilsetninger. Og et kjempeutvalg i farger! Jeg vet at i allefall Byggmakker selger det merket (i allefall i Bergen). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I noen oljemalinger er det alkylfenolpolyetosylater. Dette kan ha østrogeneffekt, altså at kjønnsutvikling ikke går som normalt. Men ok, hvis dere synes det å male for enhver pris er greit, så gjerne for meg. Ville ihvertfall spurt i malebutikker etter en "gravid-maling" noen skriver om her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på å bygge på og skal derfor ikke male før i juni/juli (har termin i september), men som følge av å ha lest litt her har jeg forhørt meg med både lege, jordmor og fargehandel..... Legen og jordmora sa at det neppe var farlig å male om vi lufta godt og hadde vannbasert maling. De hadde iallefall aldri hørt om skader på foster som følge av maling. Fagmannen sa at vi godt kunne bruke vannbasert maling og samtidig lufte godt, og de brukte å anbefale det til alle som malte barnerom. Heller ingen der hadde hørt om misdannelser etc som følge av malingen.

Men for å være på den sikre siden overlater jeg malingen til mannen og til mamma :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...