Gå til innhold

tull at kosttilskudd aldri virker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mistet mye hår over en lang periode og gikk til legen for å sjekke. H*n tok blodprøver og sjekket ulike ting, men ingenting var i veien. Spurte om jeg burde ta noen vitaminer eller annet for sikkerhet skyld, men fikk som svar at det var det ingen vits, alt det var bare tull. Undersøkte litt på egenhånd, og har prøvd ut litt ulike kosttilskudd og ta jeg prøvde sinkttilskudd, så vips! håravfallet avtok i løpet av en ukes tid. Ingenting annet ved kosthold eller livsstil er endret. Så hvis jeg hadde slått meg til ro med legens råd, hadde jeg sikkert bare fortsatt å miste hår.



Anonymous poster hash: ebc94...d67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være en tilfeldighet eller ikke. Man vet at dersom man har et mangelfullt kosthold så kan man få mangelsykdommer eller symptomer på mangelsykdommer.



Anonymous poster hash: e4ec1...9bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke et mangelfullt kosthold, blodprøvene var jo også innen normalverdien



Anonymous poster hash: ebc94...d67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes bare leger ofte er litt vel arrogante i forhold til deres kunnskap og hva som kan hjelpe. Jeg har for eksempel en lege som mener alt kan løses ved hjelp av en joggetur. Hadde jeg hørt på legens råd, hadde jeg vel vært skallet nå. Ved hjelp av egeninnsats med å søke informasjon og god hjelp på helsekost, så har ting blitt mye bedre. Det kan bortforklares med tilfeldigheter i all evighet, det føles ihvertfall mye bedre å gjøre noe aktivt og ikke bare slå seg til ro med at legen alltid vet best



Anonymous poster hash: ebc94...d67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje legen har rett og det var helt tilfeldig at håravfallet stoppet da det gjorde. At du begynte med kosttilskudd rett før betyr ikke at det er en sammenheng.



Anonymous poster hash: a2687...111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt med litt varriasjon. På samme måte som at det er overveiende statistisk sannsynlig at det etter ett år med svært mange dødsulykker på veien vil bli færre året etter så er det overveiende sannsynlig at du etter en periode med mye hårtap vil få mindre hårtap, når det ikke er avdekket et klart årsaksforhold. Desverre så leter vi mennesker innstinktvit etter en årsak så i steden for og kun erkjenne at det var litt normal varriasjon så slenger vi opp noen fotobokser det året det var mange dødsfall på veiene, og når tallet synker det påfølgende året sier vi "fotoboksene fungerte!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så det er altså helt utelukket at jeg hadde sinkmangel( men allikvel innefor normalverdien på blodprøvene)og at tilskuddet har hjulpet?



Anonymous poster hash: ebc94...d67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som alle disse remediene mot forkjølelse (C-vitaminer og solhatt, f.eks). Man går forkjølet i noen dager. Når forkjølelsen er på det verste og er temmelig ubehagelig, så heller man ned på med c-vitaminer, solhattekstrakt og diverse teer. Man blir da bedre av forkjølelsen, noe som er logisk siden toppen på en forkjølelse ikke varer så veldig lenge, og man tror det var alle remediene som var årsaken. "Det virket jo. Jeg følte meg elendig, trakk c-vitaminte, og ble mye bedre dagen etter!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, det virker som mange tror at jeg har hatt placeboeffekt, men hadde ingen forventninger til at nettopp dette skulle hjelpe, har prøvd en del før dette som ikke har funket



Anonymous poster hash: ebc94...d67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...