AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Jeg har klart å ripe meg ganske kraftig på leggen. Skrapte meg opp på en jernkant, så mye hud ble revet bort. Såret er ca. 2 mm bredt og 3 cm langt. Til nå har jeg bare renset det godt med klorhexidin, og brukt kompressplaster (som puster) over når jeg er ute. Dette såret er nå 4 dager gammelt, og det ser ikke ut som det vil gro så fort.. Når jeg har hatt på kompressen i noen timer, så ser jeg at det har væsket litt i såret. Da renser jeg det. Har noen tips til hvordan jeg bør stelle det, og hva jeg kan gjøre for at det vil gro bedre/fortere? Jeg har bacimycin sårsalve, men det står at det er til sår på overflaten. Vet ikke om denne riften er på overflaten akkurat. Vil helst ikke dra til legen... Anonymous poster hash: 9fe52...750
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Det høres ut som du gjør det riktig. Er nok litt infisert om det væsker. Hadde renset og skiftet plaster daglig (med rene hender). Egentlig tror jeg man bør ta stivkrampesprøyte også om man skraper seg på rustent metall (eller jord), men om du ikke føler deg dårlig så har det nok gått bra. Om det fortsetter å væske og blir rødt, hovent og smertefullt er det en skikkelig infeksjon og du må du komme deg til lege. Ellers tar det vel en ukes tid å gro.Anonymous poster hash: 1e3b8...5c2 1
@Maja Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Rens og skift daglig så lenge såret ikkje er tørt. Det er greit å bruke bacimycin på slike sår, har vertfall fått det anbefalt av legen til lignande tidligare. Ellers er det lurt å la såret få vere mest mulig å fred og viktig at det får lurt. Og som AB over skriver: Om det blir ordentlig infisert (rødt, hovent, vondt og mykje puss/veske) så bør du absolutt dra til legen!
Cata Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Synes også du gjør det rett, eller i det minste er det slik jeg har "behandlet" egne sår forårsaket av kutt mot metall. Det virker som slike sår har en tendens til å verke litt, så du må regne med at det tar litt lenger tid for dem å gro enn et vanlig skrubbsår. Mener å huske at et ublidt møte med en skarp kant på kjøkkenkomfyren resulterte i en skramme som brukte bortimot 3 uker på å gro. Er enig med de andre: så lenge det væsker bare litt så er det ingen grunn til panikk, men blir det skikkelig rødt og ømt og eller det kommer materie ut av såret så bør du ta en tur til legen.
skruf Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Det er viktig å la såret få luft. Når du er hjemme, så ta på deg ei kortbukse og fjern plasteret, sånn at såret får puste. Hvis det ikke blør så kan du godt sove uten plaster. At det væsker litt betyr ikke nødvendigvis at det er betent. Sårvæske er naturlig. Skyll såret i rent vann om morgenen (naturlig i dusjen) og la det tørke før du tar på plaster (hvis du skal ut eller bruke langbukse). Tegn på betennelse er rødhet, hovenhet og varme.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Du kan smøre på honning (ekte), det er bakteriedrepende og fungerer bra.Anonymous poster hash: 8f6e9...400
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Du kan smøre på honning (ekte), det er bakteriedrepende og fungerer bra.Anonymous poster hash: 8f6e9...400 TS: Dette er grunnen til at man ikke må spørre om slikt på kvinneguiden. Anonymous poster hash: 7d09a...aca 5
Brimi Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Hvorfor styre sånn med sår? Skjønner om det er betent. Aldri brukt kompress på noe og mine sår har grodd relativt hurtig. Ikke noe arr heller.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Hvorfor styre sånn med sår? Skjønner om det er betent. Aldri brukt kompress på noe og mine sår har grodd relativt hurtig. Ikke noe arr heller. Om det får naturlig skorpe er det det beste faktisk, men om det er et stort sår, kan det være lurt å beskytte det litt med plaster. Også for omgivelsene kan det være greit at en person ikke går rundt med åpne, væskende sår.Anonymous poster hash: 1e3b8...5c2
Gjest Petrine Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 IKKE smør honning på såret! Hvorfor ikke? http://tidsskriftet.no/article/1833071/
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Hvorfor ikke?http://tidsskriftet.no/article/1833071/ Fordi honningen som omtales i den artikkelen er STERILISERT. Vanlig honning er ikke steril. Mn kan da risikere å tilføre bakterier som gir infeksjon. Anonymous poster hash: 1e3b8...5c2
skruf Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 Hvorfor ikke? http://tidsskriftet.no/article/1833071/ Se svar nedenfor.... Du kan ikke bare ta honning og klaske på såret.
minienthe Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 nja, ikke for at jeg vil oppmuntre til det men jeg har brukt vanlig honning kjøpt i butikk både på meg selv og på dyr etter anbefaling fra vet (sår på hest som ikke lot seg bandasjere). funket som bare rakkern her når bacimycin og blåspray ikke var effektivt. honning ble jo mye brukt før i tiden til sårbehandling og jeg tviler på at de hadde sterilisering på den tiden. MEN... jeg ser poenget med sterilisert vare da man har større kontroll på innhold og effekt
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 Så sant det ikke virker infisert, altså ikke er rødt, varmt eller puss så behøver du ikke å skylle det med klorhexidin. Klorhexidin forsinker sårtilhelingen litt, både fordi du kommer nær såret og fordi temperaturen blir lavere. Skift bandasje hvis det blir gjennomtrekt av væske, ellers hver tredje dag ca. Bortsett fra det, la det være i fred. Om det spriker og du er redd for at bandasjen setter seg fast i såret så får du kjøpe vaselinkompress på apoteket. Anonymous poster hash: 43dd7...b33
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 Så sant det ikke virker infisert, altså ikke er rødt, varmt eller puss så behøver du ikke å skylle det med klorhexidin. Klorhexidin forsinker sårtilhelingen litt, både fordi du kommer nær såret og fordi temperaturen blir lavere. Skift bandasje hvis det blir gjennomtrekt av væske, ellers hver tredje dag ca. Bortsett fra det, la det være i fred. Om det spriker og du er redd for at bandasjen setter seg fast i såret så får du kjøpe vaselinkompress på apoteket.Anonymous poster hash: 43dd7...b33 Klorhexidin som er romtemperert vil ikke avkjøle såret mye. Det forebygger også infeksjoner, Patogene bakterier forsinker også sårtilhelingen, og klorhexidin dreper slike bakterier. Anonymous poster hash: 1e3b8...5c2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #17 Skrevet 26. juli 2013 Dropp klorhexidin, vask det med såpe og vann hvis det er tydelig skittent, også nede i såret i tilfelle det sitter noe skitt der. Tørk ne kompress og dekk med tørr kompress eller plaster. Skift hvis plasteret blir vått eller gjennomtrukket. La det ellers være i fred, mye pirking og fjerning av sårvæske ødelegger tilhelingen. Klar væske er normalt. Kommer det hvit/gul væske, så vask med såpe og vann. Får du sterke smerter eller feber, oppsøk lege.Anonymous poster hash: 38557...0e7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå