AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Del Skrevet 26. juli 2013 I det siste har jeg lagt merke til at mange skriver dem der det skulle vært de. I noen innlegg brukes det omtrent konsekvent, som om de har forsvunnet. Jeg kan ikke huske at det var så ille før. Er jeg den eneste som har lagt merke til dette? Anonymous poster hash: 73ded...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Del Skrevet 26. juli 2013 Jeg vet ikke helt om det har blitt verre enn før. Personlig tror jeg det henger mer sammen med at du i 2013 i langt større grad ser privatpersoner uttrykke seg på nettet fremfor at du hovedsakelig leser noe skrevet av journalister, forfattere etc. Det er selvsagt mulig at det er på fremmarsj, men jeg tror det handler like mye om eksponering. Stort sett har det med dialekt å gjøre (selv om det er feil å bruke det skriftlig), og særlig en del brede østlandsdialekter bruker "dem" både for "de" og "dem". Noe jeg derimot opplever at har skjedd er en tilsvarende og samtidig diametralt motsatt utvikling, nemlig at enkelte nå sier og/eller skriver "Jeg ga de en real skyllebøtte", "Jeg sa det til de" og lignende. Det tror jeg er langt mindre utbredt i dialekter, heller en feil folk har plukket opp fra Carl I. Hagen Anonymous poster hash: a244a...ae7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
markj Skrevet 26. juli 2013 #3 Del Skrevet 26. juli 2013 De brukes feil oftere enn dem tror jeg. F. eks. "jeg skal gi de bank". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 26. juli 2013 #4 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Når man snakker er det vanlig å bare bruke "de" eller bare bruke "dem". Skillet "de"-"dem" mellom subjektsform og objektsform finner man i utgangspunktet kun i skrift. Internett gir alle muligheten til å uttrykke seg skriftlig for et stort publikum, og på forum er det også vanlig å skrive mer talenært, noe som gjør at skillet forsvinner. Jeg har ikke lagt merke til at "dem" brukes mer enn "de", snarere omvendt. Endret 26. juli 2013 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #5 Del Skrevet 26. juli 2013 Når man snakker er det vanlig å bare bruke "de" eller bare bruke "dem". Skillet "de"-"dem" mellom subjektsform og objektsform finner man i utgangspunktet kun i skrift. Det spørs vel egentlig hvor du bor? Jeg har bodd det meste av livet i Oslo, og her jeg har vokst opp bruker så godt som alle både "de" og "dem" også når de snakker. Samme gjaldt da jeg bodde i Bergen og da jeg bodde et annet sted på Østlandet. Overhodet ikke uenig i at skillet viskes ut langt oftere i talespråk enn skriftspråk, altså. Jeg tror bare at det fortsatt er ganske vanlig å skille mellom dem både i tale- og skriftspråk, tross at utviklingen kanskje går i retning det motsatte.Anonymous poster hash: a244a...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #6 Del Skrevet 26. juli 2013 Det spørs vel egentlig hvor du bor? Jeg har bodd det meste av livet i Oslo, og her jeg har vokst opp bruker så godt som alle både "de" og "dem" også når de snakker. Samme gjaldt da jeg bodde i Bergen og da jeg bodde et annet sted på Østlandet. Overhodet ikke uenig i at skillet viskes ut langt oftere i talespråk enn skriftspråk, altså. Jeg tror bare at det fortsatt er ganske vanlig å skille mellom dem både i tale- og skriftspråk, tross at utviklingen kanskje går i retning det motsatte.Anonymous poster hash: a244a...ae7 Vel, det er Oslo. Resten av norge er ganske stort det også, med ganske mange mennesker og dialekter. Jeg sier "dem" til alt, men skiller mellom "de" og "dem" skriftlig. Anonymous poster hash: 82d2b...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #7 Del Skrevet 26. juli 2013 Bergensere sier såvidt jeg vet "de"? Anonymous poster hash: 82d2b...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 26. juli 2013 #8 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Det spørs vel egentlig hvor du bor? Jeg har bodd det meste av livet i Oslo, og her jeg har vokst opp bruker så godt som alle både "de" og "dem" også når de snakker. Samme gjaldt da jeg bodde i Bergen og da jeg bodde et annet sted på Østlandet. Overhodet ikke uenig i at skillet viskes ut langt oftere i talespråk enn skriftspråk, altså. Jeg tror bare at det fortsatt er ganske vanlig å skille mellom dem både i tale- og skriftspråk, tross at utviklingen kanskje går i retning det motsatte.Anonymous poster hash: a244a...ae7 Skillet de/dem er i utgangspunktet i skriftspråk. I deler av Oslo og Bergen har mange tilstrebet å snakke nærmere skriftspråket, og dette kan ha spredt seg til enkelte områder i de større byene på østlandet. Det betyr ikke at det er slik i utgangspunktet eller i størstedelen av landet. Endret 26. juli 2013 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #9 Del Skrevet 26. juli 2013 Vel, det er Oslo. Resten av norge er ganske stort det også, med ganske mange mennesker og dialekter. Jeg sier "dem" til alt, men skiller mellom "de" og "dem" skriftlig. Anonymous poster hash: 82d2b...6f2 Ja, for all del, derfor jeg inkluderte andre steder også. Mulig jeg tar feil om Bergen, eventuelt at det varierer der, jeg var ganske liten den gang. Bodde også et par timer utenfor Oslo, og der skilte man også mellom de to, men jeg vet også godt at man ikke gjør det andre steder på Østlandet. Det var ingen Oslo-sjåvinisme, jeg bare synes det ble i overkant skarpt å si at det skillet i utgangspunktet bare finnes i skriftspråket (med mindre man kun sikter til det historiske). Det bor tross alt nærmere en million i tettstedet Oslo, og disse snakker i våre dager en standard østnorsk der man skiller mellom de to, i tillegg til at en hel del andre også gjør det.Anonymous poster hash: a244a...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 26. juli 2013 #10 Del Skrevet 26. juli 2013 Ja, for all del, derfor jeg inkluderte andre steder også. Mulig jeg tar feil om Bergen, eventuelt at det varierer der, jeg var ganske liten den gang. Bodde også et par timer utenfor Oslo, og der skilte man også mellom de to, men jeg vet også godt at man ikke gjør det andre steder på Østlandet. Det var ingen Oslo-sjåvinisme, jeg bare synes det ble i overkant skarpt å si at det skillet i utgangspunktet bare finnes i skriftspråket (med mindre man kun sikter til det historiske). Det bor tross alt nærmere en million i tettstedet Oslo, og disse snakker i våre dager en standard østnorsk der man skiller mellom de to, i tillegg til at en hel del andre også gjør det.Anonymous poster hash: a244a...ae7 Dette stemmer ikke. Langt fra alle i Stor-Oslo har dette skillet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #11 Del Skrevet 26. juli 2013 Mitt inntrykk er at "dem" er på vei ut som bøyning av "de". Det er mange unntak, og i mange tilfeller kan man bruke "de" (subjektform) der man tidligere brukte "dem". Anonymous poster hash: 2c7e2...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå