AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Jeg sitter barnevakt i dag og har laget frokost til barnet. H*n vil nå ikke spise fordi det er grovt brød. Dette er ikke noe nytt og jeg var klar over det, men det var det brødet vi hadde i hus. Barnet er 8 år og jeg opplever det som bortskjemt og sta. Så spørsmålet er om jeg burde ta opp kampen og i så fall hvordan? Jeg har ikke barn selv. Anonymous poster hash: de8de...bb3
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Jeg sitter barnevakt i dag og har laget frokost til barnet. H*n vil nå ikke spise fordi det er grovt brød. Dette er ikke noe nytt og jeg var klar over det, men det var det brødet vi hadde i hus. Barnet er 8 år og jeg opplever det som bortskjemt og sta. Så spørsmålet er om jeg burde ta opp kampen og i så fall hvordan? Jeg har ikke barn selv. Anonymous poster hash: de8de...bb3 Spør hva han har lyst på. Har du evt youghurt, forokostblanding eller noe annet å by på?
Gjest Herr Heftig Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Ja, det synes jeg du burde. Bare ikke tilby barnet noen alternativer.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Jeg sitter barnevakt i dag og har laget frokost til barnet. H*n vil nå ikke spise fordi det er grovt brød. Dette er ikke noe nytt og jeg var klar over det, men det var det brødet vi hadde i hus. Barnet er 8 år og jeg opplever det som bortskjemt og sta. Så spørsmålet er om jeg burde ta opp kampen og i så fall hvordan? Jeg har ikke barn selv. Anonymous poster hash: de8de...bb3 Mange barn synes at det er ekkelt med brød med hele/halve korn i. Du kan ikke tvinge han til å spise dette brødet. Se om du har noe annet å servere til frokost og spør hva han liker
Gjest Anonym Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Du kan prøve å si at det er det enestedu har i huset. Det har du nok prøvd, og hvis barnet fortsatt nekter så kan du kanskje prøve å fortelle at man kan bli ordentlig syk hvis man ikke spiser mat. Og ikke sånn forkjølet, bare fortelle litt om det. Hvis h*n fortsatt nekter kan du si at hvis h*n spiser brødet, kan dere gjøre en ting barnet har lyst til, eller lyst på. Håper det hjelper!
jomfrua Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Jeg tror - at hadde du hatt barn selv og de spiste dette brødet og de hadde en venn på overnatting som ikke ville spise sånt brød...............så hadde du sagt: Sånt brød har vi her i huset! Og tenkt: Deal with it!
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Barnet spiste av pålegget og brødet lå igjen. Jeg har sagt vi ikke hadde annet brød. Jeg har prøvd å si at vi ikke kan gå ut før h*n har spist frokost og at vi skal på stranda når det har blitt gjort. Barnet kom nå til meg og ville ha annen mat. Så jeg fant et rundstykke med frø på toppen som h*n selvsagt ville spise, for det var gode frø... Synes det er irriterende at barnet får viljen sin ved å være sta og at h*n er såpass gammel nå at dette ikke burde være et tema. Det er ganske tydelig at dette funker for barnet sammen med andre voksne, og jeg tenker det heller ikke er min jobb å oppdra barnet. Jeg tror h*n slipper unna med sånt fordi det er så mange andre kamper å ta. Anonymous poster hash: de8de...bb3
jomfrua Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Hvorfor føler du irritasjon - når du gir han lov? Det er ditt valg 2
Missy1 Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Hadde det vært min 8åring så hadde jeg sagt: "dette er frokosten, spiser du ikke så må du vente til lunch". Ingen sulter ved matbordet 2
Teriyaki Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Du som barnevakt skal da ikke ta noen kamp? Når det er sagt: jeg var slik når det kommer til brød som dette barnet er. Klarer ikke hele korn, ikke halve heller. Jegablir kvalm når jeg tygger det og brekker meg rett og slett. Var svært kresen som barn, men har vokst det meste av meg og liker mye nå. Brød med store korn i derimot klarer jeg bare ikke. Det er sånn at jeg vil heller gå sulten enn å måtte spise det. Har dog spist noen ganger av høflighet på besøk, og det har vært en kamp å spise samtidig som jeg har prøvd å skjule hvor ubehagelig jeg synes det er. Altså: det er ikke greit å tvinge et barn til å spise et brød. Du sier jo du var klar over dette. Da burde du ha kjøpt et alternativ før barnet kom, eventuelt bedt foreldre ta med. Er ikke din sak å ta noen kamp med barnet 2
Piri Formis Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 Herregud, gi ungen litt slack. Du er barnevakt. Spiller det noen rolle for deg om ungen spiser brød eller rundstykke? Liker du å bli tvunget til å spise mat du ikke liket? Det skal være hyggelig å ha barnevakt, ikke måtte lengte etter foreldrene. En åtte-åring vet hva han liker, og om foreldrene ikke tvinger han til å spise grovt brød trenger ikke du å gjøre det heller. Greit om man ikke har noe annet brød, men det finnes jo nesten alltid alternativer. Rundstykke i ditt tilfelle. Eller knekkebrød og frukt om man har. En åtte-åring er også gammel nok til å gå sulten om han vil det. Hans valg!! 1
Gjest Magdalene Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Hadde jeg vært barnevakt hadde jeg ikke tatt noen kamper. Noe annet ned egne barn. Hadde tilbudt noe annet vi hadde jeg.
Leanne Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 Om du visste det på forhånd hvorfor kjøpte du ikke annet brød? Eller et annet alternativ.. min 6åring spiser ikke brød med frø, har aldri likt det han brekker seg om han tvinges til å spise.. vi har alltid havregryn i skapet og lager kjapt grøt om vi er tom for brødet hans.. 1
LedigNavn Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 (endret) Nei, slike kamper er det ikke opp til barnevakten å ta. Jeg ville nok derimot spurt om foreldrene kunne tenke seg å sende med barnet brød som det spiser slik at jeg slapp å kjøpe inn eget brød kun til barnet. Endret 26. juli 2013 av LedigNavn
Kittykat Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 Det er mange barn som ikke liker korn i brødet sitt. Mine liker heller ikke det. Jeg tror ikke det er snakk om bortskjemthet, bare forskjellig smak når det gjelder mat. Og det må aksepteres. Jeg ville ha tilbudt barnet noe annet hvis han ikke likte brød med korn i. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 Du som barnevakt skal da ikke ta noen kamp? Når det er sagt: jeg var slik når det kommer til brød som dette barnet er. Klarer ikke hele korn, ikke halve heller. Jegablir kvalm når jeg tygger det og brekker meg rett og slett. Var svært kresen som barn, men har vokst det meste av meg og liker mye nå. Brød med store korn i derimot klarer jeg bare ikke. Det er sånn at jeg vil heller gå sulten enn å måtte spise det. Har dog spist noen ganger av høflighet på besøk, og det har vært en kamp å spise samtidig som jeg har prøvd å skjule hvor ubehagelig jeg synes det er. Altså: det er ikke greit å tvinge et barn til å spise et brød. Du sier jo du var klar over dette. Da burde du ha kjøpt et alternativ før barnet kom, eventuelt bedt foreldre ta med. Er ikke din sak å ta noen kamp med barnet Enig. Jeg taklet ikke å spise helkornbrød som barn. Klarte ikke å få ned den "klumpete" konsistensen. Kunne derimot spise mørke/grove knekkebrød, som også er sunt Har du noe annet sunt alternativ som h*n kan spise? Noen barn er veldig følsomme for visse smaker og konsistenser(jeg var det, og småspist i tillegg, så jeg kunne gått hele dagen uten mat dersom det eneste alternativet var en rett jeg slet veldig med). Tolker du det som at barnet ikke har noe stort problem med denne maten, og klager for å klage(i håp om å få yndlingsmaten i stedet) , eller er dette noe h*n har slitt med lenge? Dersom det er det sistnevnte, synes jeg rett og slett barnet kan få noe annet som er sunt, fornuftig og næringsrikt. Anonymous poster hash: 98a77...05d
Gjest Gaea Skrevet 26. juli 2013 #17 Skrevet 26. juli 2013 Jeg er helt lik som Teriyaki. Kresen som barn, liker langt flere ting nå - men ikke korn! Det kan godt være grovt brød, knekkebrød, alt, bare ikke korn. Ikke frø heller, for den saks skyld. Jeg hadde først tilbudt barnet noe annet, om jeg hadde det. Hvis ikke, hadde jeg sagt at da må du vente til lunsj, til vi har vært på butikken eller noe lignende. Men IKKE tving barnet til å spise noe den absolutt ikke liker. Jeg synes det er drøyt om foreldre gjør det (så lenge det ikke er snakk om å ta en bit for å smake), men som barnevakt er det enda verre. Jeg har så mange traumatiske opplevelser fra matbordet, og matvarer jeg ikke tåler å smake på en gang, som følge av en streng far.
Lemming Skrevet 26. juli 2013 #18 Skrevet 26. juli 2013 Jeg hadde ikke orka å ta opp kampen hvis jeg var barnevakt. Om ungen er 8 år og ikke vil spise grovt brød, er det fordi h*n ikke trenger å spise grovt brød hjemme. Så hva er vitsen ? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #19 Skrevet 26. juli 2013 Jeg tvang aldri barnet til å spise og jeg var heller ikke sint. H*n fikk annen mat og var fornøyd. Jeg blir bare irritert fordi ingen andre heller tar opp kampen. Jeg var selv kresen som barn, og det er pinlig å tenke på at jeg måtte bli 20 år før jeg turte å smake på mat og lærte å like den. Barnet hisset seg også voldsomt opp når vi ikke hadde is og når jeg skulle kjøre h*n hjem. Da er det roping og skriking, men h*n etterkommer hvertfall beskjeder. Så alt i alt gikk det greit. TSAnonymous poster hash: de8de...bb3
Gjest Hermine Skrevet 29. juli 2013 #20 Skrevet 29. juli 2013 Jeg tvang aldri barnet til å spise og jeg var heller ikke sint. H*n fikk annen mat og var fornøyd. Jeg blir bare irritert fordi ingen andre heller tar opp kampen. Jeg var selv kresen som barn, og det er pinlig å tenke på at jeg måtte bli 20 år før jeg turte å smake på mat og lærte å like den. Barnet hisset seg også voldsomt opp når vi ikke hadde is og når jeg skulle kjøre h*n hjem. Da er det roping og skriking, men h*n etterkommer hvertfall beskjeder. Så alt i alt gikk det greit. TSAnonymous poster hash: de8de...bb3 Stakkars barn- du høres ut som barnevakten fra helvete. Har du passet han i månedsvis siden du irriterer deg så over barnet? Og ble du tvunget til å være barnevakt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå