Gå til innhold

Jeg vil ikke være forlover

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne skal gifte seg om to år. Vi er ikke veldig nære, men hun har ikke så mange venner, og jeg er vel en av hennes nærmeste.

Vi møttes for noen dager siden over noen glass vin, og da luftet hun tanken om at hun ville ha meg og en til som forlover. Jeg og hun andre var gode venner før, men har sklidd mer og mer fra hverandre. Jeg og forlover nr2 bor også i ulike byer. Hun spurte om dette var greit, og full som jeg var sa jeg at dette hørtes bra ut.

Nå angrer jeg litt. For det første vil jeg ikke være forlover, det er for mye ansvar. For å være ærlig kjenner jeg ikke bruden så godt, så er utdrikningslag og alt annet som må planlegges blir vanskelig. Og for det andre å være forlover sammen med hun andre jenta, vi er ganske ulike som personer. De andre kjenner hverandre mye bedre, men bor i ulike byer. Jeg og bruden kjenner hverandre mindre, men bor nært hverandre.

Hva gjør jeg nå?

Vil ikke såre bruden ved å si at jeg ikke kjenner henne godt nok, da hun åpenbart synes at vi er gode venner. Og jeg har jo sagt ja til rollen (selvom det kom brått på og jeg var en smule beruset :sjenert: )

Anonymous poster hash: e41b8...b7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun fortjener en som VIL være forlover og da syne jeg du skal si det på den måten til henne.

Du fortjener en forlovere som har mulighet til å gjøre alt som kreves, og jeg er dessverre ikke der.

Så jeg har tenkt mye på det, men har funnet ut at jeg tror ikke jeg har det i meg å være forlover.

osv osv...

Du må bare spille på at hun fortjener en annen forlover, som kan gjøre jobben 100 %.

Anonymous poster hash: 282ff...d26
Skrevet

Hvis forventningene hennes til forlover er full pakke med å hjelpe til med ting + arrangere utdrikningslag + holde tale + + + er det ikke noe annet å gjøre enn å si til henne at du synes det var veldig hyggelig å bli spurt, men ved nærmere ettertanke tror du at du må si det fra deg. Du trenger ikke å si at du ikke synes at dere er nære nok, forklar at du ikke egner deg for ansvaret.

Hvis hun ikke har så svære forventninger lar det seg gjøre. Jeg har vært forlover uten andre plikter enn å signere erklæringen, signere papirene hos vigselsmann og være med på middagen.

En variant som kan være mulig er at du og den andre deler på jobben, men det kan være slitsomt å fordele plikter og bli enige.

• Liker 3
Skrevet

Er enig med Annonym over, bruden trenger en forlover som virkelig ønsker å være forlover. Dersom du føler du ikke har lyst til å være forlover, så har du nok ikke energien til å være der for bruden så mye som det trengst.

Er ikke noe galt i å ikke ønske å være forlover. Jeg fikk beskjed av en venninne når jeg ble forlovet at hun ikke ønsket å være forlover, dette fordi hun hadde vært det to ganger på kort tid. Det ligger faktisk litt arbeid i den oppgaven. Jeg ble svært glad for at hun sa i fra. Ønsker jo ikke å legge en belastning på vennene mine ;)

Så det beste er nok at du sier i fra til venninen din at du ikke vil være forlover. Det er bare til å si at du ikke ønsker å ta på deg et så stort ansvar. Er dere gode venner i hennes øyne, så vil hun forstå ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis forventningene hennes til forlover er full pakke med å hjelpe til med ting + arrangere utdrikningslag + holde tale + + + er det ikke noe annet å gjøre enn å si til henne at du synes det var veldig hyggelig å bli spurt, men ved nærmere ettertanke tror du at du må si det fra deg. Du trenger ikke å si at du ikke synes at dere er nære nok, forklar at du ikke egner deg for ansvaret.

Hvis hun ikke har så svære forventninger lar det seg gjøre. Jeg har vært forlover uten andre plikter enn å signere erklæringen, signere papirene hos vigselsmann og være med på middagen.

En variant som kan være mulig er at du og den andre deler på jobben, men det kan være slitsomt å fordele plikter og bli enige.

Hun sa at hun ønsker at jeg blir med å ser på kjoler og sånt. Og det er jo bare stas. Og arrangere utdrikningslag (det jeg gruer meg til). Hun antok at jeg ikke ville holde tale, som hun har rett i, og ønsket at forlover nr2 gjorde dette.

Vet ikke om hun har tenkt noe mer, hun har ikke bridezilla-genet:)

Skrevet

Hun sa at hun ønsker at jeg blir med å ser på kjoler og sånt. Og det er jo bare stas. Og arrangere utdrikningslag (det jeg gruer meg til). Hun antok at jeg ikke ville holde tale, som hun har rett i, og ønsket at forlover nr2 gjorde dette.

Vet ikke om hun har tenkt noe mer, hun har ikke bridezilla-genet:)

Du kan prøve å forklare at du ikke kan påta deg å arrangere utdrikningslag og hvorfor/hvor mye det plager deg å skulle gjøre det, og foreslå at forlover 2 blir spurt om å ta ansvaret for det, men at du gjerne blir med på kjoleprøving og slikt.

Hun kjenner deg jo godt nok til å ikke ville tvinge deg til å holde tale, så bare dere snakker sammen finner dere nok en løsning på det, med eller uten deg som forlover. Ikke-forlovere kan også være med på kjoleprøving og prøvefrisørtime og sånt, jeg har meldt meg frivillig til det med noen venninner :P

AnonymBruker
Skrevet

Si at du var full da du sa ja og at du nå har fått tenkt deg om og at du ikke ønsker å være forlover. Det er best å si det som det er.

Anonymous poster hash: 62b43...b91
Skrevet

Det kan jo hende at ho ønsker å bygge ei bru her og med å ha deg som forlover håper å få eit nærare forhold til deg. I så fall høyrest det ut som at ho vil bli såra uansett korleis du seier nei.

Det virker heller ikkje som om ho vil legge noko særleg ansvar eller oppgåver på deg, så eg ser eigentleg ikkje problemet med å berre gjere det. Ho skal arrangere eit heilt bryllup, utdrikningslag er piece og cake i samanlikning. Pluss at der kan du snakke med ho om korleis ho vil ha det og då skulle det ikkje være så veldig vanskeleg.

Med å takke nei er eg redd for at det kan signalisere at du ikkje ønsker eit nært vennskap til denne personen:(

Skrevet

Du må si ifra til bruden. Hun fortjener å ha dn forlover som virkelig vil!!

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende at ho ønsker å bygge ei bru her og med å ha deg som forlover håper å få eit nærare forhold til deg. I så fall høyrest det ut som at ho vil bli såra uansett korleis du seier nei.

Det virker heller ikkje som om ho vil legge noko særleg ansvar eller oppgåver på deg, så eg ser eigentleg ikkje problemet med å berre gjere det. Ho skal arrangere eit heilt bryllup, utdrikningslag er piece og cake i samanlikning. Pluss at der kan du snakke med ho om korleis ho vil ha det og då skulle det ikkje være så veldig vanskeleg.

Med å takke nei er eg redd for at det kan signalisere at du ikkje ønsker eit nært vennskap til denne personen:(

Ja jeg klarer ikke å si nei. Vet ikke hvem andre hun skulle valgt. Hun har dessverre få venner, og vet ikke hvem som er hennes beste venner.

Tror jeg sier at jeg ikke vil ha ansvaret for utdrikningslaget, er det lov? Jeg aner faktisk ikke hva vi skulle funnet på, for jeg vet ikke hva hun liker å gjøre. Vil ikke at hun skal bli skuffet.

Skrevet (endret)

Du kan jo høre med henne om hva ho liker? Tror de fleste i allefall liker en middag ute, og kanskje noen drinker på byen? Man trenger jo ikke kjøre full pakke med frokost, utdriting og fest etterpå mener jeg. :)

Endret av Shadee
  • Liker 1
Skrevet

Klart det er lov, men om dere sammen har en skikkeleg samtale om kva ho ser for seg og ho gir deg gjestelista burde det gå fint. Det ligger også masse råd her. Det eg syntes var kjekt i mitt var quiz, og at me laga mat i lag og snakka og koste oss, pluss at me hadde lunsj på favoritt restauranten min. Det trenger ikkje vere så avansert. Og praktisk sett er det kanskje greiast at du som bur samme plass som ho ordner det. Det at du har hovedansvaret betyr jo ikkje at du ikkje kan alliere deg med andre...

AnonymBruker
Skrevet

Hvem av dere er det som er papirforloveren da?
(Bare en som får vere den som signerer selve papiret, og er hovedforlover)
Syns det er rett og rimelig at utdrikkingslaget faller på den som er dette, om dere ikke klarer å lage det til sammen da :klemmer:
Før jeg snakker med bruden om dette tror jeg at jeg ville snakket med hun andre først, og bare synset litt på hva dere begge mener. Ikke si til henne at du vurderer å trekke deg, bare finn ut om dette er noe dere i fellesskap klarer å gjøre for bruden :)
Hvem vet, kanskje det bringer dere tettere sammen også ;)

Se løsninger og ikke problemer, så ordner det meste seg nok til slutt skal du se :klemmer:

Anonymous poster hash: 4384e...e71
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har sannsynligvis allerede spurt den mest aktuelle. :( Ikke alle har mange og velge blant.

Du må si ifra til bruden. Hun fortjener å ha dn forlover som virkelig vil!!

Anonymous poster hash: fb040...b0c

Skrevet

Hun har sannsynligvis allerede spurt den mest aktuelle. :( Ikke alle har mange og velge blant.

Anonymous poster hash: fb040...b0c

Men hun fortjener å vite at TS ikke har lyst

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå du skriver det er to år frem i tid :) Da er jo problemet løst! Du bare blir bedre kjent med bruden i mellomtiden så blir det bra vettu :jepp:
:klemmer:

Anonymous poster hash: 4384e...e71
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det likevel. Jeg var i samme situasjon og bestemte meg for at her skulle jeg tenke på den jenta som spurte meg, og at jeg skulle klare å få til dette for hennes del. Alle fortjener at dem man spør om å være forlover svarer ja :) Og det er ikke SÅ mye å gjøre. Utdrikningslaget krever litt, og så kan du skrive et rim til talen, for eksempel. Tenk på hvor glad du gjør henne, og hvor glad du blir av å gjøre henne glad!

Anonymous poster hash: c601e...f7c
  • Liker 1
Skrevet

Basert på valget du tar så syns jeg du skal gå helt inn i rollen som forlover eller ikke. Du skriver at du synes det er for mye ansvar, at du ikke ønsker å være forlover sammen med forlover nr 2 og at du ikke ønsker å bruke tiden din på det. For meg høres det ut som om du skylder bruden å være ærlig med henne. Men dersom du likevel velger å være forlover så burde du ihvertfall vise interesse, hvis ikke blir hun såret på et eller annet tidspunkt. Dette er veldig stort for henne og det betyr mye at forlovere viser at de bryr seg. Jeg mener ikke at du skal legge alt annet til side, men du burde stille opp for henne i det minste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...