AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Lurer på om det er noen av dere som har vert i Tunisia og vil dele litt erfaringer? hvordan er folkeslaget der nede? Jeg og samboer tenkte en tur til varmere strøk i september, og synes Tunisia ser veldig fint ut, og billig! Anonymous poster hash: 18e04...d11
caroprins Skrevet 4. august 2013 #2 Skrevet 4. august 2013 (endret) Jeg har vært der. Folkeslaget er ganske masete og de prøver ofte å lure deg ved å ikke gi deg vekselpenger tilbake. Første gang trodde jeg at det var en forglemmelse men da det skjedde flere ganger så skjønte jeg tegninga. Altså om noe koster en dinar så gi de det og ikke fem eller 10 . Da kan det hende du må spørre om å få tilbake resten. Eller det vil nok mest sannsynlig hende. Tunisia er som en annen verden med gjetere på marken, halvferdige hus og masse mannfolk som sitter på kafe. Sousse er ikke en by etter min smak. Vi bodde i Hammamet og der var det bedre. Nå bodde vi på et stort hotell med vakt og innegjerdet og det var ok. Maten var ok. Vi liker å prøve nye ting og spiste mye kylling og lam med couscos og noe som heter Brick. Det er en slags fritystekt pannekake på en måte. Pæresyltetøyet var også bra. Kan du fransk så er det en stor fordel. Vi var på en todagers utflukt fra Hammamet og helt ned til Douz ved Sahara ørkenen. På denne turen fikk vi sett masse av landet og det har mye spennende kultur og historie å by på. Vi var også i Tunis by og Sidi bon Soar. Flotte turer. Så om du reiser til Tunisia så finn et fint hotell gjerne i Hammamet. Pass på vekslepenger når du handler. Vær obs på at tuniseren er veldig masete når man skal handle og bli ALDRI med noen som sier at de gjerne vil vise dere byen eller noe som helst gratis. Da lander dere i en eller annen teppebutikk og blir nærmest presset til å handle. Vær obs på lommetyver på stranden , også barna der kan være kjappe til å raske med seg ting. Ta drikkevaksinen før dere drar og sørg også for å ha tatt revaksinasjon av barevaksninene om det er 10 år siden sist og også Hepatitt A bør være på plass. Spis bare kokt og stekt mat og vær obs på at meloner kan inneholde innsprøytet vann for å øke vekten. Så da hjelper det ikke med skrelt frukt . Når det gjelder valuta så må man veksle i Tunisia og dette fikser de ofte på hotellet. Man har heller ikke lov til å ta med seg lokal valuta ut av landet når man drar men det er gode shoppingmuligheter på flyplassen. Bli med på reiseselskapets utflukter så får dere sett litt mer av landet. Var glad for at vi gjorde det. Endret 4. august 2013 av caroprins
Muskat Skrevet 4. august 2013 #3 Skrevet 4. august 2013 Vi var i Tunisia i 2010. Vet ikke om vi kommer til å reise tilbake med det første. Vi bodde i Hammamet, fine badestrender og gode temperaturer! Maten var også god! Personalet på hotellet bar svært hyggelige også personalet på de nærmeste butikkene:) Men vi opplevde fylkeslaget som svært masete og drar deg nærmest inn i sine butikker og kan oppleves som aggressive dersom de ikke får solgt noe. I løpet av de første dagene var vi inne i Medinaen(gammel borg) utenfor borgen kom det en mann løpende "hello, my friends!" Sa han jobbet på hotellet vårt, sa også navnet på hotellet! Han fortalte at Hans bror drev en liten turistbutikk inne i borgen og vi måtte bli med å se. Han snakket varmt om hotellet vårt og sa han jobbet i baren. Vi gikk i mange små gater før vi kom fram. Da begynte jeg å ane ugler i mosen... Vi hadde blitt lurt.. Nektet å vise oss veien tilbake før vi hadde kjøpt ei t-skjorte og en liten kamel statue. Helst noen andre småting også.. Svært ubehagelig opplevelse.. De var hissige.. I ettertid har vi skjønt at det må ha vært taxisjåfører som hadde fortalt hvor vi bodde, da denne mannen selvfølgelig ikke jobbet på hotellet.. V følte oss dumme og rundlurt!
Gjest Rori Skrevet 4. august 2013 #4 Skrevet 4. august 2013 Var der på ferie i tre uker, og det frister ikke til gjentakelse.. Vi bodde på et stort og fint hotell som var inngjerdet, og alt innenfor hotellets område var ok med tanke på menneskene, mat, osv. Men vi følte liksom at vi bodde i et fengsel, for i det sekundet vi gikk utenfor hotellet ble vi overfalt av mennesker som tigget, ville selge ting, og folk som ropte stygge ting etter oss på gaten og prøvde å fysisk dra oss inn på restauranter og i butikker. De var frekke, pågående og desperate. Maten var heller ikke mye å skryte av og vi ble begge matforgiftet etter å ha spist utenfor hotellet. Opplevde de lokale som veldig aggressive og påtrengende, det gjelder de som bare går på gatene, folk som jobber på restauranter og i butikker og taxisjåførene. Jeg vil anbefale dere å reise et annet sted.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #5 Skrevet 4. august 2013 Tusen takk for svar! Etter mye negativt om har vi slått tunisia fra oss! Orker ikke en ferie hvor bare irriterer oss. Har vert i tyrkia og opplevde et veldig masete folkeslag der, og orker ikke en slik ferie igjen Anonymous poster hash: 18e04...d11
Alina X Skrevet 4. august 2013 #6 Skrevet 4. august 2013 Tunisia er et fint sted å dra. Anbefaler Djerba der det ikke er så mange nordmenn, men det florerer av tjekkiere og franske. Men mennene er oh so slitsomme. Reiste til tunis by,sousse,hammamet,sidi bou said og djerba i løpet av 3 uker,jævli dritt for en enslig kvinne men gikk bra. Bare å si til mennene at du er gift og at de er haram som sjekker deg opp. Husker jeg lærte ord for gris som jeg brukte et par ganger.....tunisere flest er helt ok, men såklart, det er turistland med mye mas,slitsomme folk og mye pruting.......maten er fantastisk;-)
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 5. august 2013 #7 Skrevet 5. august 2013 Var var jo i Tunis by vi da og jeg kan vel si at det ikke er helt min stil. For de som elsker pruting pruting og mer prutihg er det nok perfekt. Maten er veldig god og særlig dessert nammm. Elsket Carthage og de gamle ruinene til Antonian baths, men som jeg sa at jeg betaler heller full pris fremfor å ha en kar som følger etter deg for å prakke noe på deg. Opplvelsen var spennende da, men jeg tror ikke vi kommer tl å reise dit igjen. NÅ skal det sies at Tunis er akkurat blitt demokratisk igjen så det er jo en "ny" nasjon som skal etableres. Her er det nye levemåter og det er jo et svært fattig land. Men historie - liker du det så liker du nok Tunis.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå