Gå til innhold

Humanetisk vielse. Hvordan?Hvem? Hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og samboeren min skal gifte oss til neste år, og vi har snakket om hvordan vi vil ha det. Vi har kommet frem til at vi skal gifte oss humanetisk.... problemet er at jeg aldri har vært med på en sånn vielse, og sliter med å se for meg hvor og hvordan vi skal gjøre det.

Vi bor på vestlandet, så ute er litt risky å planlegge. Vi vil ha et lite bryllup med mellom ca 20 stk og jeg tror jeg ser for meg at vielsen skjer samme plass som festen...

Noen som har noen tips å råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel ikke egentlig noen tips/råd, da jeg ikke har giftet meg enda, men er veldig spent på hva slags svar du får her :)

Selv synes jeg det er vanskelig å bestemme hvor jeg vil ha vielsen, da man har så alt for mange muligheter. Har funnet noen fine lokaler, men klarer ikke å velge. Har også noen fine utendørsmuligheter, men som du sier så er det litt risky. Har uansett hørt at man må ha et innealternativ dersom man velger utevielse.

Ellers så synes jeg det er så flott at man kan få akkurat den vielsen man ønsker seg, og har muligheten til å bestemme innholdet helt selv :) Det eneste kravet er vel såvidt jeg har forstått at det ikke skal være noe religiøst innhold i vielsen.

Hva slags sted kan du tenke deg å ha vielsen/festen på, har du noen ideer?

Gjest -Marla-
Skrevet

Meg og samboeren min skal gifte oss til neste år, og vi har snakket om hvordan vi vil ha det. Vi har kommet frem til at vi skal gifte oss humanetisk.... problemet er at jeg aldri har vært med på en sånn vielse, og sliter med å se for meg hvor og hvordan vi skal gjøre det.

Vi bor på vestlandet, så ute er litt risky å planlegge. Vi vil ha et lite bryllup med mellom ca 20 stk og jeg tror jeg ser for meg at vielsen skjer samme plass som festen...

Noen som har noen tips å råd å komme med?

Jeg er litt usikker på hva slags råd du er ute etter? Hvis du spør litt mer spesifikt skal jeg prøve å hjelpe hvis jeg kan. :)

Skrevet

Vi giftet oss borgerlig, via Unitarforbundet. Vi ble viet samme sted som festen. Vi hadde utevielse, men hadde muligheten til å ha vielsen inne (dette var på en stor gård) hvis været ble helt forferdelig.

Tja, ellers var jo ikke vielsen så veldig ulik en kirkelig vielse. Salmer ble byttet ut med tale til brudeparet, solospilling av trompetist og diktlesing. Vår vielse varte omtrent like lenge som en vanlig kirkelig vielse.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest -Marla-
Skrevet

Vi valgte å ha vielsen inne, selv om det forsåvidt var oppholdsvær. Hadde vi hatt et alternativ ute hvor det var stille, uten for mye forstyrrelser (vigsleren vår var opptatt av det), ville vi nok valgt det, men det ble veldig fint inne også. Vi hadde et ganske enkelt rom/lokale, hvor vi stilte opp et bord med hvit duk og blomster til vigsleren, stoler foran til oss og forlovere, og stoler til gjestene bak oss igjen. Vi fikk lest opp et dikt, og jeg synes det gjør seg med noen slike innslag. Hvis vi hadde fått det til ville jeg hatt et musikalsk innslag også, det er jo veldig stemningsfullt.

Skrevet

Vi viet oss gjennom Humanistforbundet, tidligere Sosialhumanistene. Vi møtte vigsler på forhånd. Til vielsen hadde hun skrevet en kort tekst om oss, deretter ble et dikt lest opp, så kom den obligatoriske delen hvor vi ble "rette ektefolk". Innmarsj og utmarsj sto vi fritt til å velge.

Vi hadde samme oppsett som i kirken, et lite bord foran til boken til vigsleren og to stoler vi satt på. Gjestene satt mot oss.

Vi skulle i utgangspunktet ha utevielse, men værgudene mente noe annet. Så da ble det inne i stedet. :)

Skrevet

Gjorde dere det slik at brudgommen ikke så bruden på forhånd? Hadde dere en slags midtgang som dere gikk ned? Satt dere med ryggen til gjestene, på hver sin side eller?

Dere som gjorde alt i samme lokale; flyttet dere tingene som ble brukt til vielsen når det var ferdig? Nå henger jeg meg sikkert opp i småting, men føler det må på plass sånn at jeg klarer å se det for meg..

Har ikke alt jeg lurer på helt klart for meg, så det dukker nok opp enda flere spørsmål etterhvert... :rodme: <<<<<<<<<<<<<<<<<<sliter litt med å finne egnet lokale....men så vet jeg ikke helt hva jeg ser etter.

Skrevet

Vi giftet oss gjennom Humanetisk Forbund i fjor og var veldig fornøyde!

Jeg tok kontakt med HEF og ble satt i kontakt med han som hadde ansvar for vielser i vårt fylke. Så mailet vi litt frem og tilbake om ønsket sted og dato. Han sendte ei liste med spørsmål som vi skulle svare på, noen sammen og andre på egenhånd, slik at han fikk litt inntrykk av oss som par. Et par måneder før bryllupet møttes vi over en kaffe og gikk igjennom programmet, innslag under seremonien, hva vi skulle gjøre osv. Planla for både sol og regn, altså vielse ute og inne. Da dagen kom tok vi det på sparket i forhold til været.

Vi bestemte det aller meste selv. Sted, dato, musikk, dikt, selve vielsen, inngang/utgang osv.

Vigsleren holdt en flott tale (som etter min mening er mye mer fornuftig og meningsfylt enn det som sies i kirka). Vi var kjempefornøyde!

Vi møttes utenfor lokalet og gikk sammen inn ned midtgangen som var laget mellom gjestene (faren min er død, ellers hadde nok han fulgt meg inn).

Satt på stoler vendt mot gjestene. Vigsleren sto i midten, forloverne satt som oss på den andre siden.

Etterpå gikk vi ut og tok i mot gratulasjonene ettersom gjestene kom ut. Alle fikk et glass i hånda og det ble skålet. Så var det ei god pause før middag.

Eierne av lokalet ordnet så de ulike lokale var klare for det som skulle skje (flere hus/rom på samme sted).

• Liker 1
Skrevet

Gjorde dere det slik at brudgommen ikke så bruden på forhånd? Hadde dere en slags midtgang som dere gikk ned? Satt dere med ryggen til gjestene, på hver sin side eller?

Dere som gjorde alt i samme lokale; flyttet dere tingene som ble brukt til vielsen når det var ferdig? Nå henger jeg meg sikkert opp i småting, men føler det må på plass sånn at jeg klarer å se det for meg..

Har ikke alt jeg lurer på helt klart for meg, så det dukker nok opp enda flere spørsmål etterhvert... :rodme: <<<<<<<<<<<<<<<<<<sliter litt med å finne egnet lokale....men så vet jeg ikke helt hva jeg ser etter.

Nei, av praktiske årsaker så ikke mannen min meg før vielsen. Vi hadde benker, som i en kirke, med midtgang. Vi satt ikke med ryggen til gjestene, vi satt på stoler på hver vår side av "alteret" med stolene stilt sidelengs.

Vi hadde utevielse, så lot alt bli værende etter vielsen. Festen ble holdt inne.

Gjest -Marla-
Skrevet

Vi møttes utenfor, og gikk inn sammen, sammen med brudepikene våre. Vi hadde planlagt å gå opp "midtgangen" (mellom gjestene), men av diverse praktiske årsaker endte vi opp med å bare komme inn i rommet og gå bort til vielsesstedet korteste vei - ikke like elegant, kanskje, men det funket jo det og. Hadde det passet, hadde jeg likevel valgt å gå opp "midtgangen". Vi hadde også stolene satt sidelengs, slik at vi ikke satt med ryggen til gjestene.

Vi brukte ikke samme lokale til middag og fest, men hvis vi hadde gjort det hadde det vært ganske enkelt. Det trengs jo ikke så mange ting til vielsen, det man trenger er jo å sette bord og stoler sammen igjen etterpå. Det kan jo noen få i oppgave å gjøre mens dere tar bilder og folk drikker sjampis, for eksempel.

Hva slags lokale skal dere ha, skal dere f.eks. ordne mat selv, leie inn servitører osv., eller vil dere være et sted hvor alt dette ordnes av andre?

Vi brukte forresten vigsler fra Humanistforbundet (tidligere Sosialhumanistene, som en tidligere har skrevet), og var veldig fornøyd med det.

Gjest Ciegus
Skrevet

Her følger jeg med. Vi skal også ha vielse via humanistforbundet, og ANER ikke hva eller hvordan ting skal gjøres. Vi må ha det innendørs, men festlokalet er jo dekket til middag og vi kan jo ikke stå mellom middagsbordet (ikke når vi har E-bord. ..). Så vi trenger eget lokale, men det er ikke så lett å finne i ei veldig lita bygd...

Leide dere inn musiker til inngangs/utgangsmarsj?

Skrevet (endret)

Lurer på om jeg burde finne noen som kan synge i vielsen, men kjenner egentlig ingen sangere, så da må vi kanskje leie en. Eller hva tror dere, er det nødvendig? Hadde vi ikke kjent noen så tror jeg vi også hadde leid inn noen til å spille inngang/utgang, blir vel ikke helt den samme stemninga med en cd-spiller?

Endret av bambis
Skrevet

Her følger jeg med. Vi skal også ha vielse via humanistforbundet, og ANER ikke hva eller hvordan ting skal gjøres. Vi må ha det innendørs, men festlokalet er jo dekket til middag og vi kan jo ikke stå mellom middagsbordet (ikke når vi har E-bord. ..). Så vi trenger eget lokale, men det er ikke så lett å finne i ei veldig lita bygd...

Ja, hadde noen musikere + en solist som sang under seremonien.

Skrevet

Vi skal ha humanistisk vielse via HEF. Vielsen er ute i hagen til lokalet vi skal ha middagen og festen i. Vi har gitarist og solist som spiller. Det er inn- og utgangsmelodi og to sanger som innslag i vielsen. I tillegg skal vi ha diktlesning. Utover dette skal vigsler holde en tale, før vi til slutt har selve vigselsseremonien med utveksling av ringer og underskrift av papirer. Det blir ordentlig seremonipreget og fint tror jeg :)

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ha humanistisk vielse via HEF. Vielsen er ute i hagen til lokalet vi skal ha middagen og festen i. Vi har gitarist og solist som spiller. Det er inn- og utgangsmelodi og to sanger som innslag i vielsen. I tillegg skal vi ha diktlesning. Utover dette skal vigsler holde en tale, før vi til slutt har selve vigselsseremonien med utveksling av ringer og underskrift av papirer. Det blir ordentlig seremonipreget og fint tror jeg :)

Hva gjør dere hvis det regner? Pynter dere opp et rom inne i tilfelle dårlig vær?

AnonymBruker
Skrevet

Har dere da typisk brudekjole eller noe mer enkelt?

Anonymous poster hash: 9db12...6a1

AnonymBruker
Skrevet

Skulle det være en sammenheng mellom religiøst innhold i seremonien og hvor pyntet kjolen er?

Anonymous poster hash: da14d...dac

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde trompetist som spilte.

Har dere da typisk brudekjole eller noe mer enkelt?

Anonymous poster hash: 9db12...6a1

Jeg hadde en typisk brudekjole.

Skrevet

Vi giftet oss i vinter, med HEF vielse. Helt nydelig vielse. Pappa følgte meg inn, og jeg hadde drømmekjolen. Vi hadde vielsen et annet sted enn festen, så vi hadde felles transport av gjestene med buss. HEF er veldig dyktig til vielser, og organiseringen rundt. Masse lykke til :)

Skrevet

Ps: vi leide inn 5 personer fra musikkhøyskolen som spilte,+ en venninne leste opp et dikt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...