Gå til innhold

Dere som har etablert dere langt hjemmefra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

med barn. Hvor mye er dere på besøk hos foreldrene deres? Er snakk om 12 timers reisevei.

Anonymous poster hash: 0a1d6...6f1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi er der på sommerstid. og en gang til i løpet av året. blir lite pga avstanden og det er synd, men men. hvorfor valgte dere å etablere dere langt unna?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er dere der per tur da? Er pga arbeidsmuligheter og generell trivsel egentlig. Vi har pleid å være der 2 uker per sommer + 1 uke i jula. Synes egentlig det er mer enn nok, men får kritikk for at de vil ha mer besøk.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, er vel omtrent det samme her.

Klart det kan bli litt "tett" - men vi er fortsatt i etableringsfasen så det er lite aktuelt å være "hjemme" i en liten leilighet og har heller verken råd eller lyst til utenlandsferie eller andre alternativ.

Blir kanskje annerledes med større barn?

Hvordan er hverdagen uten besteforeldre i nærheten forresten?

Skrevet

Vi bor åtte timer unna.

Er der 2-3 uker på sommeren, noen langhelger nå og da i forbindelse med konfirmasjoner og slikt, mellom 2-5 i året og annenhver jul.

Skrevet

Det kan nok være frustrerende.

Uansett hvor ofte man er på besøk, så er det ikke nok.

Foreldrene dine ville ikke bli fornøyd før du flyttet hjem igjen, og så lenge det ikke er aktuelt, så får du bare vende det døve øret til.

Neste gang de begynner å mase, kan dere jo si at dere vurderer å feire jul i syden istede for på hjemstedet, da det er så mye mas i forbindelse med å komme hjem, og det er uansett aldri mye nok.

Mulig det får de til å tenke seg om.

Man blir et håpløst gissel om man lar andre påvirke samvittigheten for mye.

Og hva med dere, da? Hadde det ikke vært hyggelig å bruke den uka på vinteren eller ta en tur på sommeren til et helt annet sted for forandringens skyld?

Og hvor ofte besøker familien dere? Regner med at det er oftere enn 2 ganger i året siden de klager.

Skrevet

Er du sikker på at det er kritikk og ikke bare det at de uttrykker at de gjerne vil ha dere der/savner dere?

Har du spurt de om ikke de vil komme til dere en helg i ny og ne?

3 uker av totalt 5 ferieuker er MYE!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å få inn en tredeling av i alle fall julefeiringene, for dette begynner å bli slitsomt. Altså at vi kan feire hos mannens familie, min familie og hjemme hver tredje gang. Så får heller de som ønsker det komme og feire jul hos oss.

Jo, det er vel kanskje mer at de savner oss, men det blir aldri så hyggelig som intendert uansett. Det er ikke lett for voksne mennesker å leve oppi en annen familie lengre enn en helg, så det blir mye småknuffing dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ikke så langt unna (4timer), og jeg har siden barnet vårt ble født for ett år siden vært hjemme i snitt en gang i måneden, og vært 3-10 dager. Enten meg, mannen og barnet, eller bare jeg og barnet. Jeg synes det er mye, særlig når jeg ofte kjører alene med baby over fjellet.

Likevel er det alltid hinting om at vi ikke er hjemme ofte nok. Vet ikke om det er klaging eller bare generelt ønske om å se oss mer, men det er slitsomt å alltid kjenne på samvittigheten. Det skal sies at min familie har vært hos oss bare 3 ganger på samme tid, det er liksom jeg som skal komme hjem, siden jeg har flyttet.

Nå som vi venter nr.2 har jeg sagt at vi ikke kommer til å komme så ofte, siden jeg ikke ser for meg å kjøre alene over fjellet med to småunger før de blir mer forutsigbare og enkle å ha med. Tipper det blir en tur i jula, da er minste ungen 4mnd. Vet det blir klaging, men de er ihvertfall forberedt.

Føler at de som bor langt unna ikke forstår at vi har et liv her vi bor også, at det kan være nadre ting å bruke ferien sin på, og at det kan være slitsomt å reise langt med barn.

Anonymous poster hash: 71118...60d
AnonymBruker
Skrevet

AB over igjen.

Hos oss blir det heller aldri så koselig som man kunne tenke seg. Blir tett å gå oppå hverandre over tid.

AnonymBruker
Skrevet

Føler at de som bor langt unna ikke forstår at vi har et liv her vi bor også, at det kan være nadre ting å bruke ferien sin på, og at det kan være slitsomt å reise langt med barn.

Helt enig!

Skrevet

Poenget er jo at reisen er like lang den andre veien.

Hvorfor kan da ikke de som savner så mye besøke dere?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er jo at reisen er like lang den andre veien.

Hvorfor kan da ikke de som savner så mye besøke dere?

Ikke sant. I min familie er det vanligst at foreldrene besøker barn/barnebarn i småbarnsperioden, siden de slipper å kjøre 10-12 timer med småunger i bilen.

Anonymous poster hash: f0a90...ff7

AnonymBruker
Skrevet

Fordi at de ikke respekterer at vi har VÅRT liv her, på lik linje med at de har deres liv der. Jeg vet ikke....

AnonymBruker
Skrevet

For mora mi er det ihvertfall viktigere at HUN slipper å kjøre, enn at vi med småbarn får være i ro hjemme. Om vi sier noe på det får vi høre hvor bortskjemte ungene nå til dags er, som ikke kan være med på biltur engang. :roll: "Før i tiden måtte ungene bare være med på det foreldrene bestemte osv."

Det skal sies at hun aldri har reist noe sted uten min far, at hun er redd for å ha med katten på biltur i tilfelle den begynner å skrike, og at hun synes det er utrygt å kjøre over fjellet alene.

Jeg alene med baby derimot, såpass må vi tåle!

Men nå har jeg altså sagt fra, og jeg er innstilt på å tenke på meg selv. Reiser når mannen kan være med, ikke alene med de to små. Da småen var født var det jeg som måtte reise dit så hun fikk se barnebarnet. Denne gangen må hun komme selv om hun vil hilse på før han er 4mnd. ;)

Skrevet

Du får si at bilen/flyet går begge veier ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får si at bilen/flyet går begge veier ;)

Hehe, har forsøkt det. De tar ikke det seriøst, og sier at vi kjenner jo mange flere der de bor enn omvendt.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, har forsøkt det. De tar ikke det seriøst, og sier at vi kjenner jo mange flere der de bor enn omvendt.

Klassisk argument. Tror bare man må gjøre det som passer seg selv og ikke strekke seg altfor langt for å besøke foreldrene sine. Så må de bare forstå at om de vil møtes ofte må de også ta turen av og til.

Skrevet

Min far er fra vestlandet og vi bor på østlandet. Vi var hos mine besteforeldre hver sommer og vinterferien eller påsken(vintersted), og ca hver tredje jul. Jeg tror de var her to ganger + dåp og konfirmasjon så ditt problem er ikke ukjent. Vi kjørte 12 timer og jeg spydde alltid 2-3 ganger.

AnonymBruker
Skrevet

2 ganger i året. Så kommer de 2-4 ganger til oss.

Anonymous poster hash: 1af8d...891

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...