Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lider av forferdelig flyskrekk og må dessverre reise ofte i jobbsammenheng, gjerne et par ganger i måneden. Det er et personlig helvete for meg hver gang.

Jeg er også meget skeptisk til å ta piller mot dette, da jeg har dårlig erfaring med det. Er det flere her som lider av flyskrekk? Hva gjør dere når dere må fly?

Hvordan reagerer dere, og hva hjelper for å roe ned nervene?

Anonymous poster hash: ca020...39c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk på at et fly består av over en million deler. Hvis bare en av disse delene mangler eller går i stykker så slutter flyet å fly.

Anonymous poster hash: 852c0...2cd
  • Liker 1
Skrevet

Husk på at et fly består av over en million deler. Hvis bare en av disse delene mangler eller går i stykker så slutter flyet å fly.

:hakeslepp: Men i alle dager, var det ment å være beroligende for TS??

Jeg er ikke spesielt glad i å fly selv.. Eneste som fungerer for meg er angstdempende piller, men jeg vet jo at det ikke er helt bra å ta. Håper noen andre har seriøse og gode råd.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vel, for noen hjelper det vel noe med en rasjonell tilnærming til det. For eksempel er det et faktum at turen til flyplassen, rent statistisk, er farligere enn flyturen. Flere dør i ulykker på vei til flyplassen enn i flyulykker. Det dør også flere i eselangrep (!) hvert år enn det antallet som dør i flyulykker. Og selv i flykrasj overlever over 95% (95.7%) av passasjerer.

Forstår godt at flyskrekk sjelden forsvinner av slik statistikk, men for noen kan det i hvert fall være en slags trøst.

Utover det finnes det en hel del pusteøvelser, men da tror jeg du bør snakke med en fagperson eller i det minste søke litt rundt på nett etter beskrivelser. Vanskelig å ta slikt i kortform på et forum.

Anonymous poster hash: a419b...19b

• Liker 2
Skrevet

Hva med et kurs?

Og det har jo gått bra hver gang hittil, og du reiser flere ganger i mnd? Synes du ikke selv at det avtar? Burde jo det når du lander trygt hver gang og kan tenke "var dette noe vits i å stresse seg opp over"?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med et kurs?

Og det har jo gått bra hver gang hittil, og du reiser flere ganger i mnd? Synes du ikke selv at det avtar? Burde jo det når du lander trygt hver gang og kan tenke "var dette noe vits i å stresse seg opp over"?

Har vurdert kurs ja. Noen her inne som har prøvd det? Det er jo veldig dyrt..

Og all logikk tilsier jo at jeg burde hatt den tankegangen du beskriver, men neida. Like redd og engstelig igjen neste tur.. Det blir bare ikke borte..

Skrevet

Jeg googler og søker opp alt som har med flyskrekk og flyet og gjøre helt til jeg går lei av å lese om det, og det hjelper litt faktiskt. En flyvinge kan aldri knekke av, ett fly kan fly norge på langs med EN motor etc... det hjelper å vite litt slik :)

AnonymBruker
Skrevet

Og all logikk tilsier jo at jeg burde hatt den tankegangen du beskriver, men neida. Like redd og engstelig igjen neste tur.. Det blir bare ikke borte..

Tenk på flyvertinnene. Hver arbeidsdag hvert år, i år etter år etter år, så flyt de, ofte mange flyvninger for dagen. Om det hadde vært farlig, så hadde det ikke vært så mange som hadde vært villige til å ta på seg den jobben. Det er nok farligere å være drosjesjåfør eller, ikke minst, jobbe på båt.

Anonymous poster hash: 1bb26...7d2

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Husk på at et fly består av over en million deler. Hvis bare en av disse delene mangler eller går i stykker så slutter flyet å fly. Anonymous poster hash: 852c0...2cd

Det stemmer ikke. Det er backup-løsninger for det meste. Man kan fly med kun én fungerende motor osv.

Det skal mye til at noe skjer, og flykræsjstatistikk trekkes opp av ulykker i tredje verden der det er manko på vedlikehold. Det har vel aldri vært tryggere å fly enn nå.

Jeg ville nok droppet Valium eller lignende som man blir slått ut av, men det finnes tabletter som gjør at du bare slapper litt mer av. Eventuelt høres det lurt ut å ta et flyskrekkurs. Det er jo en investering når du er avhengig av å reise i jobben din.

Finn noe som gjør at du får tankene over på noe annet, en spennende bok eller lignende.

Turbulens er ikke verre enn en humpete vei, og flyene er bygget for å tåle dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også flyskrekk og som deg flyr jeg når jeg må. Jeg blir på en måte lammet når jeg setter meg i setet, men jeg fungerer jo underveis allikevel.

Det hjalp en del på meg da en venn av meg som er flyver sa: "Tror du ikke jeg gjør alt som står i min makt for å komme hjem til familien min da?"

Det hadde jeg faktisk ikke tenk over i det hele tatt. Høres sikkert rart ut for dere at jeg aldri tenkte på det. Jeg tenkte bare på at mitt liv var i en fremmeds hender mens jeg fløy.

Anonymous poster hash: f8bf1...2b9
Skrevet

For meg var det eneste som hjalp å fly. Pendla til kjæresten hver uke med Widerøe:og da en liten tur på 30 min, da fikk jeg det jeg var mest redd for, to ganger på kort tid.

Ellers så hjelper det å si til flyvertinna at man er redd og engstelig, men stortsett klarer man seg fint, da har de gjerne et ekstra øye på deg. Å sitte fremst å se på flyvertinna hjelper. De flyr jo så ofte, at jeg regner med de reagerer om det skulle skje noe unormalt.

Slutter aldri å være redd, men er ikke panisk lenger:) flyvertinnene kan være til god hjelp altså! På en flytur så satt hun seg ved siden av meg og forklarte ALLE lydene, til og med lyder jeg aldri har tenkt på før. Så kan jo sitte å høre etter dem, så vet man at ting er normalt :P

Skrevet

Jeg har selv flyskrekk, og har slitt med dette i over ti år. De siste 5 årene har det blitt så ille, at en flytur uten beroligende er utenkelig. Eller, forrige gang jeg fløy drakk jeg meg snydens full. Men, det anbefaler jeg ikke.

Jeg har vel innsett at jeg må gå på et av disse kursene for at min flyskrekk skal forsvinne. For meg er det mer det at jeg befinner meg så høyt oppe, uten å ha noe kontroll. Flyet er også så lite at klaustrofobien min kikker inn. Derfor funker ikke piller for min del, de fikser "problemet" der og da, men skrekken er der fortsatt når virkningen er borte. Jeg må forstå mer av selve prosessen ved å fly, og med mindre jeg vil lese meg opp på dette på egenhånd, så er et kurs veldig greit.

Vet du hvorfor du er redd for å fly? Er du redd for å dø, er det klaustrofobi, er det en hendelse som har ført til at du er redd osv. Å finne ut hvorfor du er redd, tror jeg er første steg til å bli bedre.

Gjest Kanalje
Skrevet

TS! Ta en titt på denne siden, og se hvor mange fly som flyr på en gang :) Tenk på hvor mange fly som er i luften hele tiden, som kommer seg trygt opp og ned. Jeg synes det hjelper!

Jeg pleier å sitte med nesa i en spennende bok, ellermed et blad/avis (er jo ikke lov med mp3spillere osv.) under takeoff og landing, siden det er da jeg er mest nervøs. Var helt jævlig før, men har flydd en del i det siste og begynner å synes at det ikke er så ille lenger.

Skrevet

Si fra til personalet ombord så fort du får til, og gjerne til alle du ser.

Jeg jobber selv som flyvertinne og synes det er kjempegreit når folk sier ifra:)

VI prøver alltid å gjøre så godt vi kan med å ta oss av vedkommende og det er svært mange som er redde.

Spør (før avgang) om du kan stikke hodet inn å hilse på pilotene, det vet jeg hjelper mange å få hilse på de som sitter der fremme og styrer skuta.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har vært redd når jeg har flydd hverken på jobb eller privat.

Lykke til og goood tur!

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode innspill her. Kan også nevne at alt som er viktig på fly har de to av :) Og om en av disse delene " ryker" (vel,unntatt vingene ), vil det fortsatt være mulig å lande trygt :) Veldig beroligende også å huske på at pilotene vil jo komme seg helskinna hjem til familiene sine, de også :)

Anonymous poster hash: a89d8...ee7

Skrevet

For en utrolig unødvendig kommentar. Ekstra idiotisk ettersom dette overhode ikke stemmer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om noen som fikk tilbud om et slikt tilbud gjennom jobben. Du kan snakke med sjefen din for å se hva han/hun sier.

Anonymous poster hash: 50828...668

AnonymBruker
Skrevet

et slikt kurs skulle det stå :)

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg flyr tenker jeg dessuten at pilotene og flyvertinnene er erfarne mennesker som vet hva de holder på med. Sannsynligvis har de vært borti vanskeligere situasjoner tidligere. Det hjelper ihvertfall meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...