Gå til innhold

Hvorfor ruller hunder seg i møkk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår lille valp, og flere andre hunder jeg kjenner, elsker å rulle seg i illeluktende gørr som f.eks. sauedritt eller annen avføring fra dyr?

Noen som vet hva denne adferden kommer av. Har hørt at dette er ganske så normalt hos hunder.



Anonymous poster hash: be622...a36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Jeg har hørt at det er for å kamuflere lukten sin slik at byttedyrene deres ikke skal lukte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt på foredrag og lest i bøker, så er dette fordi instinktet sier at når de er (var) ute å jaktet, så tok de med seg lukten på hva slags dyr de hadde lagt ned, tilbake til resten av flokken. Spesielt ser man at mange hunder gnir halsen (siden på halsen og oppe ved hodet) i møkka. Dette fordi hunder hilser på hverandre ved å først lukte på de områdene (siden av ansiktet).

På denne måten kunne moren komme tilbake til valpene og "fortelle" hva de skulle få til middag - fortalt på en "menneskelig" måte.

For meg høres dette igrunn logisk ut. Og observasjoner på egne hunder tilsier at denne teorien kan stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er for å kamuflere lukten sin slik at byttedyrene deres ikke skal lukte dem.

Hehe. Postet samtidig og ser det er et godt eksempel på hvor mange teorier det kan være om slike ting.

Tror ikke det er noen som har fasitsvaret, men interessant å se :-)

Det som ihvertfall er sikkert er at dyrene gjør det instinktvis og at vi ikke må tilegne de menneskelige tanker rundt det for at de gjrø det for å være ekle osv. (som noen dessverre tror).

Jeg har også observert på egne og andres hunder at dette kan også være litt raseavhengig (i tillegg til individ). Noen raser har mer tendens til å snu seg i møkka, mens andre ikke er like interessert, men likevel gjør det, men i noe mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt både kamuflering og at det lukter godt.

Min ruller seg heldigvis ikke i noe skit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder og andre rovdyr har en helt annen luktesans, og det som stinker død og fordervelse for oss, oppleves kun som en sterk lukt for dem, som er med på å kamuflere sin egen lukt i forbindelse med jakt.

Ikke få ganger jeg må dra hunden min etter ryggen langs bakken i 10 meter i det han spontant kaster seg rundt i noe møkk :fnise:



Anonymous poster hash: 2fdd2...868
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder og andre rovdyr har en helt annen luktesans, og det som stinker død og fordervelse for oss, oppleves kun som en sterk lukt for dem, som er med på å kamuflere sin egen lukt i forbindelse med jakt.

Ikke få ganger jeg må dra hunden min etter ryggen langs bakken i 10 meter i det han spontant kaster seg rundt i noe møkk :fnise:

Anonymous poster hash: 2fdd2...868

:sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er det mest intelligente tegnet på liv til nå, forsket fram av, nettopp, mennesker. Hvor dyr er på lista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er det mest intelligente tegnet på liv til nå, forsket fram av, nettopp, mennesker. Hvor dyr er på lista...

Har hørt sjimpansene hadde en nylig test, hvor oss mennesker vissnok kom dårlig ut...

Anonymous poster hash: bf4de...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert:

I bånd etter selen så klart. Han ligger like herlig på ryggen og gnir seg i det han tror er et dødt dyr.

Anonymous poster hash: 2fdd2...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er det mest intelligente tegnet på liv til nå, forsket fram av, nettopp, mennesker. Hvor dyr er på lista...

Hva har dette med trådens tema å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund elsker også å gni seg i møkk, dessverre. En dag måtte vi dusje han tre ganger :P

I dag fant han seg den minste lille flekken med måsedritt og den måtte han selvfølgelig gni seg nedi. Rett i dusjen, gitt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mennesker er dumme som kommuniserer med dyr.

Du virker ikke til å være av den smarte sorten selv, akkurat. Så det stemmer nok ganske så godt i ditt tilfelle ;)

Makan til mye rart du har ut av deg i diverse tråder...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...