Gå til innhold

Strømhalsbånd til hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det lov å bruke strømhalsbånd til hund med knapp for å utløse, altså ikke automatisk ved bjeffing?



Anonymous poster hash: 815c2...e84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper virkelig ikke at du har tenkt til å bruke det! Hvorfor skal folk mishandle dyra sine på den måten? Blir kvalm..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke

§ 3. Forbud

Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift.

I forskriften menes med aversjonstrening trening som påfører hund ubehag for å hindre eller avlære en adferd.

§ 4. Kompetansekrav

Personer som skal utføre aversjonstrening skal ha erfaring med dressur av hund og gjennomgått og bestått utdanning i aversjonsdressur. Utdanningen må omfatte grunnkurs på minimum 24 timer i hundeadferd og aversjon, teoretisk kurs i gjeldende dyrevernbestemmelser og aversjonsdressur samt praktisk opplæring i aversjonsdressur gitt av en kompetent og erfaren instruktør. Kandidaten skal deretter under vurdering av en slik instruktør gjennomføre og bestå en praktisk test i aversjonsdressur, der flere hunder og hunderaser benyttes.

Kompetansen skal vedlikeholdes gjennom oppgraderingskurs. Dokumentasjon for kompetansen skal kunne framlegges for tilsynsmyndigheten.

Instruktøren som gir den praktiske opplæringen samt tilrettelegger og vurderer den praktiske testen må kunne dokumentere egen kompetanse på og omfattende erfaring med aversjonsdressur.

Kurstilbyder plikter å registrere utdanningsopplegget, herunder oppgraderingskurs, i Mattilsynet. Kravet om 24 timer grunnkurs gjelder ikke personer som har gjennomgått utdanning og bestått en praktisk test før den 1. januar 2006.

Hentet fra http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080314-0256.html



Anonymous poster hash: 1d9bb...8a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

har det ikke akkurat vært en sånn tråd om dette????

der kom hvertfall meningene til folk tydelig frem.

å om det er den samme personen som har laget ny tråd nå så sier jeg bare: revurder valget av kjæledyr... syns det er usmakelig og kvalmt at folk føler de må bruke bjeffehalsbånd for å få "kustus" på dyrene sine.

kan jo ikke vite om du er den samme da du poster som anonym. men mener det samme uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å oppdra bikkja skikkelig i stedet? Å påføre dyret smerte kommer bare til å døyve symptomene, det kommer ikke til å gjøre noe med grunnen til at det ikke lyer deg.



Anonymous poster hash: a505d...517
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Strømhalsbånd må ikke under noen omstendigheter brukes av vanlige folk. Det er virkelig et hardt og brutalt "hjelpemiddel" og kan kun brukes av de som kan dette. Som f.eks av eksperter, som skal gjøre jakthunder sauerene.

Alle, som vurderer strømhalsbånd, burde gjøre som denne gutten her.

http://youtu.be/BOInLQcRE8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forbudt å bruke. Med mindre du er utdannet.


Kast strømhalsbåndet i søppla! Det er ren dyremishandling

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det et sånn vibreringsbånd det er lov til å bruke? Altså noe som vibrerer på samme måte som en mobil?



Anonymous poster hash: 4e6c5...d8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hvorfor alt dette mikkmakket? Det funker jo ikke. Det er som å gi medisiner mot symptomene og ikke sykdommen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alt dette mikkmakket? Det funker jo ikke. Det er som å gi medisiner mot symptomene og ikke sykdommen.

Elektrisk bjeffehalsbånd virker mot bjeffing jo?

Anonymous poster hash: 02a64...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kladden

1. Strømming av hun skal KUN brukes for å trene hunden til å ikke jage sau, rein eller andre beitedyr.

2. Strømmingen skal utføres av en person som har kompetanse til dette. Feil bruk av strømming vil gjøre vondt verre. F.eks. ved at man strømmer på feil tidspunkt ved treningen.

Strømming av hund er på generelt grunnlag ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Elektrisk bjeffehalsbånd virker mot bjeffing jo?

Anonymous poster hash: 02a64...7cd

Nei det fjerner kun symptomet. Det er som regel en grunn for at hunden bjeffer. Og det er grunnen til bjeffingen, som må håndteres. Ikke symptomet.

Det er så mye slike ting i all dyrehåndtering. Man fjerner kun symptomer, men ikke grunnen. Som f.eks hester som gaper fordi bittet er vondt - og istedet for å endre/bytte bitt, så snurper folk igjen nesa til hesten med neserem. Og hunder, som trekker i båndet, fordi de ikke vet bedre, får bare på vonde seler, istedet for å lære den å ikke trekke i båndet. Man MÅ gå dypere inn i problemet for å løse det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen prøvde slik mot hunden min for å bevise for meg hvor godt det fungerte, jeg lot de prøve en kort stund for å bevise at det ikke gjorde det. Resultate ble en hund som stinket sitron (sitronbånd) mens han sto der og ulte, bjeffet og lagde noen merkverdige lyder som alle utløste båndet, nettopp for å få av seg båndet! Uten båndet holdt det med et enkelt nei for å få han til å være stille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer uansett ikke til å fungere. OM man skal bruke korrigering under trening, så må man gjøre det i det sekundet den uønskede atferden skjer. Om du skal utløse halsbåndets funksjon manuelt, så må du kanskje reise deg, gå bort til hunden, få tak i den, bøye deg ned og så trykke på knappen. Fra hundens ståsted vil det oppleves som at den bjeffer, bjeffingen får oppmerksomhet vet at du reiser deg, fokuset er nå på deg, du kommer mot hunden, du setter deg ned, den får strøm. Det hunden da opplever at den får strøm fordi du kommer bort til den. Dermed vil den forbinde ubehag og smerter med at du kommer bort til den, og ikke med bjeffing. Den vil da bli redd for deg. Det er oppskriften på verdens dårligste eier-hund-forhold.

Jeg vil anbefale deg å bruke positiv forsterkning når du trener. Tenk på deg selv; lærer du best når du blir motivert og får belønning, eller når noen står og truer deg til å gjøre det riktig og kjefter på deg når du gjør feil?

Det finnes utallige gode tips på nettet til hvordan man skal få suksess med positiv trening, og bonusen er at du får en hund som liker å trene, og som blir glad i deg istedet for å bli redd for deg. Men først bør du kontakte en hundetrener, som har fokus på lese hunden og forstå hvorfor den gjør som den gjør. Slik kan man se hvilke metoder som passer til din hund, hvordan den responderer, og hvor grensene til hunden går. Så kan du få opplæring av hundetreneren og gjenta øvelsene.

Noe av det jeg synes er viktigst er å la en hund være en hund. Bjeffing er også en del av å være hund. Da gjelder det å prøve å forstå hvorfor hunden bjeffer. Det er ikke trivelig for hverken hund eller mennesker om hunden f.eks bjeffer fordi den er redd for lyder, mennesker eller andre hunder. Da må man trene på at hunden ikke lenger skal være skeptisk til det den bjeffer på. Men om man er på hytta, og hunden bjeffer på en krabbe eller bjeffer for å kommunisere med en hund to hytter bortenfor, så ser jeg ingen grunn til å stoppe hunden. Da tar jeg heller og fjerner krabben, slik at hunden ikke skal skade den, eller tar med hunden til den andre hytta og spør om vi får hilse på.

En hund må få løpe litt rundt for seg selv, være litt rampete, få bruke sine egne ben og å være en hund. Man bør heller ikke sette alt for høye krav under trening, vær fornøyd med litt fremgang eller vedlikehold av trening en dag, og avslutt alltid med suksess, før hunden blir sliten. Slik vil den også ha lyst til å trene neste gang :)

Å trene inn et nei-ord er ikke galt altså, jeg mener ikke at absolutt alt skal være megaultrapositivt hele tiden. Mennesker må få kunne si fra på en måte som begge forstår. Selv er jeg heldig å ha en lettrent hund som gjerne vil gjøre oss fornøyde, så når han plukker opp en sokk fra skittentøyskurven så kan jeg si et rolig "nei", og da kommer han til meg med sokken eller legger den tilbake. Men når han hører på meg så får han alltid en liten ros eller klapp på skuldra, for det er fortsatt viktig å ikke overdrive bruk av negativ respons.

Du skjønner sikkert hvor jeg vil med dette, hvis du er usikker på hvordan du best skal trene hunden din på det jeg regner med er hobby- og selskapshundnivå, så ville jeg tatt kontakt med en trener. Det er verdt hver krone når du får en lydig og glad hund.



Anonymous poster hash: 615b1...530
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du gitt ungen din strøm om den gjorde noe du ikke likte, eller ville du lært den opp på en postiiv måte ved å vise hva som er riktig/ønsket adferd?

Ved bruk av strømhalsbånd gjør du at hunden blir redd for å bjeffe, ikke at den slutter å reagere på det som gjorde at den bjeffa. I verste fall kan du få en hund som istedet for å bjeffe på for eksempel folk den syns er skumle, biter dem fordi den vet den ikke får lov til å bjeffe (advare/få ut redselen) på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer uansett ikke til å fungere. OM man skal bruke korrigering under trening, så må man gjøre det i det sekundet den uønskede atferden skjer. Om du skal utløse halsbåndets funksjon manuelt, så må du kanskje reise deg, gå bort til hunden, få tak i den, bøye deg ned og så trykke på knappen. Fra hundens ståsted vil det oppleves som at den bjeffer, bjeffingen får oppmerksomhet vet at du reiser deg, fokuset er nå på deg, du kommer mot hunden, du setter deg ned, den får strøm. Det hunden da opplever at den får strøm fordi du kommer bort til den. Dermed vil den forbinde ubehag og smerter med at du kommer bort til den, og ikke med bjeffing. Den vil da bli redd for deg. Det er oppskriften på verdens dårligste eier-hund-forhold.

Jeg vil anbefale deg å bruke positiv forsterkning når du trener. Tenk på deg selv; lærer du best når du blir motivert og får belønning, eller når noen står og truer deg til å gjøre det riktig og kjefter på deg når du gjør feil?

Det finnes utallige gode tips på nettet til hvordan man skal få suksess med positiv trening, og bonusen er at du får en hund som liker å trene, og som blir glad i deg istedet for å bli redd for deg. Men først bør du kontakte en hundetrener, som har fokus på lese hunden og forstå hvorfor den gjør som den gjør. Slik kan man se hvilke metoder som passer til din hund, hvordan den responderer, og hvor grensene til hunden går. Så kan du få opplæring av hundetreneren og gjenta øvelsene.

Noe av det jeg synes er viktigst er å la en hund være en hund. Bjeffing er også en del av å være hund. Da gjelder det å prøve å forstå hvorfor hunden bjeffer. Det er ikke trivelig for hverken hund eller mennesker om hunden f.eks bjeffer fordi den er redd for lyder, mennesker eller andre hunder. Da må man trene på at hunden ikke lenger skal være skeptisk til det den bjeffer på. Men om man er på hytta, og hunden bjeffer på en krabbe eller bjeffer for å kommunisere med en hund to hytter bortenfor, så ser jeg ingen grunn til å stoppe hunden. Da tar jeg heller og fjerner krabben, slik at hunden ikke skal skade den, eller tar med hunden til den andre hytta og spør om vi får hilse på.

En hund må få løpe litt rundt for seg selv, være litt rampete, få bruke sine egne ben og å være en hund. Man bør heller ikke sette alt for høye krav under trening, vær fornøyd med litt fremgang eller vedlikehold av trening en dag, og avslutt alltid med suksess, før hunden blir sliten. Slik vil den også ha lyst til å trene neste gang :)

Å trene inn et nei-ord er ikke galt altså, jeg mener ikke at absolutt alt skal være megaultrapositivt hele tiden. Mennesker må få kunne si fra på en måte som begge forstår. Selv er jeg heldig å ha en lettrent hund som gjerne vil gjøre oss fornøyde, så når han plukker opp en sokk fra skittentøyskurven så kan jeg si et rolig "nei", og da kommer han til meg med sokken eller legger den tilbake. Men når han hører på meg så får han alltid en liten ros eller klapp på skuldra, for det er fortsatt viktig å ikke overdrive bruk av negativ respons.

Du skjønner sikkert hvor jeg vil med dette, hvis du er usikker på hvordan du best skal trene hunden din på det jeg regner med er hobby- og selskapshundnivå, så ville jeg tatt kontakt med en trener. Det er verdt hver krone når du får en lydig og glad hund.

Anonymous poster hash: 615b1...530

Heldig den hunden som har/får deg som eier!

Straff ved bjeffing fungerer ikke på noen som helst måte. Like morsomt hver gang jeg går forbi en hund som bjeffer og eieren står og kjefter på den. Det hunden oppfatter er at eieren står og "bjeffer" sammen med den. Og hunden skjønner på ingen måte at den gjør noe galt ved å bjeffe. Det blir akkurat på samme måte som de som straffer hunden sin om den har ødelagt en gjenstand når den er alene hjemme. Den fatter ikke hvorfor den får kjeft, bare at det vil skje, og derfor sier flesteparten "Hunden min skjønner at den har gjort noe galt, den skammer seg" Nei, den skammer seg ikke, men den er redd og smisker fordi den vet den vil få kjeft.

Hunder lever i nuet. Og slike barbariske "hjelpemidler" hjelper på ingen måte, med mindre man vil ha en fryktsom og forvirret hund.

Anonymous poster hash: 5ae6a...fa7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du ikke greier å trene bort bjeffing ville jeg heller gått for sitronhalsbånd enn strømhalsbånd, ihvertfall. Jeg kjenner noen som har fått suksess med det. Jeg synes ikke noe om det, selv om jeg må innrømme at jeg har vært fristet til å prøve, siden jeg har en hund som bjeffer på absolutt alt. Strømhalsbånd skal kun være et hjelpemiddel brukt av profesjonelle, til f.eks å få en hund saueren. Sitronhalsbånd er jo "mildere", men fjerner jo kun bjeffingen, og ikke årsaken til at hunden bjeffer. Jeg tenker at det må kjennes forferdelig frustrerende for en hund å ikke tørre å bjeffe...?

Hadde jeg visst om/greid å gjennomføre en super treningsmetode for å få slutt på den evinnelige bjeffingen hadde jeg nok heller satset på det. :)



Anonymous poster hash: be6f3...804
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Grunnen til at jeg spurte er fordi noen jeg kjenner bruker det på hunden sin og har ikke tenkt å slutte.

Hvem kan jeg kontakte så de kan snakke med eierne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...