Gjest Sengaia Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Jeg har begynt å jogge litt. Har mine perioder med jogging Jeg lurer på om det går greit å jogge en tur hver kveld à en halvtime, uten at jeg trenger noen hviledager? Samme med styrketrening som jeg tar en halvtime hver morgen nesten hver dag, kan jeg gjøre det hver dag, eller vil det rett og slett ha mindre effekt da jeg ikke får restitusjon?
Snikk Skrevet 24. juli 2013 #2 Skrevet 24. juli 2013 Kan ikke all verden om trening, men har hørt at restitusjon er nesten like viktig som selve treningen for å få utbytte av den. Noen korriger meg om jeg tar feil
OPIgirl Skrevet 24. juli 2013 #3 Skrevet 24. juli 2013 Restitusjon er viktig uansett intensitet på treningen.
Gjest Bond Skrevet 24. juli 2013 #5 Skrevet 24. juli 2013 Tja, jeg ville nå si at rolig jogging for halv time er nærmest det man kan gjøre på en hviledag? Spørs hva man mener med rolig da selvfølgelig. Skal sies dog - om du har nylig begynt et det viktig å trappe opp gradvis.
-Artemis Skrevet 24. juli 2013 #6 Skrevet 24. juli 2013 Om du trener ben en dag, så kan du godt trene armer neste dag, når det kommer til styrketreningsdelen. Det er alltid lurt med minst en hviledag mellom hver muskelgruppe. Om du trener veldig intensiv styrketrening så skal du helst ha 2-3 restitusjons dager mellom hver muskelgruppe. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #8 Skrevet 24. juli 2013 Rolig jogging ER restitusjon. Anonymous poster hash: 46f4b...b31 2
Supraspinatus Skrevet 24. juli 2013 #9 Skrevet 24. juli 2013 Du kan trene hva du vil så ofte du klarer. Det er ikke noe spesifikke tidskrav til restitusjon. Tallene som ofte presenteres er generelle og gjerne utarbeidet fra total utmattelse. Det viktigste er at du kjenner på kroppen. Hvis du kjenner at du klarer å trene så er det som oftest ikke noe i veien for det. Jeg vil garantere at du merker om du hviler for lite. Som andre skriver her kan du systematisere hvilen ved å splitte kroppen. Ev dele det opp etter "tung-lett-middels"-prinsippet der du varierer volumet i treningen. Det finnes også en haug andre protokoller du kan eksperimentere med, men til syvende og sist må du kjenne på hvor klar du er for trening. Min erfaring med jogging hver dag: Belastningskade i bein. Styrke, teknikk, generell trening 5x i uken: ingen skader.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #10 Skrevet 24. juli 2013 Det spørs vel hvor godt trent man er. En halvtimes rolig jogging for min del, i min nåværende form, kvalifiserer som hard trening. Jeg klarer ikke engang å jogge rolig sammenhengende i 10 minutter. Og beina mine er ikke vant til jogging, og jeg har tidligere fort fått smerter ved joggging. Så jeg personlig hadde definitivt ikke jogget to dager på rad! Mens for folk som er vant til å jogge, og som trener hardt, så er vel kanskje en halvtimes rolig jogging ok. Anonymous poster hash: 21fa0...95d
Athene Skrevet 24. juli 2013 #11 Skrevet 24. juli 2013 Rolig jogg er restitusjon. Har jeg hatt en hard økt restituerer jeg ofte med en times løpetur dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #12 Skrevet 24. juli 2013 Rolig jogging ER restitusjon. Anonymous poster hash: 46f4b...b31 Ikke for en nybegynner eller ganske overvektig person. Anonymous poster hash: 0196b...c16 2
Athene Skrevet 24. juli 2013 #13 Skrevet 24. juli 2013 (endret) Ikke for en nybegynner eller ganske overvektig person. Anonymous poster hash: 0196b...c16 Nøkkelordet er vel rolig, som er et relativt begrep.... Når TS skriver rolig, tegner jeg med hun mener rolig for egen del. Min rolige jogg er et tempo enkelte andre ikke klarer å holde i fem minutter, for å ta et eksempel. Endret 24. juli 2013 av Athene 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #14 Skrevet 24. juli 2013 Rolig eller ikke, jogging er svært belastende når man holder på 7 dager i uken. Jeg ville nok heller funnet alternativ innimellom. Anonymous poster hash: 0196b...c16 1
johans1 Skrevet 24. juli 2013 #15 Skrevet 24. juli 2013 (endret) Jeg jobber med tungt fysisk arbeid hver dag og sykler til og fra jobb (noen kilometer). Jeg er altså aktiv i ca. 8 og en halv time hver dag i ukedagene, og bruker helga på å hvile. Merker at jeg blir i bedre form av det, så er jo positivt. Edit: Tilføyde en linje. Endret 24. juli 2013 av johans1
alamigo Skrevet 24. juli 2013 #16 Skrevet 24. juli 2013 (endret) Jeg ser folk slenger ut vidt forskjellige svar her, uten å komme med noe særlig kilder. Jeg kan ikke gjøre annet enn å komme med min mening og legitimere den med min bakgrunn som orienteringsløper: Med mindre du sliter med å komme deg gjennom dagen fordi du er utkjørt fra joggingen, så går det fint å jogge hver dag. Som noen over her nevner er det jo individuelt hvor mye restitusjon man trenger fra litt jogging, men selv utrente folk tåler masse trening. Se på slankekrigen, der har de totalt utrente folk som trener knallharde økter hver dag. Overtrening er overdrevet. Dette er kun et reelt problem for toppidrettsutøvere. Endret 24. juli 2013 av alamigo
Gjest *MaggieQ* Skrevet 24. juli 2013 #17 Skrevet 24. juli 2013 Som andre sier; det kommer an på formen din. Jeg som jogger 6 dager i uka trenger ikke noe hvile med mindre jeg føler for det. Noen ganger når jeg føler meg sliten og støl så hjelper en rolig økt å løsne opp.
Athene Skrevet 24. juli 2013 #18 Skrevet 24. juli 2013 Mange utrente og overvektige personer legger for mye i restitusjon. Restitusjon er viktig, men kun dersom man trener hardt og med høy presisjon. For vanlige mosjonositer er det ikke noe problem å trene hver dag. Dessverre bruker mange personer som burde trent mye mer "restitusjon" som en sovepute. Mennesket er skapt for å være i bevegelse. Alle bør være i aktivetet 1-2 timer om dagen, trening kommer i tillegg til dette. Så lenge kroppen føles fin ødelegger man ingenting ved å være i bevegelse dagen etter en treningsøkt.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2013 #19 Skrevet 24. juli 2013 Mennesker er nok skapt for å være i bevegelse, men det er et faktum at svært mange pådrar seg skader av jogging. Vi er ikke skapt for å klaske rundt på asfalt i timesvis, og vi er ikke skapt for å løpe med sko. Selv får jeg vondt av jogging uansett hvordan jeg løper, eller hva slags sko jeg bruker. Hvordan skal man klare å være i aktivitet i 2 timer pr dag + trene, når man har en stillesittende jobb? Det er ikke jo alltid det er husarbeid nok til å fylle en halvtime engang, og ikke alle kan skaffe seg stor hage osv og være aktiv med den. Anonymous poster hash: 21fa0...95d
Gjest Bond Skrevet 24. juli 2013 #20 Skrevet 24. juli 2013 Jeg ser folk slenger ut vidt forskjellige svar her, uten å komme med noe særlig kilder. Jeg kan ikke gjøre annet enn å komme med min mening og legitimere den med min bakgrunn som orienteringsløper: Med mindre du sliter med å komme deg gjennom dagen fordi du er utkjørt fra joggingen, så går det fint å jogge hver dag. Som noen over her nevner er det jo individuelt hvor mye restitusjon man trenger fra litt jogging, men selv utrente folk tåler masse trening. Se på slankekrigen, der har de totalt utrente folk som trener knallharde økter hver dag. Overtrening er overdrevet. Dette er kun et reelt problem for toppidrettsutøvere. Det er ikke overtrening i seg selv som er problemet, men belastningsskader. Nybegynnerløpere har vanligvis ikke teknikk helt på plass, og ofte heller ikke ennå optimale skotøy, mange har litt ekstra vekt, osv. Og begynner man for hardt da, er belastningsskader raske å komme for en som er utrent. Her påstås det at 60-80% av alle løpere opplever skader i løpet av et år, så jeg vil tro at tallene er ennå høyere for de som er helt utrente fra før. Men kan vel tilstå at jeg ikke har noen eksakte tall på det utenom alt jeg har lest om løping så langt (er selv nyfrelst og også klart å løpe på meg en skade heh)http://www.side2.no/helse/article3163260.ece En halv times jogging er ikke farlig for de som har trent over en periode eller de som driver med noe idrett, også på mosjonistnivå, men for en som begynner er det viktig å trappe opp gradvis. Til og med på slankekrigen gjøres det mye annet enn akkurat løping, om du merker varieres det mye der. Så er ikke treningsmengde som er problematisk men at bevegelsene ved løping er veldig monotone som kan da skape skader I begynnelsen kan man dermed for eksempel variere restitusjonsøktene - ta halvtimes joggetur den ene dagen, sykle en annen dag, ta en halvtime med romaskim den tredje, osv. Ville nå påstå at variasjon er viktig, selv om jeg fortsett mener at det er helt greit (og faktisk bra) å ta en rolig joggetur eller sykletur på en hviledag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå