Gå til innhold

navneendring/bankkort

Anbefalte innlegg

Gjest Fighter
Skrevet

Hei!

Endelig har jeg fått papiret på at jeg har bytta navn og kan begynne å si ifra rundt omkring. Er det noen som vet hvor lang tid det tar å få nytt bankkort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det ikke tar lang tid, sikkert en drøy ukes tid, hvis man har alle papirer i orden!

Skrevet

Da jeg mista bankkortet mitt tok det faktisk en mnds tid,men d kan jo kanskje variere fra bank til bank.

Skrevet

Nytt bankkort skaffes på 3-5 virkedager!

Gjest Fighter
Skrevet

Takk for svar. Må si i fra en del steder, men tenkte å ta banken først ettersom det er legitimasjonen min.

Skrevet

Det varrierer veldig fra bank til bank..

Min brukte 2 uker da jeg byttet navn (Postbanken), men om du spør i banken din vet de det sikkert der.

Skrevet

Jeg fikk nytt bankkort på fem dager (bestilte nytt på mandag, kom i posten fredag).

Skrevet

Du må huske at du må innom banken og signere på det nye kortet, fra du har gjort det tar det max en ukes tid til du har kortet i posten.

Det er også mer og mer vanlig at de forskjellige steder oppdaterer etter folkeregisteret optill flere ganger i uken, så du vi oppleve at forskjellige stedere du ikke har sagt fra til, har fått det med seg allikevel!! :)

blyg

Skrevet

jeg fikk beskjed at så fort det var registrert kan jeg bare bestille nytt kort. Og ville få det etter max 10 dager

Skrevet

Du sparer deg for litt ekstra bryderi ved å bare ta med attesten fra Folkeregisteret på at du har byttet navn.

Gjest Fighter
Skrevet
Du sparer deg for litt ekstra bryderi ved å bare ta med attesten fra Folkeregisteret på at du har byttet navn.

Det hadde jeg tenkt til uansett. Beholder jeg det gamle bankkortet mens jeg venter på det nye? Skal ut å reise, så da må jeg ha det gamle.

Skrevet
Det hadde jeg tenkt til uansett. Beholder jeg det gamle bankkortet mens jeg venter på det nye? Skal ut å reise, så da må jeg ha det gamle.

Det må du nesten høre med DIN bank om, men jeg kan ikke tenke meg noe annet...

Selv har jeg bare Skandiabanken og ikke noen annen bank, og der får man bare nytt kort i posten og makulerer det gamle selv når man har sjekket at det nye fungerer som det skal.

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg har postbanken, men det burde vel være sånn der også. Kan liksom ikke gå rundt uten bakkort eller legitimasjon i ca en uke. Da skla jeg vel prøve å få ordna det i dag.

Takk for svar alle sammen.

Skrevet

Bare sånn til info: dere kan skifte etternavn FØR dere gifter dere, noe som er spesielt greit om en skal direkte på bryllupsreise, for da får man ordnet seg pass i "ordentlig etternavn" i tide.

Sett bare et lite merke i "margen" på navneendringsskjemaet om at dere gifter dere med X den xx/xx 200x

Navneendringen kan ta fra 2 dager til en uke når de har mottatt skjemaet fra deg.

klem

ninach

Skrevet
Bare sånn til info: dere kan skifte etternavn FØR dere gifter dere.....

Dette stemmer vel ikke helt.... Om man ikke er gift, må man som samboer (ikke alle bor sammen før de gifter seg) må en ha bodd sammen (registrert i Folkeregisteret) i mer enn 2 år for å ta etternavnet til partneren... Det å ha en bryllupsdato klar er ikke det samme som å være gift. Det finnes de som har avlyst bryllupet, og som ikke har møtt opp...

Gjest Fighter
Skrevet
Bare sånn til info: dere kan skifte etternavn FØR dere gifter dere, noe som er spesielt greit om en skal direkte på bryllupsreise, for da får man ordnet seg pass i "ordentlig etternavn" i tide.

Sett bare et lite merke i "margen" på navneendringsskjemaet om at dere gifter dere med X den xx/xx 200x

Navneendringen kan ta fra 2 dager til en uke når de har mottatt skjemaet fra deg.

klem

ninach

Vi gifta oss i mars :-) , men tror ikke vi kunne ha bytta før ettersom at jeg har et beskytta etternavn(jeg beholdt mitt som mellomvavn så tok han det også som mellomnavn, så vi heter det samme till mellom- og etternavn).

Jeg skal sørover i begravelse, så da må jeg hete det samme på flybilletten og legitimasjonen min. Men så synes jeg det er greit å få ordna med legitimasjon så fort som mulig. Skal ha eksamen snart, så jeg må snakke med skolen også før det.

Skrevet

Optimist: joda, du kan skifte etternavn så lenge den som "eier navnet" og som du har relasjon til signerer på at hxn godkjenner at du tar dette navnet. - gir du beskjed om at det haster til folkeregisteret pga. f.eks. flybilletter/bryllupsreise/pass setter de "hastesak" på det og gjør en rask og grei jobb - har erfaring med dette, så derfor tipser jeg om det! :wink:

klem

ninach

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...