Gå til innhold

sunne mattips?

Anbefalte innlegg

Gjest HappyWaffle
Skrevet

jeg er hååååpløs på kosthold!! om noen her har tips til middager som er supersunne (gjerne andre måltider også) så rop ut!! :)

har jo noen ideer, men blir så kjedelig i lengden :) gjerne billige alternativer da jeg har begrenset med penger til matbudsjett :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lage sunne varianter av alt mulig. Kanskje bortsett fra pannekaker og grøt... Røtgrønsaker, bønner og linser fra innvandrerforetninger og tomater er billig. Du kan jo lage opp store porsjoner med gryteretter og lapskaus med mye grønsaker som du fryser ned i porsjoner?

Anonymous poster hash: 36e6e...8bb

Gjest HappyWaffle
Skrevet (endret)

Du kan lage sunne varianter av alt mulig. Kanskje bortsett fra pannekaker og grøt... Røtgrønsaker, bønner og linser fra innvandrerforetninger og tomater er billig. Du kan jo lage opp store porsjoner med gryteretter og lapskaus med mye grønsaker som du fryser ned i porsjoner?

bor på bygda, så her er det ikke noen spennende invandrerbutikker :)

Endret av HappyWaffle
Skrevet

Laks i folie med de grønnsakene du måtte ønske. De fleste dagligvarebutikker har billige laksefileter i 4-pack.

Grønnsakssuppe.

Fullkornsspaghetti med karbonadedeig og hjemmelagd tomatsaus.

Seibiff med tilbehør.

Thaigryte med kyllingfilet i strimler, kokosmelk, karripasta, og de grønnsakene du liker.

Skrevet

Pannekaker av havregryn eller proteinpannekaker er da sunt og godt? Og sist jeg sjekket var havregrøt veldig sunt :laugh:

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Pannekaker av havregryn eller proteinpannekaker er da sunt og godt? Og sist jeg sjekket var havregrøt veldig sunt :laugh:

bruke proteinpulver i røra da eller? aldri prøvd det :P

havregrøt prøver jeg å spise ofte om morgenen da det gir meg litt ekstra energi :)

AnonymBruker
Skrevet

+ Stek kyllingfilet i strimler og tilsett grønnsaker og eggnudler.
+ Grove wraps/pitabrød med laksefilet og salat.
+ Pepperbiff med rotmos og maiskolbe. (Pepperbiff kan du kjøpe for 16,90 på kiwi på fredag eller lørdag)
+ Grønnsakssuppe. Tilsett de grønnsakene du vil ha, og ha i pølse eller kjøtt.
+ Blomkålsuppe og tomatsuppe laget fra bunnen av.
+ Sunnere pizza. Lag grov bunn og stek karbonadedeig. Ha oppå grønnsaker som topping på pizzaen. Eventuelt litt ost.
+ Tacosalat/kyllingsalat/pastasalat

Anonymous poster hash: 35975...c6d
Skrevet

bruke proteinpulver i røra da eller? aldri prøvd det :P

havregrøt prøver jeg å spise ofte om morgenen da det gir meg litt ekstra energi :)

Ja, jeg har aldri prøvd det selv, men mine treningsfrelste venninner lager det ofte. De sier det er veldig godt.. Jeg selv erstatter bare mel med havregryn, det blir tykke, sunne og gode pannekaker :)

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Ja, jeg har aldri prøvd det selv, men mine treningsfrelste venninner lager det ofte. De sier det er veldig godt.. Jeg selv erstatter bare mel med havregryn, det blir tykke, sunne og gode pannekaker :)

erstatter du alt melet med havregryn? :)

Skrevet

erstatter du alt melet med havregryn? :)

Ja :) bruker havregryn, egg, melk og bittelitt salt.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Ja :) bruker havregryn, egg, melk og bittelitt salt.

kult! det må virkelig prøves! :) takk :D

AnonymBruker
Skrevet

Det har du rett i! Tenkte ikke på det fordi det er mer "frokostmat". Synes helst middagen bør inneholde grønsaker, men jeg er ikke like nøye på det hver dag.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Det har du rett i! Tenkte ikke på det fordi det er mer "frokostmat". Synes helst middagen bør inneholde grønsaker, men jeg er ikke like nøye på det hver dag.

pannekaker kan være en fin frokost for de som gidder. nå jobber jeg fra kl 15.00 hver dag så jeg har mer enn nok tid til å lage supersunne pannekaker til frokost ;)

Gjest Coolaid
Skrevet

Kyllingfilet brunet på stekepanne og stekes i ovnen ca 12 minutter på 225 grader. Da får du saftig kyllingfilet uten at den er stekt i smør, oljer eller så mye annet. Bruk salt og pepper så smaker de mer.

Lag deg en salat og bruk Fransk fettfri dressing fra Idun, eller Hviløksdressing eller Thousand island som heter max 3%. Dressinger er ikke usunt om man velger riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i ordet supersunt,men jeg kommer med noen forslag.

Hvis du kjøper 1 pk fiskekaker( kjøper du fp sine sparer du også penger) 1 pakke med pitabrød(finnes også i grov variant),grønnsaker som du liker og 1 boks med kesam(hvis sunt betyr lite kalorier).Både fiskekakene og pitabrødene kan fryses(noe som er bra økonomisk sett).Med disse tingene i hus kan du lage deg både en varm middag og en kald lunsj. Ellers kan du bruke fiskekakene i wok.Da kjøper du wok grønnsaker og fullkorns nuddler. Jeg pleier å koke nuddlene for seg selv.Så putter jeg grønnsakene i stekepanna,og når de har fått steike et par min tilsetter jeg fiskekakene som jeg har skjært i biter. Jeg pleier deretter å tilsette woksaus, og så blande i nuddlene,men hvis supersunt er ensbetydene med lite kalorier kan du sikkert tilsette med noe godt krydder og blande inn litt kesam.

Hvis du liker tunfisk kan du lage tunfisk salat hvor du bytter ut majonesen med kesam.Denne kan du også fylle i et pitabrød.

Andre tips er en tradisjonell fiskemiddag.Du får billige laksefileter fra fp,og de smaker like godt som de fra findus.

Anonymous poster hash: ad184...a18
AnonymBruker
Skrevet

Kyllingfilet brunet på stekepanne og stekes i ovnen ca 12 minutter på 225 grader. Da får du saftig kyllingfilet uten at den er stekt i smør, oljer eller så mye annet. Bruk salt og pepper så smaker de mer.

Lag deg en salat og bruk Fransk fettfri dressing fra Idun, eller Hviløksdressing eller Thousand island som heter max 3%. Dressinger er ikke usunt om man velger riktig.

At fett er usunt sluttet man vel å tro på på 80-tallet... (og før detet, i hundrevis av år, viste man godt at fett er sunt)

Anonymous poster hash: 3d2c9...2e2

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Hjemmelaget tomatsuppe! :-D

ååå det skal jeg lage meg en dag!! :D

AnonymBruker
Skrevet

Bruk blomkålmos som tilbehør til kjøtt eller fisk. Kok blomkål og mos det med litt smør og rømme med en stavmikser.

Anonymous poster hash: 1beaf...2fb

Skrevet

Omelett, supper av ulike slag (grønnsakssuppe f.eks) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...