Gå til innhold

Sover dårlig/urolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplever dette veldig ofte..

Sover heller ikke så veldig mye, våken kansje 18-20 timer for så sove kansje 4-5 timer (usammenhengende).

Opplever og sove veldig urolig, dvs våkner titt og ofte og ligger mye i halvsøvne, ikke ofte jeg får en god og dyp søvn..

Hvor lenge er det 'normalt' og være våken før en blir trett og sovner greit egentlig?

Kan jo være våken 24 timer uten at jeg blir noe spesielt trett, klarer nok og sovne etterhvert men..

De gangene jeg derimot sover godt og dypt så kan jeg våkne opp med at jeg svetter en hel del, ikke så at senga er igjennomvåt, men kroppen er svett, uavhengig av tempratur i rommet, hvor tykk eller hvilken dyne jeg bruker..

I mine yngre dager sov jeg jo meget godt og kunne jo sove 12-15 timer uten problem, være våken 13-15 timer for så sove godt igjen, men dette går ikke nå lengere..

Kjenner jo en blir sliten og 'trøtt' om dagene..

Noen flere som opplever noe slikt, og noen som har råd og tips mot dette kansje?



Anonymous poster hash: d8a8c...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

I følge de jeg har sovet sammen med oppigjennom årene så snorker jeg ikke noe særlig nei..

Er singel nå, så vet ikke om jeg snorker akkurat nå, men denne urolige sovingen har jo vart et par år nå..



Anonymous poster hash: d8a8c...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjipt å ha det sånn. Har vel alltid slitt med søvn selv, men det har blitt mye verre nå.

Jeg hopper ofte over en natt med søvn og sover ikke før neste natt igjen. Blir rett og slett ikke trøtt, men merker hjernen ikke fungerer like bra. Våkner mye, sånn som deg.

Så har dessverre ingen gode råd å komme med, da hadde jeg jo ikke slitt selv :( Føler jeg har prøvd så mye, og ingenting hjelper.

Men du burde snakke med en lege, kanskje få innsovningstabletter (noen ganger er det nok å bruke i en uke for å få ting på rett kjøl, men det er ikke noe du bør bruke fast), evt. be om henvisning til en søvnklinikk/søvnekspert om dette er noe som har pågått lenge. For noen hjelper det å bruke en sånn sol 30 min daglig.

Jeg snorker heller ikke noe særlig, men snakker veldig mye i søvne.



Anonymous poster hash: 0d86d...e08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Har prøvd Circadin tabletter, egentlig alergi medisin eller no slikt..

Sov ikke noe lengere av den grunn, sovna bare litt lettere, de gangene jeg derimot sov flere timer, så våknet jeg igjen med denne svettinga..

Hovedproblemet er allikavel ikke og få sove, det går oftest greit og få sove, men våkner jo ganske fort igjen..

Dermed ga ikke legen meg noe annet enn Circadin, og er ikke veldig keen på og prøve så mye medikamenter da jeg har foreldre som var narkomane og døde av dette, så er minimalt med tabletter jeg tar.



Anonymous poster hash: d8a8c...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også nevnes at etter jeg har vært våken en stund, og sovet lite så klør det en hel del på kroppen..

Ikke så hardt men kjenner det, klør helt tilfeldig..

Sitter jo her enda, søvnløs og det klør som bare faaen..

De få gangene jeg har sovet godt/dypt og som oftest våknet i svette, så klør det ikke, så det virker som den kløen på kroppen har sammenheng med hvor godt/mye jeg har sovet..



Anonymous poster hash: d8a8c...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Har prøvd Circadin tabletter, egentlig alergi medisin eller no slikt..

Sov ikke noe lengere av den grunn, sovna bare litt lettere, de gangene jeg derimot sov flere timer, så våknet jeg igjen med denne svettinga..

Hovedproblemet er allikavel ikke og få sove, det går oftest greit og få sove, men våkner jo ganske fort igjen..

Dermed ga ikke legen meg noe annet enn Circadin, og er ikke veldig keen på og prøve så mye medikamenter da jeg har foreldre som var narkomane og døde av dette, så er minimalt med tabletter jeg tar.

Anonymous poster hash: d8a8c...4e6

Skjønner. Er innsovning jeg sliter mest med. Men kanskje melatonin kan funke? Det er kroppens eget søvnhormon og brukes visst ved søvnklinikkene. Fungerte dårlig på innsovning for meg, men mulig det er bedre for å forlenge søvnen? Ellers kan du prøve lysterapi. Noen spesiell grunn til at du våkner?

Anonymous poster hash: 0d86d...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nei aner ikke hvorfor jeg våkner, våkner vel av at jeg er 'våken' og kroppen tror vel at jeg ikke trenger noe mer søvn, men det gjør jeg jo egentlig.

Melatonin og Circadin er samme preparat, testa det som sagt, sovna jo litt lettere men våkna igjen etter en stund og var helt tung i kroppen, sikkert grunnet virkningen av dette stoffet..



Anonymous poster hash: d8a8c...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også nevnes at etter jeg har vært våken en stund, og sovet lite så klør det en hel del på kroppen..

Ikke så hardt men kjenner det, klør helt tilfeldig..

Sitter jo her enda, søvnløs og det klør som bare faaen..

De få gangene jeg har sovet godt/dypt og som oftest våknet i svette, så klør det ikke, så det virker som den kløen på kroppen har sammenheng med hvor godt/mye jeg har sovet..

Anonymous poster hash: d8a8c...4e6

Vi søvnløse sitter oppe ja :P Har ikke fått et sekund på øyet engang. Men jeg og begynner å klø veldig når jeg ikke får sove...vet ikke hvorfor. Det med svette merker jeg kun om det er fordi sola skinner inn rett på senga. Du går ikke på andre medikamenter som kan være årsak til dette? Noen kan jo gi søvnproblemer.

Anonymous poster hash: 0d86d...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nei aner ikke hvorfor jeg våkner, våkner vel av at jeg er 'våken' og kroppen tror vel at jeg ikke trenger noe mer søvn, men det gjør jeg jo egentlig.

Melatonin og Circadin er samme preparat, testa det som sagt, sovna jo litt lettere men våkna igjen etter en stund og var helt tung i kroppen, sikkert grunnet virkningen av dette stoffet..

Anonymous poster hash: d8a8c...4e6

Mente om det kan være utløst av feks lyder, lys, at du må på do feks. Du klarer ikke sovne igjen?

Ah, visste ikke det var det samme..

Tanten min pleier å stå opp og drikke kaffe når hun våkner, da sovner hun etterpå :P (den oppkvikkende effekten kommer visst etter 6 timer)

Anonymous poster hash: 0d86d...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nei, går ikke på noen form for medikamenter, ingenting..

Eneste medikamentet jeg har gått på de siste årene er circadin, melatonin og vallergan, i et forsøk fra min lege mot disse søvnproblemene.

Gikk på smertestillende eneste for et par år siden etter jeg knakk foten og stortååa, men det skal da ikke ha noe å si.

Kaffe drikker jeg ikke, spiller ingen rolle om jeg har drukket brus eller annet eller ikke drukket noe som helst.

Det klør noe helt jævelig nå, det som hjelper mot det har jeg funnet ut er og ta en dusj, da forsvinner mesteparten av kløen en stund men kommer tilbake i løpet av en halvtime til en time..

Er mørkt på soverommet mitt, er det samme om jeg har det mørkt, lyst, kaldt eller varmt eller hvilken dyne jeg bruker og hvilket sengetøy, ingen forsjell.

Er heller ikke lyder eller noe slikt jeg våkner av, våkner bare helt naturlig virker det som, å få sove igjen da er skjeldent..

Kan foreks legge meg kl 23:00, våkne klokken 02:00, ikke få sove igjen og være våken 24 timer, for så få sove noen få timer til.



Anonymous poster hash: d8a8c...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kort periode kan du prøve med en ibux og en paracet. Musklene slapper av og da er det lettere å tømme hodet. Men kun for en kort periode da alle piller har bivirkninger.



Anonymous poster hash: 03595...c7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Har testa det også uten noe resultat.

Sovna vel i rundt 7 tia i morrest og våkna rett før kl 10, fikk ikke sove no mer da.. altså rundt 3 timer.



Anonymous poster hash: d8a8c...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Skjedde no rart nå da, går kveld rett før 22 tiden så hadde jeg litt småvondt i hodet og sliten rett og slett.

Så gikk å la meg på senga for og slappe av, tok med meg et ullpledd fra stuen, sånn helt tynt et..

Sovna av på et øyeblikk og har sovi helt sammenhengende og kjempegreit helt til nå :)

Ikke våkna jeg svett heller, mye mulig på grunn av at det pleddet jeg hadde over meg er tynnere enn en vanlig sommer-dyne.

Lurer bare litt på svettinga og dårlige søvnen kan ha noe med at jeg blir jækla varm når jeg sover, skal prøve til kvelden og sove med bare dette tynne pleddet og se om det hjelper igjen :)



Anonymous poster hash: d8a8c...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt madrass, hodepute og dyne!!!

Anonymous poster hash: 118c6...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på noe som heter seroquel som hjelper meg med søvnen. Det er egentlig et antipsykotum, men i lav dose får man kun bivirkningene som er bla a tretthet. De virker også litt beroligende i form av at tankekjøret mitt går litt saktere.

Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til medisiner for søvn og beroligende, men disse blir man ikke avhengige av, og får heller ingen rus-følelse før man er oppe mot maks-dose.

Kanskje noe å ta en prat med legen om, med andre ord. Vet hvordan det er, jeg kan fint gå fire-fem dager uten søvn overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...