Gå til innhold

Betaler dere tips i Norge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på Friday's med noen venner, også til slutt tipset alle servitrisen, følte jeg måtte være med å tipse. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi må gjøre det i Norge. De tjener da bra nok til å klare seg uten tips, og Friday's og andre kafeer hvor tipsing er vanlig er dyre nok som det er.

Anonymous poster hash: ec466...c67
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg tipser i Norge.

Gjest oreokaka
Skrevet

Slenger som oftest på litt ekstra, med mindre maten var vond og servicen var elendig.. :)

Skrevet

Av og til, men det er sjeldent. I utlandet gjør jeg det alltid, da tipsen er ofte en del av lønnen til folk.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg tipser ikke.

Har jobbet som servitør siden jeg var 12, og får tips fra kanskje én av hundre gjester.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tipser i Norge.

Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke med mindre servicen utmerket seg positivt.

Anonymous poster hash: e1a24...a0f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipser som regel drøyt 10% her til lands. Vet ikke helt hvorfor, det er bare en vanesak, og de blir ofte så glade for det. Rett og slett. Unnlater å gi tips når servicen er dårlig, men ellers gjør jeg det.

Føler meg forøvrig ikke forpliktet til å gi noe, jeg gjør det av eget ønske.

Anonymous poster hash: 4b064...f3b

• Liker 1
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, med mindre det har skjedd noe eksepsjonelt i forhold til f.eks service eller mat. Jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal tipse, en servitørs jobb er å servere og være serviceinnstilt, det skulle bare mangle.

I utlandet tipser jeg som regel, men der også arbeidsvilkårene ofte mye dårligere enn i Norge.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Tipser alltid, selv om jeg er student. Det er jo sånn man gjør når man spiser ute. Har man råd til å spise ute har man vel råd til å tipse også.

Skrevet

Ja, jeg tipser alltid mellom 5 og 10 prosent i Norge. Når vi spiser sammen ned andre, har jeg aldri opplevd at noen lar vær å tipse, med mindrevmat eller servicebhar vært helt bak mål.

Gjest Snyltefluen
Skrevet

Nei. Det er faktisk lagt opp til at man skal kunne leve av lønna man får her til lands, ikke bli delvis lønnet av kundene. Blir det en norm å tipse i visse yrker, vil bare arbeidsgiver tenke "ja, men du greier deg jo greit med tipsen du får, så vi senker lønna di litt, vi!"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, hvor er alle dere som sier dere tipser da? De fleste jeg kjenner innenfor servitøryrket får svært sjeldent tips, og det er ikke fordi de gir dårlig service.

Anonymous poster hash: 65478...96f
Skrevet

Tipser alltid, selv om jeg er student. Det er jo sånn man gjør når man spiser ute. Har man råd til å spise ute har man vel råd til å tipse også.

Det handler ikke om å ikke har råd, men jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal tipse for noe (service/mat) som burde være en selvfølge å være inkludert. Lønningene er såpass høye at tips derfor ikke er nødvendig. Skulle vi tenkt slik så burde vi ha tipset alt fra frisøren til de bak kassa på Rimi. Hvilket også skjer i stor grad i andre land hvor man ofte lever av tips. I Norge derimot ser jeg ingen grunn til å gi tips, og jeg har til og med jobbet i serviceyrker nå i fem-seks år (butikk og kundeservice).

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare hvis servicen er utenom det vanlige. Og hvis jeg betaler med kort så hender det jeg runder beløpet opp om det bare mangler no småkroner.

Anonymous poster hash: c4059...ee8
AnonymBruker
Skrevet

Legger du på 15% av summen når du handler i butikken også? Har du råd til å handle har du vel råd til å betale mer.

Anonymous poster hash: b9a82...8f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, hvor er alle dere som sier dere tipser da? De fleste jeg kjenner innenfor servitøryrket får svært sjeldent tips, og det er ikke fordi de gir dårlig service.

Anonymous poster hash: 65478...96f

Tja, jeg er student i Oslo og tipser 10-15%. Som en vanesak, går bare bort fra det når servicen er eksepsjonelt dårlig. Opplever at de aller fleste jeg kjenner gjør det samme.

Anonymous poster hash: 4b064...f3b

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor?

Runder alltid opp. Og med mindre jeg er misfornøyd legger jeg på litt. Vet selv hvor glad jeg var for tips når jeg jobbet på kjøkken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...