Gå til innhold

Hjelp til oversettelse - 'charged with' til norsk

Gjest caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Gjest caramiacaramella

Jeg holder på å jobbe med en oversettelse fra engelsk til norsk og sitter fast på et punkt - jeg må oversette en setning som tilsier at en person er 'charged with human trafficking and drug smuggling', men er usikker på hva uttrykket 'charged with' kan oversettes med. Jeg vil si anklaget, men er usikker på om det er den rette oversettelsen fordi jeg ikke vet mye om politi-og rettsuttrykk - såvidt jeg vet kan jo anklaget være det man er før man blir 'charged'. Diverse oversettelsesider på nettet sier at det rette ordet er 'belastet' på norsk, men det høres feil ut for meg. Noen her som kan hjelpe meg? Flott om dere kan svare fort fordi oversettelsen skal leveres ikveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil tro personen ble siktet ;)

Anonymous poster hash: 49b33...b8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"I norsk straffeprosess er en siktelse et foreløpig anklagedokument mot en person som påtalemyndigheten antar har begått en straffbar handling. Det er bare påtalemyndigheten som kan beslutte å sikte en person. Siktelsen skal henvise til en lovbestemmelse, og et faktisk grunnlag."

Fra wiki, kan det stemme?

Anonymous poster hash: 49b33...b8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siktet for menneskehandel og narkotikasmugling ville jeg skrevet. Anklage = Accused

Charged with, kan bety både belastet kredittkortet, tiltalt for (en eller annen for for kriminell handling)

Her kommer den berømte gramatikken inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest caramiacaramella

Et spørsmål til forresten - tittelen på oversettelsen er Immediate Issue Letter. Uten at jeg skal si for mye om hva oversettelsen inneholder er det fra barnevernet i et land, og det handler om rettslig- og politiforfølgelse av en kriminell. Oversettelsen gir informasjon om den kriminelles barn og at barnevernet skal gå til sak mot den kriminelle for å ta omsorgen for barna bort fra den kriminelle. Jeg er usikker på hva jeg kan oversette Immediate Issue Letter med - jeg har googlet, og det handler om informasjon folk får som angår deres barn og barnevernet, men jeg er usikker på hva denne tittelen oversettes til på norsk. Er det noen som har kunnskap om barnevernet etc og vet hva dette kanskje kan bli oversatt til på norsk?

Så langt er mine ideer 'Øyeblikkelig Problem Notifikasjon' eller 'Umiddelbart Problem Brev' eller kanskje 'Informasjon om et umiddelbart problem'. Ikke veldig gode oversettelser, så jeg vil gjerne ha andre ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et spørsmål til forresten - tittelen på oversettelsen er Immediate Issue Letter. Uten at jeg skal si for mye om hva oversettelsen inneholder er det fra barnevernet i et land, og det handler om rettslig- og politiforfølgelse av en kriminell. Oversettelsen gir informasjon om den kriminelles barn og at barnevernet skal gå til sak mot den kriminelle for å ta omsorgen for barna bort fra den kriminelle. Jeg er usikker på hva jeg kan oversette Immediate Issue Letter med - jeg har googlet, og det handler om informasjon folk får som angår deres barn og barnevernet, men jeg er usikker på hva denne tittelen oversettes til på norsk. Er det noen som har kunnskap om barnevernet etc og vet hva dette kanskje kan bli oversatt til på norsk?

Så langt er mine ideer 'Øyeblikkelig Problem Notifikasjon' eller 'Umiddelbart Problem Brev' eller kanskje 'Informasjon om et umiddelbart problem'. Ikke veldig gode oversettelser, så jeg vil gjerne ha andre ideer!

Hastesak.

Anonymous poster hash: 5752a...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caramiacaramella

Hastesak.

Takk skal du ha! Hvordan pleier man skrive dette når det er tittelen på et brev? Skriver man bare 'Hastesak'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk skal du ha! Hvordan pleier man skrive dette når det er tittelen på et brev? Skriver man bare 'Hastesak'?

Hva med feks "Melding om hastesak" eller "Varsling om hastesak" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Siktet for"

Rart det der med bøyinger og sånn.

Endret av AmandaVI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke kalt det hastesak, selv om jeg forstår godt at man kan gjøre det. Det er forsåvidt en sak som haster, men selv om man i dagliglivet bruker "hastesak" om alle mulige ting som haster kan det også bety at det er en sak som ikke skal behandles på vanlig måte. Bl.a. er hastesak en formell betegnelse på en fremgangsmåte når noen har visse sykdommer og skal få utlevert hjelpemidler fra det offentlige. Du og jeg kan fint bruke hastesak om alt som haster, men i en profesjonell sammenheng kan det være tvetydig, siden det også er et begrep som beskriver saker som skal behandles etter andre regler enn vanlige saker.

Jeg ville heller brukt begrep som "Varsel om X", der X erstattes med den handlingen barnevernet skal foreta seg. Varsel om anmeldelse, varsel om rettsforhandlinger eller hva det nå er som skal skje. Legg gjerne også til at det er varsel til tredjepart, ikke til den kriminelle selv, hvis dette skal til en annen enn den kriminelle. Ellers kan det lyde jævlig skummelt.

Det er ikke for å hakke på den andre AB-en, altså, bare hvordan jeg selv ville gjort det :)

Anonymous poster hash: 92a66...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest caramiacaramella

Kjempeflott, tusen takk for hjelpen alle sammen! Man kan finne ut av alt på KG altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at "Tiltalt for" blir korrekt her.

Tiltalt for gjelder om påtalemyndighetene har gått til sak. Man er siktet før dette.

Siktelse
En person mistenkt for å ha begått lovbrudd kan få en juridisk status som siktet på forskjellige tidspunkt under etterforskningen av en straffesak. For eksempel får alle som varetektsfengsles, status som siktet.
Det følger av straffeprosessloven § 82 at en mistenkt får status som siktet når "påtalemyndigheten har erklært ham for siktet eller når forfølgning mot ham er innledet ved retten eller det er besluttet eller foretatt pågripelse, ransaking, beslag eller liknende forholdsregler rettet mot ham”.
Siktelser kan imidlertid frafalles under etterforskningen, slik at personen ikke regnes som siktet ved avsluttet etterforskning. En mistenkt får ikke status som siktet ved at det gjennomføres hemmelige etterforskningsskritt, som for eksempel kommunikasjonskontroll, mot vedkommende.
Tiltale
Når etterforskningen av en sak er ferdig, tar påtalemyndigheten ut tiltale i de tilfeller der de mener den siktede skal dømmes for den handling han er siktet for. Personen får da status som tiltalt i saken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke kalt det hastesak, selv om jeg forstår godt at man kan gjøre det. Det er forsåvidt en sak som haster, men selv om man i dagliglivet bruker "hastesak" om alle mulige ting som haster kan det også bety at det er en sak som ikke skal behandles på vanlig måte. Bl.a. er hastesak en formell betegnelse på en fremgangsmåte når noen har visse sykdommer og skal få utlevert hjelpemidler fra det offentlige. Du og jeg kan fint bruke hastesak om alt som haster, men i en profesjonell sammenheng kan det være tvetydig, siden det også er et begrep som beskriver saker som skal behandles etter andre regler enn vanlige saker.

Jeg ville heller brukt begrep som "Varsel om X", der X erstattes med den handlingen barnevernet skal foreta seg. Varsel om anmeldelse, varsel om rettsforhandlinger eller hva det nå er som skal skje. Legg gjerne også til at det er varsel til tredjepart, ikke til den kriminelle selv, hvis dette skal til en annen enn den kriminelle. Ellers kan det lyde jævlig skummelt.

Det er ikke for å hakke på den andre AB-en, altså, bare hvordan jeg selv ville gjort det :)

Anonymous poster hash: 92a66...7a5

Hakk hakk! Neida, er ikke uenig med deg. Mener også at det beste ville være å få med litt mer konkret hva det gjelder i overskriften, men ut fra den begrensede informasjonen om hva saken handlet om valgte jeg å fokusere på "Immediate issue" ("hastesak") isolert sett. Hvis TS gir litt mer info om sakens kjerne er det sikkert noen som kan komme med bedre forslag som passer i sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...