Gå til innhold

Kalorioverskudd?

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg prøver å ligge på 16-1700 kalorier om dagen. Jeg bruker shapeup-appen, men teller kaloriene selv siden den er litt unøyaktig i forhold til det jeg spiser. Jeg trener, og spiser de kaloriene jeg forbrenner ved trening, så da ligger jeg på godt over 2000 kalorier om dagen. Skal jeg ligge på 16-1700 kalorier uavhengig av trening? Jeg veier 64 kg og vil ned et par kilo bare, så shapeup-appen sier at det kan jeg oppnå - på mange uker - men at jeg går en anelse ned i vekt av det hvertfall, og at det ikke er kalorioverskudd. (Jeg har lagt på meg noen gram etter jeg begynte å trene, kan det være muskler?)

Jeg trener nesten hver dag. Jeg trener Jillian Michaels 30 days shred på youtube, jeg syns det er kjempeeffektivt, og svetten spruter. Jeg vet ikke hvor mye kalorier jeg skal regne at jeg forbrenner da, men jeg noterer mellom 150 og 200. Jeg jogger av og til en runde på nesten 30 min, da noterer jeg ca 250 kalorier. Gjør jeg dette på en dag spiser jeg 400 kalorier mer. Gjør jeg det riktig? Og går det greit å trene styrke hver dag?

Jeg spiser veldig sunt, så jeg kan ikke skjønne at de gramma jeg har lagt på meg kan være noe annet enn muskler...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke ligger i underskudd, vil du ikke gå ned i vekt.

Det å holde seg i live koster kalorier (=basalforbrenning), dine daglige gjøremål koster kalorier, og trening koster kalorier. Om du spiser kalorier som dekker alt dette, ligger du ikke i underskudd.

Det høres mer riktig ut at du skal ligge på rundt 1600 kalorier pr dag om du vil ned i vekt. Om du ligger på godt over 2000 kalorier, havner du nesten helt sikkert ikke i underskudd. Men på en annen side, slik du spiser nå legger forholdene bedre til rette for muskelbygging, så på sikt kan det jo tenkes at du får like fin kropp av å fortsette som dette.

Når det er sagt, så er kaloritelling en meget unøyaktig affære. Både hvor mye man forbrenner ved ymse aktiviteter, og hvor mye kalorier det egentlig er i det man spiser, blir aldri helt nøyaktig. Så man må nok bare prøve seg frem.

Anonymous poster hash: 851ad...2d8
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg bare lurer på om jeg skal spise de kaloriene jeg forbrenner? Altså at jeg spiser de 1600, men om jeg trener f. eks. 3-400 kalorier en dag, om jeg kan spise disse i tillegg? Blir det ikke feil om jeg spiser 1600 uavhengig av trening..?

Jeg spiser sundt, og mye proteiner, så litt muskler hadde ikke gjort noe :) Jeg liker bedre kropper med litt muskler (ikke for mye) enn skinn og bein. Jeg er 167 og 64 kilo. Kanskje jeg kan holde meg på 64 kilo hvis fettet blir til muskler :)

Skrevet (endret)

Husk at du forbrenner kalorier ved å sitte i ro. Når du trener og forbrenner x antall kalorier, så bør disse hvilekaloriene trekkes i fra. Du fører jo ikke opp sitting som trening. Hvis jeg forbrenner 300 kcal på en times gåtur, så trekker jeg i fra 70 kcal (som jeg trolig forbrenner på sofasliting i timen), som da allerede er i basisberegningen min. Da får jeg opp det jeg har forbrent EKSTRA, ikke det jeg har forbrent TIL SAMMEN. Ellers kommer jo hvilekaloriene opp dobbelt.

Endret av Jade
Gjest Sengaia
Skrevet

I de 1600 kaloriene tenker jeg at det er basalbehovet + de småtinga man bruker kalorier på. Tusle rundt hjemme, gå opp noen trapper iløpet av dagen osv, jeg tenker at det er inkludert i de 1600, og treninga jeg legger til de 1600 kaloriene, er kun styrketreninga og jogginga. Så det jeg spiser ekstra er bare de kaloriene jeg trener bort ved å TRENE, om du skjønner. Da blir det vel mer riktig? For om jeg ligger på 1600 kalorier enten jeg ligger på sofaen en dag eller har to treningsøkter en dag, så blir vel det feil...?

Skrevet

Ja, du kan fint spise treningskaloriene. Men hvilekaloriene er jo inkludert i de 1600, så om du forbrenner 400 på å trene, så inkluderer det også hvilekaloriene, som du allerede har telt med i de 1600.

Skrevet

Men det er jo ikke krise :-) Du er jo ikke akkurat overvektig :-)

Skrevet (endret)

Kalori inn, kalori ut stemmer ikke. Man kan ikke si at "Nå trente jeg bort 400 kcal, så nå kan jeg spise det samme uten å legge på meg". Kroppen er ikke en enkel forbrenningsovn, og hvordan du forbrenner energi kommer an på mye, mye, mye mer enn hvor hardt du trener.

Spis deg mett på lavkarbo og tell heller karbohydrater om du skal telle noe.

Se på dette f.eks: http://www.kostdoktorn.se/vad-hander-om-du-ater-5-800-kalorier-lchf-kost-varje-dag

Denne mannen spiste nesten 6000 kcal lchf hver eneste dag i 3 uker.

feltham.jpg

Endret av Løvetanten
Skrevet

Det er sant, det gir bare en pekepinn. Man må nesten se hva som fungerer for seg. Samme med lavkarbo. Noen går ned i vekt av det, andre ikke. Selv om begge gjør det "riktig".

Gjest Sengaia
Skrevet

Jade: NÅ skjønte jeg hva du mente, og det har jeg faktisk ikke tenkt på før!

Løvetanten: Takk for svar! Jeg prøver på det, men jeg er fortsatt redd for å spise 6000 kcal, lavkarbo eller ei... det er vel muligens noe jeg bare har fått inn med teskje fra jeg var liten, at det er så viktig med de kaloriene. Men nå er det på'n igjen, nå blir det strengere :) Jeg har ikke spist mye karbo de siste dagene, men mer enn jeg ellers har gjort. Men fortsatt det som går under "lavkarbo"... nå er det gryterett og lavkarbobrød :)

Skrevet (endret)

Man trenger ikke være "flink" hver eneste, bidige dag...

Du stresser endel med maten merker jeg. Kanskje du heller bare skal la ting få gå seg til og la kroppen få ordne opp selv. De gode effektene av lavkarbo er tilstede selv om ikke vekta nødvendigvis rører på seg

Endret av Løvetanten
AnonymBruker
Skrevet

3 uker er virkelig ikke nok for å være troverdig kilde. Det finnes noen som til og med går ned i vekt av å spise masse en periode, men de periodene går over.

Anonymous poster hash: 7532a...bed
Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg skal prøve å ikke stresse så med det :) det er plagsomt å stresse med mat og kalorier, hva er sunt, ikke sunt, -men heller spise ca det jeg vet er riktig, og lavkarbo. Jeg skal på ferie om en ukes tid, det er det eneste nå. Men jeg trenger sikkert ikke stresse med det, man kan vel umulig ta av seg noe særlig eller noe synlig på en uke uansett? Så trenger jeg ikke stresse med det heller mener jeg

Skrevet

Kanskje du skal snakke med noen om dette? Jeg har jo fulgt postene dine, og jeg synes det virker som om du har latt dette ta over litt for mye av livet ditt... Dette er bare godt ment altså :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for tanken, Løvetanten :)

Det tar kanskje litt av, ja.. men jeg har kanskje ikke sett på det som noe egentlig problem siden jeg syns det virker litt som om det er så mange her som er like opptatt av slike ting? Jeg vet ikke... men jeg skulle gjerne ha stressa mindre med det :)

Jeg snakker faktisk med psykolog, men har aldri hatt dette som noe tema siden jeg ikke har sett på det som noe problem... kanskje jeg skal nevne det når han er tilbake fra ferie? Virker det så ille altså? :-S Slike ting kan jo være vanskelig å se selv

Skrevet

Ja, er nok lurt å fokusere på sunn og usunn mat! Mat er ikke nødvendigvis sunn selv om det er lite kalorier i det :-) Og kroppen trenger drivstoff som *virker* :-) Spesielt når en skal komme i form og få litt muskler i stedet :-)

Skrevet

Ja, det jeg mente var at treningsforbrenningen kom istedenfor hvileforbrenningen, derfor måtte man se på differansen for å se de ekstra kaloriene man har tjent.

Men det blir jo bare en pekepinn, og ingen applikasjoner eller utregninger vet hvor mye man forbrenner - egentlig. Det er uansett ikke så viktig.

AnonymBruker
Skrevet

2 kg er ikke noe som synes og folk varierer gjerne såpass uten at det er snakk om vekt opp eller nedgang. Du må gi vekten din litt slingringsmon.

Hadde jeg vært deg ville jeg fokusert på trening, bedre kondis og økt muskelmasse, og ikke så mye på mat. Det kan jo være greit å sette seg inn i hva som er et sunt og normalt kosthold, men ikke overfokuser på det. Når du blir strammere av treningen vil du også føle deg mye bedre og ikke tenke på hvilket tall vekten viser. :-)

Anonymous poster hash: b29ec...b37

Skrevet

Jeg bare lurer på om jeg skal spise de kaloriene jeg forbrenner? Altså at jeg spiser de 1600, men om jeg trener f. eks. 3-400 kalorier en dag, om jeg kan spise disse i tillegg? Blir det ikke feil om jeg spiser 1600 uavhengig av trening..?

Jeg spiser sundt, og mye proteiner, så litt muskler hadde ikke gjort noe :) Jeg liker bedre kropper med litt muskler (ikke for mye) enn skinn og bein. Jeg er 167 og 64 kilo. Kanskje jeg kan holde meg på 64 kilo hvis fettet blir til muskler :)

Ja, du skal spise opp kaloriene du trener. Ligger du på 1600 kcal til dagen og trener så du forbrenner 400, skal du spise 1600 + 400 = 2000 kcal den dagen. I appen står det fortsatt 1600 kcal konsumert. Virka ikke lavkarbo? :)
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skal prøve å ikke stresse så med det :) det er plagsomt å stresse med mat og kalorier, hva er sunt, ikke sunt, -men heller spise ca det jeg vet er riktig, og lavkarbo. Jeg skal på ferie om en ukes tid, det er det eneste nå. Men jeg trenger sikkert ikke stresse med det, man kan vel umulig ta av seg noe særlig eller noe synlig på en uke uansett? Så trenger jeg ikke stresse med det heller mener jeg

Du klarer ikke gjlre mye forskjell på kroppen på en uke, så bare slapp av i stede :) Det jeg gjorde når jeg kom inn i den banen du er i nå var å ikke tenke på noe utenom hva som er BRA for kroppen. Jeg brydde meg ikke om mengde, kalorier eller karber. Også når jeg hadde fått inn det sunne og fått gode rutiner på dette da begynte jeg å justere mengde :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...