Gå til innhold

22 År gamle besserwissere!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjennom jobb, familie, venner ol så har jeg en del å gjøre med 22åringer... Felles for de alle er at de er så sinnsykt besserwissere, og de skal hele tiden vite bedre og være belærende. Det irriterer meg spesiellt på jobb, der de 22 år gamle (ufaglærte) har blitt litt vel høye på seg selv g fått litt for mye ansvar, og derved mener og tror de vet bedre enn de faglærte og de som generellt har jobbet der i lang tid.

Er dette typisk for alderen? Vil det gå over?

Anonymous poster hash: 7fe23...cab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

22 års trassen :fnise:

Den går over.. men så komme 24 årstrassen

• Liker 2
Gjest Summers
Skrevet

Kan jo hende de faktisk er bedre enn de faglærte og eldre arbeiderne.

• Liker 4
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Noen ganger lurer jeg på om eldre folk tror at de auomatisk vet mer en yngre mennesker.

Uansett når det gjelder besserwissere så har ikke dette noe med alder å gjøre. Det finnes slike mennesker i alle aldersgrupper

• Liker 12
Gjest bustyvel
Skrevet

Går over når de blir 23, believe me

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo hende de faktisk er bedre enn de faglærte og eldre arbeiderne.

Nei! De er ikke det. De er flinke og jobber hardt, men de mangler kunnskap som de selv ikke vet at man trenger p ha.

De tar valg og mangler kunnskap til å forutse konsekvenser av valgene de tar. Det kan i verste fall være livsfarlig.

Anonymous poster hash: cb442...1b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hva du mener. Jeg jobber sammen med en 19-årig gutt (ja, gutt) som er akkurat sånn han også. En ting som funker er å gjøre seg litt til og spørre "hvorfor det/hvordan" til påstandene de kommer med, da går de fort på snørra.

Anonymous poster hash: bed2b...ca3

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg jobbet for Hydro for noen år siden. Ja, jeg var besserwisser. Ovenfor en haug med "faglærte" ansatte som hadde jobbet der i 50 år og egentlig ga totalt faen i hele arbeidsplassen. De faglærte visste beste så de ga totalt faen i hva ingeniørene og folkene "på loftet" sa, eller hvordan det stod i arbeidsmanualen at ting skulle utføres.

Resultatet er at i dag, noen år senere, er hele jævla arbeidsplassen lagt ned. De hadde for mange feilstøypinger, produktfeil og kostbare reparasjoner. Selv skylder de på dårlig utstyr, men det er bare bullshit. Grunnen til at det ble lagt ned, var en gi-faen holdning blandt de ansatte og at de ikke behandlet det utstyret de hadde på en skikkelig måte. At de ikke var nøye nok med jobben de gjorde før det var for sent.

Anonymous poster hash: cb8e0...2f7
  • Liker 4
Skrevet

Går over når de blir 23, believe me

Nå, jeg kjenner en 23-åring, som blir 24 senere iår, som trasser som besatt. Orker ikke være så mye med henne lenger...

Skrevet

Det går heldigvis over for de fleste av oss. Husker selv at jeg var slitsomt voksen og fornuftig da jeg var 20-22 år, men slappet av etterhvert som jeg fikk noen år på rumpa.

AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke det symptomatisk for problemet, da?

De er så uerfarne, at de ikke engang innser hvor dumt de oppfører seg.

Og det er vel egentlig samfunnet, foreldre og læreres ansvar at de ikke evner å lære ungdommen dette, men i stedet til stadighet skamroser dem, og dyrker ungdommelighet og ungdom, så mange av disse naive tullingene tror at de er samfunnets ideal.

Anonymous poster hash: 6f187...2e1
  • Liker 1
Skrevet

Men er ikke det symptomatisk for problemet, da? De er så uerfarne, at de ikke engang innser hvor dumt de oppfører seg. Og det er vel egentlig samfunnet, foreldre og læreres ansvar at de ikke evner å lære ungdommen dette, men i stedet til stadighet skamroser dem, og dyrker ungdommelighet og ungdom, så mange av disse naive tullingene tror at de er samfunnets ideal. Anonymous poster hash: 6f187...2e1

men folk var slik i " gode gamle dager" også, det har vel mest med at man enda er ganske ny i voksenrollen og tar den fryktelig alvorlig, derfor går man altså mest mulig etter " boka" for å være på den sikre siden.
Skrevet

Plato klagde på ungdommen allerede for over 2000 år siden.

"The children now love luxury; they have bad manners, contempt for

authority; they show disrespect for elders and love chatter in place

of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their

households. They no longer rise when elders enter the room. They

contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties

at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers."

Det der er uten tvil ett av mine favorittsitater.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel sånn det skal være, ungdom må være skeptisk og stille spørsmål ved de eldres autoritet, ellers blir status quo aldri utfordret. Og om de bare tar feil, så er det viktig at de tar feil så de kan lære av det.

Anonymous poster hash: 9a1fb...bc6
AnonymBruker
Skrevet

men folk var slik i " gode gamle dager" også, det har vel mest med at man enda er ganske ny i voksenrollen og tar den fryktelig alvorlig, derfor går man altså mest mulig etter " boka" for å være på den sikre siden.

Nei, det har ikke alltid vært slik. Eldre har alltid vært oppgitt over ungdommen, men tidligere forstod unge mennesker at erfaring hadde en verdi.. Og de lærte seg å vise minimalt med respekt for de som var eldre.

I dag, og jeg tror det har mye med samfunnets jatting og selvpåtatte ungdommelighet, tror unge at det er kun deres aldersgruppe som er verdifulle, de vet best, og at de som er verdens navle.

Det var et utrolig godt leserinnlegg i Aftenposten for mange år siden, skrevet av en 18-åring, som var helt fortvilet over den krampeaktige ungdommeligheten, ungdomsdyrkelsen og jattingen. Hun etterlyste i stedet at voksne kunne fremstå som gode ideal for ungdommen (i stedet for omvendt) med den erfaringen som et langt liv har gitt dem. Jeg skulle gjerne hatt link til det innlegget.

Anonymous poster hash: 6f187...2e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror generaliseringen din her ikke er helt gyldig, ts. Dvs jeg underslår ikke at problemet du beskriver finnes, men mener det først og fremst er personavhengig.

Motsatt av deg kunne jeg feks hevde at flere av mine 20 år eldre kollegaer er totalt akterutseilt faglig, ikke holder seg oppdaterte, og får masse klager og dårlige evalueringer av jobben de gjør. Enkelte eldre kolleger har også flere helseproblemer som gjør at de ikke klarer å gjøre det de skal på jobb. Men alt dette er de fullstendig blinde for selv - de har jo gjort det samme i årevis og ingen skal komme her og kritisere dem.

Dette er faktisk tilfelle der jeg jobber, og et massivt frustrasjonsmoment i min jobbhverdag. Men heldigvis har jeg også eldre kolleger som er helt motsatt, dvs dyktige og oppdaterte, og med mer selvinnsikt. Og i tillegg anser jeg problemet som et resultat av dårlig og feig ledelse på arbeidsplassen min, det er ikke først og fremst de eldre kollegenes personlige ansvar.

Anonymous poster hash: a950c...fd3
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg jobbet for Hydro for noen år siden. Ja, jeg var besserwisser. Ovenfor en haug med "faglærte" ansatte som hadde jobbet der i 50 år og egentlig ga totalt faen i hele arbeidsplassen. De faglærte visste beste så de ga totalt faen i hva ingeniørene og folkene "på loftet" sa, eller hvordan det stod i arbeidsmanualen at ting skulle utføres.

Resultatet er at i dag, noen år senere, er hele jævla arbeidsplassen lagt ned. De hadde for mange feilstøypinger, produktfeil og kostbare reparasjoner. Selv skylder de på dårlig utstyr, men det er bare bullshit. Grunnen til at det ble lagt ned, var en gi-faen holdning blandt de ansatte og at de ikke behandlet det utstyret de hadde på en skikkelig måte. At de ikke var nøye nok med jobben de gjorde før det var for sent.

Anonymous poster hash: cb8e0...2f7

Kjenner meg igjen. Men de fleste ungdommene er ikke besserwissere. De kopierer bare de eldre eller bruker arbeidsplassen som et sted å jobbe frem til de finner noe bedre (forståelig nok, lønna tatt i betraktning).

Anonymous poster hash: 8bc66...022

Skrevet (endret)

Nei, det har ikke alltid vært slik. Eldre har alltid vært oppgitt over ungdommen, men tidligere forstod unge mennesker at erfaring hadde en verdi.. Og de lærte seg å vise minimalt med respekt for de som var eldre.I dag, og jeg tror det har mye med samfunnets jatting og selvpåtatte ungdommelighet, tror unge at det er kun deres aldersgruppe som er verdifulle, de vet best, og at de som er verdens navle. Det var et utrolig godt leserinnlegg i Aftenposten for mange år siden, skrevet av en 18-åring, som var helt fortvilet over den krampeaktige ungdommeligheten, ungdomsdyrkelsen og jattingen. Hun etterlyste i stedet at voksne kunne fremstå som gode ideal for ungdommen (i stedet for omvendt) med den erfaringen som et langt liv har gitt dem. Jeg skulle gjerne hatt link til det innlegget. Anonymous poster hash: 6f187...2e1

Så merkelig, jeg har hatt en god del med yngre folk å gjøre i min jobb/ mine jobber og erfarer stort sett at de yngre har respekt for oss som er 10-45 år eldre enn dem selv om vi selv er kompetente nok.

Men.... Det er en del unge folk som litt for lett tror at man skal nå til topps uten å jobbe for det og faller helt sammen om de feiler litt og det er nok en del av bakdelene med såkalte curlingforeldre som rydder for mye vei for barna sine slik at de ikke er forberedt på livet.

Endret av absinthia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...