Gå til innhold

Spiseforstyrrelse


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har anoreksi og nå som det er ferie lever jeg hovedsaklig på salatblader, agurk, lettbrus og innimellom knekkebrød. Hender jeg spiser litt yoghurt og bær også, og om jeg spiser middag med familien inneholder den ofte litt kjøtt eller fisk. Prøver å holde meg rundt 500 kcal nå for tiden. Siste halvåret har jeg lagt på rundt 1000 kcal om dagen. Jeg er 18 år, 163 høy og veier 43 kg. Veide 74 kg for 1,5 år siden, så har gått ned en del, men har ikke hatt anoreksi mer enn et par mnd. Hvor farlig er det å leve sånn? Jeg har merket at kroppen min blir svakere og svakere, men så lenge jeg spiser hvertfall litt, er det egentlig så farlig? Noen her inne (evt med anoreksi) som har lignende spisemønster?

Anonymous poster hash: 80bd4...67e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan dø av det. Dra og få hjelp hos fastlegen.



Anonymous poster hash: 740d1...d4d
  • Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Det er veldig skadeleg for kroppen din, spesielt fordi du er i ei fase av livet då den er under sterk utvikling, for å bli den kvinna du skal vere. Menstruasjonen vert borte, du vert beinskjør, du manglar viktige vitamin og mineral for å utvikle deg og å fungere både intellektuelt og emosjonelt. Du treng akutt hjelp for å kome ut av dette, for det er ikkje normalt å ha det slik. Søk hjelp, slik at du kan oppretthalde ein normalt fungerande kropp.

Skrevet

Rapporterer tråden din, og ber deg ta kontakt med fagfolk...

Gjest Anonym
Skrevet

Jeg lurer egentlig akkurat på det samme. Jeg har BMI på 16, 5 og løper en mil hver dag og trener endel styrke. Men jeg får i meg mer mat enn deg for spiser 900-1000 kalorier daglig. Det er først nå den siste måneden at jeg føler meg svakere fysisk. Jeg fryser, er svimmel og slapp og har myw hjertebank. Vet ikke hvorfor det plutselig har blitt sånn. Jeg spiser veldig lite karbo så kan hende det er derfor jeg er så sliten. Om det er farlig å leve på 500 kalorier i lengden kan jeg love deg. Du vil jo bare gå mer og mer ned i vekt, og tilslutt legges du inn på sykehus enten du vil ellerikke. Selv forsøker jeg å spise mer, men det er ikke så lett. Har tidligere endt opp på sykehus pga dette og det er ikke noe liv å bli matet med sonde (for det gjør de hvis du nekter å spise). Men å gjøre noe hodet ikke vil er ikke enkelt. Får du noe hjelp for anorexiaen? Hvis ikke er det nok lurt å ta en tur til legen, selv om ikke sykdommen vil det.

Skrevet

På 500 kcal kan man overleve i én måned +/-. Noe som i praksis vil si at du kan falle om når som helst.

Vet ikke hva jeg kan si til deg for å få deg på bedre tanker, selv om jeg har vært der selv. Man er helt tapt i sin egen verden hvor alt handler om mat og forandringer til det bedre må komme innenfra. Håper du forstår alvoret før det er for sent.

AnonymBruker
Skrevet

Det du har er en alvorlig sykdom. Du trenger hjelp av folk som vet hvordan det er å være deg, hvordan det er å tenke som du gjør, hvordan det er å ha de følelsene du har. Du trenger noen som bryr seg om deg, som vil deg alt godt og vil se deg lykkes med å komme ut av de helvetestankene du sliter med. Du har ikke kontroll, du tror du har det, men du har ikke det. Du har mistet kontrollen og lurer bare deg selv. Kontroll har du først når du klarer å slippe taket og ikke tenker på hva du spiser lenger. Bare nyter livet.

Det første skrittet har du tatt, og det er sterkt av deg! Å erkjenne at du har et problem.



Anonymous poster hash: 763bb...43f
  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg lurer egentlig akkurat på det samme. Jeg har BMI på 16, 5 og løper en mil hver dag og trener endel styrke. Men jeg får i meg mer mat enn deg for spiser 900-1000 kalorier daglig. Det er først nå den siste måneden at jeg føler meg svakere fysisk. Jeg fryser, er svimmel og slapp og har myw hjertebank. Vet ikke hvorfor det plutselig har blitt sånn. Jeg spiser veldig lite karbo så kan hende det er derfor jeg er så sliten. Om det er farlig å leve på 500 kalorier i lengden kan jeg love deg. Du vil jo bare gå mer og mer ned i vekt, og tilslutt legges du inn på sykehus enten du vil ellerikke. Selv forsøker jeg å spise mer, men det er ikke så lett. Har tidligere endt opp på sykehus pga dette og det er ikke noe liv å bli matet med sonde (for det gjør de hvis du nekter å spise). Men å gjøre noe hodet ikke vil er ikke enkelt. Får du noe hjelp for anorexiaen? Hvis ikke er det nok lurt å ta en tur til legen, selv om ikke sykdommen vil det.

Det er også farlig å spise rundt 1000 kcal om dagen (spesielt når man trener så mye). Etter jeg hadde vært innlagt på sykehus med intravenøst en uke i fjor, så klare jeg nesten ikke spise mat etterpå og spiste kanskje rundt 1000 kcal om dagen. Så legen sa det at om jeg ikke begynte å spise mer, så ble jeg lagt inn på underernæring. Måtte da skrive ned alt jeg spiste hele neste uken osv.

Skrevet

Jeg lurer egentlig akkurat på det samme. Jeg har BMI på 16, 5 og løper en mil hver dag og trener endel styrke. Men jeg får i meg mer mat enn deg for spiser 900-1000 kalorier daglig. Det er først nå den siste måneden at jeg føler meg svakere fysisk. Jeg fryser, er svimmel og slapp og har myw hjertebank. Vet ikke hvorfor det plutselig har blitt sånn. Jeg spiser veldig lite karbo så kan hende det er derfor jeg er så sliten. Om det er farlig å leve på 500 kalorier i lengden kan jeg love deg. Du vil jo bare gå mer og mer ned i vekt, og tilslutt legges du inn på sykehus enten du vil ellerikke. Selv forsøker jeg å spise mer, men det er ikke så lett. Har tidligere endt opp på sykehus pga dette og det er ikke noe liv å bli matet med sonde (for det gjør de hvis du nekter å spise). Men å gjøre noe hodet ikke vil er ikke enkelt. Får du noe hjelp for anorexiaen? Hvis ikke er det nok lurt å ta en tur til legen, selv om ikke sykdommen vil det.

Det er slettes ikke sikkert at man blir innlagt. Hadde selv en jeg var veldig glad i som ikke rakk å komme så langt. Hun falt om på vei inn fra friminuttet. Da ambulansen kom var det for sent.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke forventet så mye forståelse, for jeg lurte igrunn mest på om noen hadde det litt lignende. Jeg vet jeg har mistet kontrollen, og jeg prøver å si til meg selv at hvis jeg ikke spiser mer så ender jeg tilslutt opp med å bli innlagt. Men det er lettere sagt enn gjort å si imot sin egen spiseforstyrrelse. De dagene jeg klarer å spise minimalt og holde meg selv i sjakk selv om sulten gnager, gir meg både mestringsfølelse og god samvittighet. Å velge dette vekk framfor dårlig samvittighet for å spise, føle seg mislykket og skamfull, er ikke akkurat lett. Jeg vet godt jeg er alvorlig syk, men samtidig har jeg ikke det minste lyst til å bli frisk heller.

Ts



Anonymous poster hash: 80bd4...67e
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer egentlig akkurat på det samme. Jeg har BMI på 16, 5 og løper en mil hver dag og trener endel styrke. Men jeg får i meg mer mat enn deg for spiser 900-1000 kalorier daglig. Det er først nå den siste måneden at jeg føler meg svakere fysisk. Jeg fryser, er svimmel og slapp og har myw hjertebank. Vet ikke hvorfor det plutselig har blitt sånn. Jeg spiser veldig lite karbo så kan hende det er derfor jeg er så sliten. Om det er farlig å leve på 500 kalorier i lengden kan jeg love deg. Du vil jo bare gå mer og mer ned i vekt, og tilslutt legges du inn på sykehus enten du vil ellerikke. Selv forsøker jeg å spise mer, men det er ikke så lett. Har tidligere endt opp på sykehus pga dette og det er ikke noe liv å bli matet med sonde (for det gjør de hvis du nekter å spise). Men å gjøre noe hodet ikke vil er ikke enkelt. Får du noe hjelp for anorexiaen? Hvis ikke er det nok lurt å ta en tur til legen, selv om ikke sykdommen vil det.

Selv om du spiser mer, så trener du også mer enn meg, så da forbrenner du jo mye kcal. Frysingen kan jeg love deg jeg kjenner til! Jeg fryser uansett om det er 25 grader ute. Slapp, svimmel etc er jo å forvente når man ikke spiser nok, så det har jeg blitt vant til. Har sjeldent krefter til å gjøre noe spesielt, men så lenge jeg er tynn så føler jeg ikke at det gjør så mye.

Ts

Anonymous poster hash: 80bd4...67e

Gjest navnelapp
Skrevet

Så du skal gå gjennom livet og ikkje orke noko, men det er greit, fordi du er så tynn og fin? Kva trur du livet handlar om? Å gjere og å oppleve ting? Å vere aktiv saman med andre, få ein kjæreste, gjere ting med vennar? Eller å vere tynn? Ser du kor idiotisk tankegangen din er?

Kva er ein tynn kropp verd når ein ikkje har livskraft og energi?

Kva er ein tynn kropp verd når ein ikkje har krefter til å stille opp for andre når dei treng hjelp og treng at du er der for dei?

Kva er ein tynn kropp verd når du ikkje har krefter til å gjere fine ting saman med andre?

  • Liker 1
Skrevet

Kjære AB

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til http://www.iks.no/tilbud/"]IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

Sophie-Ann, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...