AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #1 Skrevet 21. juli 2013 Jeg er en jente på 20 år som studerer på universitetet. De siste månedene har jeg begynt å mistenke at jeg har adhd. Jeg har slitt utrolig mye med konsentrasjonen dette semesteret. På forelesninger har det vært en kraftanstrengelse å følge med. Ofte detter jeg ut, og begynner å tenke på noe annet, eller gir opp og finner frem mobilen. Å lese på egenhånd på lesesalen har gått greit hvis jeg gjør oppgaver som jeg ikke synes er spesielt krevende, og jeg kan høre på musikk og drikke kaffe samtidig. Men å sette meg ned og bare lese pensum, som kan være vanskelig/kjedelig, har vært vanskelig. Tidligere i skolegangen har jeg fått gode karakterer selv om jeg ikke har klart å følge med i alle timene, men nå begynner det å gå skikkelig dårlig. Egentlig er bare det å sitte stille over et lengre tidsrom en utfordring. Når jeg er kino blir jeg ofte rastløs mot slutten av filmen, og håper at den er over snart. Det er vanskelig å finne en komfortabel sittestilling, og jeg fikler ofte med noe. Jeg klarer heller ikke å ligge stille når jeg skal sove, jeg vrir meg i hundre forskjellige sovestillinger før jeg sovner. Jeg er også en veldig introvert person. Kan være ganske sjenert, men føler at problemet mest er at jeg ikke kommer på noe å si. I samtaler med flere enn to personer blir jeg ofte den som bare hører på det de andre sier, eller står og tenker på noe annet. Det hender jeg detter litt ut av samtalen når jeg bare snakker med én person også, hvis jeg merker at det kommer en lang, kjedelig historie later jeg som hører etter, men tenker på noe annet. Gjennom skolegangen var jeg hun som satt og så ut av vinduet og dagdrømte, Jeg tenker, analyserer og dagdrømmer veldig mye i løpet av dagen. Det er slitsomt. Er det noen her med adhd som synes det høres ut som adhd? Jeg tenker å oppsøke lege/psykolog, har ikke pelt meg til å gjøre det ennå, kvier meg for å ringe og bestille time, og er redd for å ikke bli tatt på alvor. Anonymous poster hash: 93c68...01f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #2 Skrevet 21. juli 2013 Du har noen symtomer ja. Bestill deg lege time, for bor du i oslo kan det ta 2 mmd før du får utført testen.Anonymous poster hash: e83fc...356
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #3 Skrevet 21. juli 2013 Du høres virkelig ut som et spitting image av meg selv. Jeg er mann på 22, jusstudent og sliter med omtrent akkurat det samme. Jeg klarte meg lenge på skolen ved hjelp av et godt hode og god allmennkunnskap, men problemet har blitt større og større etter hvert som jeg ikke kan cruise på denne kunnskapen lenger. Jeg har hanglet meg gjennom uten særlig lesing (gikk fint de første årene på barneskolen, men så skled det ut uten at det straffet seg i skolesammenheng). Blir også forferdelig rastløs i løpet av filmer og faller ut av handlingen, fikler med ting, vrir meg endeløst før jeg skal sove og bruker timevis på å sovne. Er også introvert, og jeg klarer meg sosialt bare ved å analysere meg frem til hva som er rett oppførsel, ikke ved å slappe av og være meg selv. Faller også ut av tema. Dette er ikke ting som er helt unike for deg (oss, om du vil), men det lyder som om det er av en slik karakter at det faktisk hemmer seg nevneverdig i hverdagen. At det ikke bare er småtteri alle sliter med (selv om en del garantert vil si at de også har det sånn og at du bare må ta deg sammen), men noe mer. Jeg oppsøkte til slutt legen for dette. Fikk veldig rask hjelp (bor i Oslo), og etter en periode med utredning og testing fikk jeg en ADHD-diagnose. Det som tidligere het ADD, altså varianten uten særlig hyperaktivitet. Har senere fått medisiner og noe spredt samtaleterapi, og det har bedret situasjonen en hel del. Sliter fortsatt med en del, og det var ingen mirakelmedisin for meg, men det har tillatt meg å gradvis justere vaner og oppførsel i riktig retning. Betydningen av diagnosen, både praktisk og for meg som person, har vært veldig stor. Anbefaler deg sterkt å ta dette opp med fastlegen. I verste (eller beste, avhengig av hvordan du ser det) fall får du avkreftet det du lurer på og får noen gode tips på veien.Anonymous poster hash: c933a...d98 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #4 Skrevet 21. juli 2013 Du har mange av adhd symptomene. Har du tenkt tilbake på hvordan du var som barn? Når de tester for ADHD går det mye på de kognitive funksjoene. Det er jo mulig at du har mer i retning av ADD, som er en slags stillesittende. Det er jo også flere andre ting som er forvekslingvis like ADHD, som ikke kan være så lett å oppdage selv. Jeg er selv under utredning nå. Har tenkt på å gå til legen med dette siden jeg var 20år. Livet føles veldig mye lettere etter jeg startet utredningen, egentlig uasettt hva svaret blir. Når det er ferdlig vil jeg vite om jeg ha det eller ikke har det. (eventuelt hva jeg har) Mitt råd er at du psyker deg opp, og går til legen. Gjerne studentlege, de er vant til sånne ting. Jeg syntes dette var kjempevanskelig(!), men er veldig glad for at gjorde det i ettertid. Utredningen tar nok et mellom et halvt og et år, om fastlegen du skulle gå videre med den, og du vil evt få spørmålen om du ønsker å prøve medisiner eller ikke om du har ADHD. Hilsen, mann 25år Anonymous poster hash: ac354...e93
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #5 Skrevet 21. juli 2013 Ja, du høres ut som meg og jeg har ADD, fordi jeg ikke er Hyper. ADHD uten H blir ADD Jeg tok testen på Oslo neuropsykologiske senter. Jeg går ikke på medisin, men jeg har valgt å spise glutenfritt, melkeproteinfritt og er forsiktig med sukker. Mange som får det mye bedre ved å spise et slikt kosthold. Passer på å få i meg nok vann, fett, protein, grønsaker, frukt og bær. Men ta testen først og finn samtidig ut som du reagerer på gluten og melk, noe jeg garanterer at du gjør. Ikke kutt ut melk og gluten før alle tester er tatt! Jeg fant ut av dette med gluten og melkeprotein hos Balderklinikken, så anbefaler at du drar dit. De er utrolige flinke og dyktige. Anonymous poster hash: b614a...ad7
Gjest Teta Skrevet 21. juli 2013 #6 Skrevet 21. juli 2013 Ja, du høres ut som meg og jeg har ADD, fordi jeg ikke er Hyper. ADHD uten H blir ADD Jeg tok testen på Oslo neuropsykologiske senter. Jeg går ikke på medisin, men jeg har valgt å spise glutenfritt, melkeproteinfritt og er forsiktig med sukker. Mange som får det mye bedre ved å spise et slikt kosthold. Passer på å få i meg nok vann, fett, protein, grønsaker, frukt og bær. Men ta testen først og finn samtidig ut som du reagerer på gluten og melk, noe jeg garanterer at du gjør. Ikke kutt ut melk og gluten før alle tester er tatt! Jeg fant ut av dette med gluten og melkeprotein hos Balderklinikken, så anbefaler at du drar dit. De er utrolige flinke og dyktige. Anonymous poster hash: b614a...ad7 Kan skrive under på dette. Synd at mange ikke tar dette alvorlig.
Gjest RompeRusk Skrevet 21. juli 2013 #7 Skrevet 21. juli 2013 Høres mer ut som ADD enn ADHD. Gå å få sjekket deg du
Meridian Skrevet 21. juli 2013 #8 Skrevet 21. juli 2013 Kan skrive under på dette. Synd at mange ikke tar dette alvorlig. Ja, dessverre er det mange som ser ut som spørsmålstegn når jeg forteller om dette. De forstår det ikke. Jeg fortsetter og fortelle det til alle jeg kjenner, så får de finne ut resten på egenhånd, tenker jeg.
Gjest Teta Skrevet 21. juli 2013 #9 Skrevet 21. juli 2013 Ja, dessverre er det mange som ser ut som spørsmålstegn når jeg forteller om dette. De forstår det ikke. Jeg fortsetter og fortelle det til alle jeg kjenner, så får de finne ut resten på egenhånd, tenker jeg. Ja, samme tenker jeg. Jeg var ikke plaget av akkurat disse tingene, men en del annet, og etter at jeg la om kosten har jeg virkelig blitt et annet menneske. Er fremdeles overrasket selv, så jeg kan jo forstå at andre ikke tror at kostholdet kan være problemet...
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #10 Skrevet 21. juli 2013 Tusen takk for svar!! Det kan jo virke som jeg har ADHD (/ADD). Jeg får psyke meg opp og bestille time hos fastlegen ja - for dumt å gå rundt og gruble på dette uten å gjøre noe med det. Tenker det er fint å ta tak i problemet før studiene starter opp igjen for fullt. Jeg har fastlege gjennom studentsamskipnaden i Oslo, får ringe og bestille time i morgen. Dette med at jeg kanskje reagerer på gluten/melkeproteiner hørtes interessant ut, jeg får sørge for å sjekke om jeg gjør det! - TS Anonymous poster hash: 93c68...01f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #11 Skrevet 21. juli 2013 Jeg har add, og du høres ut som meg. Jeg er introvert også. Men for at det skal være ADHD så må symptomene ha vært der siden 6-årsalderen. Det er ikke noe man plutselig får i en alder av 22. Sikker på at det ikke kan være noe annet du sliter med? Ville uansett prøvd å få henvisning til psykolog om det er noe som plager deg. Anonymous poster hash: 8de96...3d2
Asso Skrevet 21. juli 2013 #12 Skrevet 21. juli 2013 Det er godt mulig du har noe ja, men jeg merker at folk frykter slike ting så enormt mye! Barn får diagnose på diagnose bare fordi de har litt makk i rumpa.. Adhd og slikt begynner veldig tidlig, og hvis det er veldig forstyrrende så skulle de ha oppdaget det når du var mindre. Vet at ikke alle blir oppdaget, men ja, noe skulla ha blitt gjort.. Men du kan ta en test for å sjekke, men det kan også bare være at du begynner å merke stresset fra skolen og at du trenger et avbrekk/pause. Kjente meg igjen i noe av det du skrev, det med at du blir rolig når folk snakker, men hey, hvis du ikke har noe superviktig å si så er det jo ikke nødvendig heller =) Jeg ville ikke ha fryktet noe på forhånd, men hvis du selv mistenker at noe er galt og at du føler at du får det bedre ved å sjekke deg så gjør det =)
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #13 Skrevet 21. juli 2013 Jeg har add, og du høres ut som meg. Jeg er introvert også. Men for at det skal være ADHD så må symptomene ha vært der siden 6-årsalderen. Det er ikke noe man plutselig får i en alder av 22. Sikker på at det ikke kan være noe annet du sliter med? Ville uansett prøvd å få henvisning til psykolog om det er noe som plager deg. Anonymous poster hash: 8de96...3d2 Jeg har hatt symptomene siden barndommen. På barneskolen fikk jeg kjeft fordi jeg bare satt og tegnet eller så ut av vinduet i stedet for å følge med i timen. Var også veldig stille og sjenert, og dagdrømte mye. Tenker at ADHD aldri ble mistenkt fordi jeg ikke løp rundt og var hyperaktiv sånn som de "typiske" ADHD-barna. Jeg klarte meg også bra faglig, kanskje fordi jeg lærte ganske lett, og var veldig opptatt av å få gode karakterer. - TS Anonymous poster hash: 93c68...01f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #14 Skrevet 21. juli 2013 Godt mulig du har ADHD/ADD. Det er ofte vanskligere å oppdage på jenter enn gutter. Psyk deg opp og gå til fastlegen! Du har min støtte Anonymous poster hash: ac354...e93
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #15 Skrevet 22. juli 2013 TS, det der høres NØYAKTIG ut som meg! Bare at jeg er et par år eldre. En psykiater sa hun trodde jeg kanskje hadde ADD, men ble aldri utredet. Angrer på det, for blir stadig tyngre å studere! Anonymous poster hash: 96636...678
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2013 #16 Skrevet 22. juli 2013 Jeg har hatt symptomene siden barndommen. På barneskolen fikk jeg kjeft fordi jeg bare satt og tegnet eller så ut av vinduet i stedet for å følge med i timen. Var også veldig stille og sjenert, og dagdrømte mye. Tenker at ADHD aldri ble mistenkt fordi jeg ikke løp rundt og var hyperaktiv sånn som de "typiske" ADHD-barna. Jeg klarte meg også bra faglig, kanskje fordi jeg lærte ganske lett, og var veldig opptatt av å få gode karakterer. - TSAnonymous poster hash: 93c68...01f Er jeg som svarte deg øverst også: Igjen er dette akkurat som meg. Lærte lett og forsto mye, klaget ikke og laget aldri problemer i timen. Tittet rundt meg og ut av vinduet, men ikke noe som forstyrret andre. Fikk diagnosen litt etter avsluttet VGS, da fordi jeg selv oppsøkte hjelp. Du har antagelig et veldig godt hode, i tillegg til at du har en diagnose som ikke gjør at problemene er like synlige som hos andre. Det er et tveegget sverd, det å være flink i tillegg til å ha ADHD (ADD). Du klarer deg fint lenge, men samtidig ser ingen det behovet for hjelp som du gjerne har. Nå vet jeg på ingen måte om du har dette, altså, men det er helt klart en reell mulighet for det. Det er mulig fastlegen vil si at du neppe har noe slikt når du oppsøker h*n, for det pleier å avdekkes i barndommen rett og slett fordi symptomene og problemene som medfølger pleier å "ta deg igjen" tidligere. Be likevel om å henvises til utredning. Anonymous poster hash: c933a...d98
Maestro Skrevet 22. juli 2013 #17 Skrevet 22. juli 2013 Når man har ADHD, så er disse symptomene med deg HELE livet, å ikke "det siste semesteret" eller "i det siste"
Maestro Skrevet 23. juli 2013 #18 Skrevet 23. juli 2013 Jeg fant utav min diagnose i en alder av 18, som min daværende psykolog mistenkte å sendte meg til en test, som dog tok et halvt år. I alle år, så har jeg vært den med konstant munndiare, har så mye kaos i hodet mitt som MÅ ut, å ender dermed og mye med stamming pga alt skal ut på en gang. På skolen, så slet jeg i alle fag, spesiellt i matte. Kom meg sjelden på skolen ifra 8 klasse og utøver, pga mobbing, jeg følte jeg aldri fikk til noen ting og ble da umotivert. Som mobbeoffer ble jeg, pga jeg har alltid vært 'anderledes.' Aldri passet inn i samfunnets normer og regler i forhold til sosialt, skole og sånn. Fra jeg var liten så var jeg nervøs og redd for andre barn, som senere utviklet seg til angst og deperisjoner som førte til selvskading. Sånn ellers er jeg ekstremt klønete, glepper ting i bakken, mister konstant mobiler, lommebok, nøkler osv rundt forbi. Foreldrene mine ber meg å legge det fram kvelden før, men jeg er en jækel på og utsette ting og dermed så blir det glemt. Ikke klarer jeg å sette igang med arbeidsoppgaver på 123, blir jeg spurt om det samme 2 ganger, så er det mas. Det jeg forteller deg nå, er GANSKE normal atferd for ei jente med adhd. Men likevel så kan man ikke sammenligne heller, for har man møtt en person med adhd, så har man møtt EN person.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå