Gå til innhold

20 år og leddgikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært veldig plaget med smerter i håndleddene de siste årene. Det var vel i starten av 2011 jeg først begynte å tenke noe særlig over disse smertene.

Tidligere fikk jeg disse smertene etter å f.eks spilt volleyball eller fått ett slag i hånden. Nå kan en 'high-five' være nok til at jeg blir gående med smerter i hånden flere dager etterpå. Noen dager klarer jeg ikke en gang å ta armhevinger fordi jeg ikke klarer å holde meg selv oppe når jeg legger håndflatene i bakken. Jeg må passe på å ikke bøye håndleddene for langt frem/bak mens jeg sover eller når jeg har hendene i kors fordi det vil ende med flere dagers smerte om jeg gjør dette. Det begynner virkelig å bli en plage!

Jeg er bare 20 år, og har hatt disse plagene i noen år allerede. Til å begynne med trodde jeg det var senebetennelse, men nå begynner jeg å bli litt usikker. Har hatt en fysisk tung jobb i snart 2 år nå, noe som har gått hardt utover håndleddene. Men for litt siden fikk jeg meg ny jobb og nå gjør jeg ikke noe som belaster håndleddene mine i arbeidstiden - men smertene kommer likevel!

Her om dagen merket jeg at smertene kom rett etter jeg "knekte" på fingrene. Dette er noe jeg vanligvis gjør veldig sjeldent, men av en merkelig grunn har jeg gjort det mer nå i det siste.. Og hver gang jeg gjør det får jeg vondt i håndleddene etterpå, så det virker som det er en sammenheng der. Jeg er mest plaget i høyre håndledd, men er mye plaget med det venstre håndleddet også. Og nå har jeg begynt å få smerter i albuene og skuldrene i tillegg. Har også vært mye plaget med smerter i knærne tidligere, men føler ikke at det har vært noe problem de siste årene. Får også lett vondt i hoftene, noen ganger så vondt at det føles som om hofta holder på å gå ut av ledd.. Synes dette begynner å bli veldig plagsomt og kjenner det er skummelt å tenke på at det kan være leddgikt!

Kan det være leddgikt...?


Anonymous poster hash: a68b5...2b1



Anonymous poster hash: 216ca...dde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg vet er at sånne plager du har kommer av gluten. Gluten gjør stor skade med kroppen, alt fra leddbetennelsesplager til migrene til hudproblem til psykiske problem osv osv. Du burde sjekke om du har Cøliaki eller glutenallergi. Jeg hadde selv vondt i leddene mine, men med en gang jeg fant ut av Cøliakien min og kunne begynne på glutenfri kosthold, forsvant alle plagene mine. Har ikke hatt noe plager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedLeddgikt

sukk, enda en som skal kurere folk ved å si stopp med mel,melk osv.

Det høres ikke ut som leddgikt, mer som overbelastning pga feil bruk /tung ensidig arbeid.

La være å knekke leddene,det har ingenting for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til legen å hør. Man kan godt få leddgikt i ung alder. Jeg fikk diagnosen da jeg var 4 år:\ Men hvor agressiv den er varierer veldig fra person til person, og mange kan oppleve klare forbedringer med kosthold(jeg merker f. eks. at smerter i hendene forsvinner om jeg spiser masse melkeprodukter, men kommer tilbake om jeg spiser mindre).

Men kan godt hende at det er noen matintoleranser/allergier kan forårsake lignende symptomer som Bølle sier.

Eller det kan være noe helt annet. Legen finner sikkert ut av det:)



Anonymous poster hash: 810c9...e46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk, enda en som skal kurere folk ved å si stopp med mel,melk osv.

Det høres ikke ut som leddgikt, mer som overbelastning pga feil bruk /tung ensidig arbeid.

La være å knekke leddene,det har ingenting for seg

Hallo, det er sant!

Jeg kunne ikke gå på bena mine fordi jeg hadde så mye betennelse i hofteleddene. Måtte krabbe rundt.

Det å finne ut av Cøliakien var en kamp, siden fastlegen mente jeg var frisk.

Måtte karre meg til Balderklinikken for å få hjelp.

De på Balderklinikken sier at de ofte får pasienter med ledd og ryggplager, og når de endrer kostholdet går de uten plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sleit fælt , hadde masse plager med ryggen, fingra og knæra, slet med narkolepsi symptomer , og hadde masse vondt i magen . måtte gå på soppkur, og slutte og spise , sopp og sukker. 4mnd etter dette hadde jeg ingen plager, naturterapauten mente jeg hadde sopp i magen, candida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, enda en kur... Når kommer melkevegrerne inn i tråden? Bare de som mangler nå.



Anonymous poster hash: fde10...efc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sleit fælt , hadde masse plager med ryggen, fingra og knæra, slet med narkolepsi symptomer , og hadde masse vondt i magen . måtte gå på soppkur, og slutte og spise , sopp og sukker. 4mnd etter dette hadde jeg ingen plager, naturterapauten mente jeg hadde sopp i magen, candida

Er enig med denne også! Candida kan være skummelt å ha.

Men det er vel ikke bare sukker og sopp du måtte kutte ut? Var vel gluten og melke og gjær og annet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jeg har vært veldig plaget med smerter i håndleddene de siste årene. Det var vel i starten av 2011 jeg først begynte å tenke noe særlig over disse smertene.

Tidligere fikk jeg disse smertene etter å f.eks spilt volleyball eller fått ett slag i hånden. Nå kan en 'high-five' være nok til at jeg blir gående med smerter i hånden flere dager etterpå. Noen dager klarer jeg ikke en gang å ta armhevinger fordi jeg ikke klarer å holde meg selv oppe når jeg legger håndflatene i bakken. Jeg må passe på å ikke bøye håndleddene for langt frem/bak mens jeg sover eller når jeg har hendene i kors fordi det vil ende med flere dagers smerte om jeg gjør dette. Det begynner virkelig å bli en plage!

Jeg er bare 20 år, og har hatt disse plagene i noen år allerede. Til å begynne med trodde jeg det var senebetennelse, men nå begynner jeg å bli litt usikker. Har hatt en fysisk tung jobb i snart 2 år nå, noe som har gått hardt utover håndleddene. Men for litt siden fikk jeg meg ny jobb og nå gjør jeg ikke noe som belaster håndleddene mine i arbeidstiden - men smertene kommer likevel!

Her om dagen merket jeg at smertene kom rett etter jeg "knekte" på fingrene. Dette er noe jeg vanligvis gjør veldig sjeldent, men av en merkelig grunn har jeg gjort det mer nå i det siste.. Og hver gang jeg gjør det får jeg vondt i håndleddene etterpå, så det virker som det er en sammenheng der. Jeg er mest plaget i høyre håndledd, men er mye plaget med det venstre håndleddet også. Og nå har jeg begynt å få smerter i albuene og skuldrene i tillegg. Har også vært mye plaget med smerter i knærne tidligere, men føler ikke at det har vært noe problem de siste årene. Får også lett vondt i hoftene, noen ganger så vondt at det føles som om hofta holder på å gå ut av ledd.. Synes dette begynner å bli veldig plagsomt og kjenner det er skummelt å tenke på at det kan være leddgikt!

Kan det være leddgikt...?

Anonymous poster hash: a68b5...2b1

Anonymous poster hash: 216ca...dde

Gå til lege og be om undersøkelse. Sannsynlegvis er det berre ei overbelastning, Ibux er det beste smertestillande mot denne typen smerter. Du kan prøve å la vere å belaste (unngå armhevingar), og å ta 400 mg Ibux kvar åttande time i ei veke. Viss det gjer det betre er det overbelastning. Det har ingenting med knekking i fingrane å gjere, det handlar om heilt andre ting. Men som det vert sagt over; det har ingenting for seg å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med denne også! Candida kan være skummelt å ha.

Men det er vel ikke bare sukker og sopp du måtte kutte ut? Var vel gluten og melke og gjær og annet også?

Haha, der kom melken også... Da har vi hele alternativtriangelet her, juhu!

Anonymous poster hash: fde10...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, der kom melken også... Da har vi hele alternativtriangelet her, juhu!

Anonymous poster hash: fde10...efc

Hehe, lurer veldig på hvem denne skeptikeren er?

Tror du kunne hatt godt av å legge om kosten din, jeg ;)

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med denne også! Candida kan være skummelt å ha.

Men det er vel ikke bare sukker og sopp du måtte kutte ut? Var vel gluten og melke og gjær og annet også?

gluten var greit, men melk gikk ikke pga det var søtt, og gjær pga det var sopp, er MASSE og holde seg unna, men det er alt som er søtt og har sopp i seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lurer veldig på hvem denne skeptikeren er?

Tror du kunne hatt godt av å legge om kosten din, jeg ;)

Min kost er helt fin, jeg. Ingen spesielle helseproblemer her i gården. Men jeg blir litt irritert når kosthold skal ordne alle problemer. Jeg tror nok at enkelte leddgiktpasienter kan bli bedre av å gjøre kostholdsendringer, men å anbefale noen man ikke kjenner å prøve en så drastisk omlegging av kostholdet uten å ha konsultert en lege synes jeg er veldig drastisk. Det som passer en trenger ikke å passe alle.

Anonymous poster hash: fde10...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kost er helt fin, jeg. Ingen spesielle helseproblemer her i gården. Men jeg blir litt irritert når kosthold skal ordne alle problemer. Jeg tror nok at enkelte leddgiktpasienter kan bli bedre av å gjøre kostholdsendringer, men å anbefale noen man ikke kjenner å prøve en så drastisk omlegging av kostholdet uten å ha konsultert en lege synes jeg er veldig drastisk. Det som passer en trenger ikke å passe alle.

Anonymous poster hash: fde10...efc

Nei, men å legge om kosten til å inneholde mer vann, sunt fett, protein, grønsaker, frukt, bær, og å kutte ut, eller kutte ned på, gluten, melkeprodukt og sukker- det tar ingen skade av.

Dessuten er det godt kjent at gluten og melkeprotein og sukker fører med seg mye problemer som migrene, hudproblem, betennelse i ledd, psykiske problemer osv osv.

Et ensidig og dårlig kosthold er også farlig. Kan ikke bare spise laks og isalat og vann hver dag.

Edit : Vann er selvfølgelig bra å drikke flere ganger om dagen, men om man kun spiser laks og isalat hele dagen mange dager på rad, får man ikke i seg alt man trenger av aminosyrer(protein), vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Så folk som spiser sunt, men veldig ensidig, kan få mangelsykdommer.

Gjelder også folk som spiser usunt og ensidig som hamburger og cola hver dag.

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men å legge om kosten til å inneholde mer vann, sunt fett, protein, grønsaker, frukt, bær, og å kutte ut, eller kutte ned på, gluten, melkeprodukt og sukker- det tar ingen skade av.

Dessuten er det godt kjent at gluten og melkeprotein og sukker fører med seg mye problemer som migrene, hudproblem, betennelse i ledd, psykiske problemer osv osv.

Et ensidig og dårlig kosthold er også farlig. Kan ikke bare spise laks og isalat og vann hver dag.

Edit : Vann er selvfølgelig bra å drikke flere ganger om dagen, men om man kun spiser laks og isalat hele dagen mange dager på rad, får man ikke i seg alt man trenger av aminosyrer(protein), vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Så folk som spiser sunt, men veldig ensidig, kan få mangelsykdommer.

Gjelder også folk som spiser usunt og ensidig som hamburger og cola hver dag.

Du må innføre ordet "kan" i språket ditt, bølle. Gluten KAN gjøre stor skade på kroppen (hvis man ikke tåler det, min tilføyelse). Gluten, melkeprotein og sukker KAN føre med seg enkelte helseproblemer. Selv om gluten har vist seg å være et helsemessig problem for deg så betyr ikke det at alle andre som har et eller annet helseproblem bør gjøre som deg, og kutte ut gluten.

De fleste tåler faktisk gluten helt fint. Hvete (som er hovedkilden til gluten i et normalt kosthold) er et vesentlig element i kostholdet i de fleste kulturer unntatt KIna og Japan, og det er et viktig næringsmiddel i verden, helt enkelt. Du skriver som om verden ville blitt et bedre sted hvis alle sluttet å spise gluten, slik er det ikke.

Anonymous poster hash: fde10...efc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for svar alle sammen. Tror ikke det har noe med kostholdet å gjøre hvertfall. Legen min vurderte å sjekke meg for cøliaki for noen år siden, men jeg hadde ikke vitaminmangel - så da synes han ikke det var nødvendig å utrede meg for cøliaki.

Ellers så knekker jeg ikke på fingrene til vanlig, men gjorde det mye i alderen 10-15 år. Har nok gjort det litt i det siste pga stress, men jeg gjør det ikke til vanlig.

Jeg gjør heller ikke noe annet som belaster håndleddene. Verken på jobb eller i fritiden. Bruker ikke ta armhevinger heller, tok det bare med som ett eksempel siden dette er noe jeg ikke kan gjøre lengre ;)

Noen som har leddgikt og kjenner seg igjen i dette? Eller er jeg helt på villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har samme problemet men aldri tenkt at jeg er syk eller unormal, bare svake håndledd. Man kan trene dem opp med såkalt wrist curls f.eks.



Anonymous poster hash: 33152...caa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Tror ikke det har noe med kostholdet å gjøre hvertfall. Legen min vurderte å sjekke meg for cøliaki for noen år siden, men jeg hadde ikke vitaminmangel - så da synes han ikke det var nødvendig å utrede meg for cøliaki.

Ellers så knekker jeg ikke på fingrene til vanlig, men gjorde det mye i alderen 10-15 år. Har nok gjort det litt i det siste pga stress, men jeg gjør det ikke til vanlig.

Jeg gjør heller ikke noe annet som belaster håndleddene. Verken på jobb eller i fritiden. Bruker ikke ta armhevinger heller, tok det bare med som ett eksempel siden dette er noe jeg ikke kan gjøre lengre ;)

Noen som har leddgikt og kjenner seg igjen i dette? Eller er jeg helt på villspor?

Jeg har leddgikt og kjenner meg ikke igjen.

Du skriver også at du har overanstrengt håndleddene ,så sjangsen er nok større for at dette er opphavet til smertene.

Når jeg har utbrudd,får jeg hevelser i ledd og sterke smerter. Klarer ikke knepp knapper,holde en kopp eller åpne en melkekartong osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, det er sant!

Jeg kunne ikke gå på bena mine fordi jeg hadde så mye betennelse i hofteleddene. Måtte krabbe rundt.

Det å finne ut av Cøliakien var en kamp, siden fastlegen mente jeg var frisk.

Måtte karre meg til Balderklinikken for å få hjelp.

De på Balderklinikken sier at de ofte får pasienter med ledd og ryggplager, og når de endrer kostholdet går de uten plager.

Balderklinikken er jo ikke akkurat kjent for å være en seriøs klinikk. Det er bare sunt å ha litt skepsis mot sånne steder.

Jeg har hele tre venninner som har fått diverse diagnoser og kostholdsløsninger på disse problemene ved balderklinikken. Felles for de alle er at de først føler seg mye bedre, men etter 1-2-3 år så har plagene kommet tilbake og de må begynne på nytt å lete (to av disse har heldigvis i ettertid fått en ordentlig diagnose og bedre hjelp, begge to noe helt annet enn hva de fikk på balderklinikken).

Den candidadiagnosen de driver å deler ut er forresten veldig omstridt. Det er ikke en anerkjent diagnose innen medisinen, men den er svært populær blant de alternative. Det er også kjent at det ofte skaper problemer da pasienter klamrer seg til denne diagnosen og det hindrer at de får en fornuftig behandling.

Anonymous poster hash: 5257d...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vil også få sagt at smertene startet FØR jeg startet i den gamle jobben min. Der tok jeg meg blant annet av rullestolbrukere, og det som var verst for håndleddene mine i den jobben var å ta stell på brukere som satt i rullestol og som ikke kunne hjelpe til på noen som helst måte. Smertene kom hyppigere og ble sterkere etter jeg startet i den jobben, men de var der altså før dette også. Og jeg har aldri gjort noe som har overbelastet håndleddene før dette.

Noen ganger gjør det vondt å holde i glass, ei penn, skru av/på ei topp, trykke på mobilen, kneppe knapper, klemme på tannkremtuber og dusjsåpebeholderen osv.. Det er hvertfall noe som ikke stemmer her. Får vel ta meg en tur til legen og høre hva han har å si..

Leste forresten om leddgikt på apotek1 sin side, og kjente meg i alle fall veldig igjen i det som står der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...