Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men Ts;

Hvis du er så sikker på, etter all Googlingen din, at det ikke er farlig, så er det jo bare for deg og hoppe ivei på trampolina....

Anonymous poster hash: f0292...78b
Skrevet

Googlet det nå. Nærmeste jeg kom var en spørreside der fall (uten sikkerhetsnett) var største risikoen nevnt. Ellers var det stort sett forumer; KG, mammaforumer, "ask yahoo" osv. Googlet også trampoline+spontanabort, miscarriage, prematur fødsel osv. De som kommer nærmest troverdige sider sier at dersom du allerede er fysisk aktiv, passer på sikkerheten (nett, hoppe alene, ikke for mye osv) er det ingenting i veien for å hoppe litt. Finner ingen seriøse sider som nevner alt du nevner. Men tar gjerne i mot linker om du finner noe jeg ikke finner.

Anonymous poster hash: 2d16e...d06

Her avkrefter de at hjerneskade kan oppstå, men bekrefter prematur fødsel, og f.eks bekkenutvidelser (som igjen gir bekkenplager)

Her addresserer de også det med prematur fødsel og blødning

Begge steder nevner jo også det med risikoen for å falle av (som alle har) men som er større fordi man ikke har like bra balanse punkt om gravid.

Og jeg regner med du ikke trenger noe link for å informere deg om risikoen ved å falle når man er gravid.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen om å ikke hoppe på trampoline da jeg var gravid... var ikke heldig for fosteret med de bevegelsene....hvorfor er jeg ikke helt sikker på, men jeg tok uansett ikke noen sjanser.

Mens både min lege og jordmor sa det var null problem ;)

Gjest Magdalene
Skrevet

Her avkrefter de at hjerneskade kan oppstå, men bekrefter prematur fødsel, og f.eks bekkenutvidelser (som igjen gir bekkenplager)

Begge steder nevner jo også det med risikoen for å falle av (som alle har) men som er større fordi man ikke har like bra balanse punkt om gravid.

Og jeg regner med du ikke trenger noe link for å informere deg om risikoen ved å falle når man er gravid.

De fleste i dag har jo sikkerhetsnett, og da kan man ikke falle av.

Og jeg er også ganske sikker på at de færreste gravide tar sats, og prøvde på å ta høyderekord ;)

AnonymBruker
Skrevet

Og begge sier at dersom du tar det med ro og lytter til kroppen din, så er det lite farlig. Noe jeg også har skrevet. Fall kjenner jeg også til. Vi er like langt.

Er forøvrig ikke TS.

Skrevet

Har bare hørt at det kan være farlig, så jeg tar ikke sjansen. Kanskje det går bra i de fleste tilfellene men hvorfor utsette seg med vilje for noe som kanskje ikke går bra? Jeg holder meg iallefall unna trampoliner :) Greit jeg har et veldig vondt bekken men hadde holdt meg unna uansett.

• Liker 2
Skrevet

Det er et kjent kjerringråd for å få igang fødselen.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Er ikke anonym og har ikke googlet det.

Jeg var bare veldig nysgjerrig. Jeg elsker å hoppe på trampoline og gjør det ofte med lillebror så lurte på om gravide kunne hoppe.

Selv er jeg ikke gravid så ingen fare :-P

Skrevet

Jeg gjør det ikke denne sommeren, det havner sammen med karuseller, spekemat og et glass vin på lista over ting jeg skal gjøre neste sommer istedet :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis det kan sette i gang en fødsel så er det kanskje lurt å unngå det før uke 37, hvis man ikke har lyst på en prematur baby eller enda verre: en baby som blir født for tidlig for å overleve. Men det skjer sikkert ikke i alle tilfeller, men jeg unngår det uansett for å være sikker. Hvis man klarer 9 mnd uten f.eks spekeskinke så klarer man 9 mnd uten trampoline :)

• Liker 1
Skrevet

De fleste i dag har jo sikkerhetsnett, og da kan man ikke falle av.

Og jeg er også ganske sikker på at de færreste gravide tar sats, og prøvde på å ta høyderekord ;)

Ja og så er det de som ikke har sikkerhetsnett.

Men nå er det heller ikke snakk om kun å falle av. Man kan falle generelt også. På trampolinen. Og et fall, uansett hvor lite, kan gjøre skade. Det spørs helt hvordan man lander.

Og begge sier at dersom du tar det med ro og lytter til kroppen din, så er det lite farlig. Noe jeg også har skrevet. Fall kjenner jeg også til. Vi er like langt.

Er forøvrig ikke TS.

Men hvorfor ta sjansen?

Man holder seg unna alkohol i svangerskapet, fordi det kan være skadelig. Selvom det i små mengder er lite farlig. Men hvorfor ta sjansen?

Man holder seg unna spekemat, roastbeef eller ikke helt gjennomstekt kjøtt i svangerskpet. Fordi det kan være farlig. Så hvorfor ta sjansen?

Det samme gjelder upasturiserte meieriprodukter

Man unngår kattedo i svangerskapet, fordi det kan være skadelig. Så hvorfor ta sjansen?

Det samme gjelder karuseller på tivoli..

Det er ingenting av de tingene jeg nevner som er garantert at gjør skade... men hvorfor i all verden ta den sjansen?

Det er 9 mnd av livet man ikke kan gjøre alt man gjorde før. Klarer man ikke det, så burde man kanskje ikke få barn

Og om du er TS eller ikke er irrelevant når du alikevel disukterer her.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det kan sette i gang en fødsel så er det kanskje lurt å unngå det før uke 37, hvis man ikke har lyst på en prematur baby eller enda verre: en baby som blir født for tidlig for å overleve. Men det skjer sikkert ikke i alle tilfeller, men jeg unngår det uansett for å være sikker. Hvis man klarer 9 mnd uten f.eks spekeskinke så klarer man 9 mnd uten trampoline :)

Veldig enig!

Skrevet

Minner meg litt om en gang jeg var høygravid og i badeland. Setter meg i boblebadet og etter en liten stund kommer en badevakt bort og sier; ehm ... gravide skal ikke være i boblebadet. Å nei? Nei, det er risiko for at fødselen setter i gang. Jaja, sier jeg, men da sitter jeg her litt til jeg da, sånn siden jeg hadde termin for halvannen uke siden. Det ansiktsuttrykket var fabelaktig. Og så er du HER, sa hun. Jeg humret.

Viser bare at man gjør "farlige" ting med måte. Jeg ville gjerne holdt meg unna trampolinehopping i en del av svangerskapet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ingenting om fakta rundt dette, men magefølelsen sier meg at ikke bør hoppe på trampoline som gravid, og jeg lytter til den. Vurderer det igjen om en drøy måned. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår likevel ikke hvorfor hopping på trampoline skal være noe mer farlig en jogging, så lenge man hopper forsiktig og man ikke prøver seg for første gang som høygravid. Jill Jahrmann skriver i boka si at man kan løpe så lenge man syns det er komfortabelt, og at den eneste grunnen til å evt. unngå løping i et normalt svangerskap, er om man får vondt i bekkenet av det. (Selv sluttet jeg meg jogging da jeg var litt over halvveis forrige gang fordi jeg bare fikk hold, men løp til bussen stadig vekk fram til termin.) Jahrmann refererte jo stadig til ny forskning på gravide og trening, og min oppsummering av hennes "Trening for kule mager", er at man kan gjøre det aller meste, så lenge man ikke får vondt, bortsett fra at man bør unngå hard intervalltrening i 1. trimester, liggende øvelser om man har Vena cava og visse idretter som lett kan medføre knall og fall. Og at man generelt ikke bør tenke progresjon, men vedlikehold når man trener som gravid.

Jahrmann, eller en annen som har gitt råd om trening i graviditet, har sagt at man i utgangspunktet bør unngå sykling i ulendt terreng som gravid pga. fare for fall. Det er et fornuftig råd i utgangspunktet, syns jeg, men selv fulgte jeg ikke det rådet helt. Jeg har syklet en del i terrenget, og vil si jeg er svært stødig på sykkel. Jeg syns derfor det var forsvarlig for meg å fortsatt sykle i skogen, men jeg holdt meg til grus- og kjerreveier, og utsatte ren stisykling med svaberg og mye stein. Jeg skulle tro det ble det samme med trampoline - at om man hoppet svært forsiktig og har gjort det før, og prøver seg fram ut fra hvordan tyngepunktet endres? For meg ser det ut som fall er det største problemet, også ut fra linkene over her.

Altså, jeg er helt for å følge offisielle råd til gravide, men hvis man saumfarer nettet, kan du alltids finne mange råd man kanskje burde følge for sikkerhets skyld, for det fins alltid eksempler på noen som har vært uheldige på et eller annet vis. Hvor skal grensa gå? Bør man egentlig helst sykemelde seg tidlig, og bli liggende på sofaen?

Så er jo også samleie et kjent kjerringråd for å få i gang fødsel, men så vidt meg bekjent lever ikke gravide flest i sølibat gjennom hele svangerskapet. Mao. er det vel noen ting som kan sette i gang en fødsel når kroppen begynner å bli klar for fødsel og ikke generelt utgjør en fare for prematur fødsel gjennom hele svangerskapet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fostervannet beskytter mot slikt.

Anonymous poster hash: 66a17...374
Skrevet

Fostervannet beskytter mot slikt.

Anonymous poster hash: 66a17...374

Fostervannet beskytter mot hva?

Hvis vi snakker om f.eks morkakeløsning, så er det neppe noe fostervannet kan beskytte mot

Skrevet (endret)

Det er mye hardere for kroppen å hoppe opp og ned på bakken enn på en trampoline. Det er jo liksom litt av poenget at det ikke blir noen støt.

Tror det går helt greit å hoppe på trampoline så lenge bekkenbunnsmusklaturen holder... og man holder seg unna de verste stuntene.

Endret av Piri Formis
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja og så er det de som ikke har sikkerhetsnett.

Men nå er det heller ikke snakk om kun å falle av. Man kan falle generelt også. På trampolinen. Og et fall, uansett hvor lite, kan gjøre skade. Det spørs helt hvordan man lander.

Men hvorfor ta sjansen?

Man holder seg unna alkohol i svangerskapet, fordi det kan være skadelig. Selvom det i små mengder er lite farlig. Men hvorfor ta sjansen?

Man holder seg unna spekemat, roastbeef eller ikke helt gjennomstekt kjøtt i svangerskpet. Fordi det kan være farlig. Så hvorfor ta sjansen?

Det samme gjelder upasturiserte meieriprodukter

Man unngår kattedo i svangerskapet, fordi det kan være skadelig. Så hvorfor ta sjansen?

Det samme gjelder karuseller på tivoli..

Det er ingenting av de tingene jeg nevner som er garantert at gjør skade... men hvorfor i all verden ta den sjansen?

Det er 9 mnd av livet man ikke kan gjøre alt man gjorde før. Klarer man ikke det, så burde man kanskje ikke få barn

Og om du er TS eller ikke er irrelevant når du alikevel disukterer her.

Jeg nevnte at jeg ikke var TS fordi en annen bruker antydet det.

Og man ser an hvordan man følger de rådene som finnes. Man skal ikke spise spekemat, men det funker fint så lenge man varmebehandler den først. En fersk biff kan fint være litt rosa inni - vet man litt om mat så vet man at bakterier sitter utenpå kjøttstykket, og er dette gjennomstekt så er bakteriene borte. Kjøttdeig derimot er kvernet, der er bakteriene "overalt", så der skal alt være gjennomstekt. (Eksempler.)

Er man gravid så vil både bekken, kondis, kynnere, kvalme, frykt for fall osv sette en naturlig stopper for hva man klarer/orker. Man skjønner at fall ikke er bra, så man satser ikke på trippel salto eller høyderekord. Ei heller skal man hoppe sammen med andre. Og har du trampoline uten nett, så er du enda mer forsiktig (og dum, som hopper på den uten sikkerhet generelt, men det er en annen diskusjon).

Igjen, vis meg gjerne seriøs dokumentasjon på at det er farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...