Gå til innhold

Følge opp søknad med en e-mail?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

I dagens samfunn bruker vi internett og sosiale medier mer og mer, mye mer enn telefon. Jeg lurer derfor på om det er like greit å følge opp en søknad med en kort e-mail, som med telefon? På denne måten når man den aktuelle personen uansett og forstyrrer ikke i abeidsdagen. Hva tenker dere?



Anonymous poster hash: 59f11...f71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, personlig synes jeg det er mye mer behagelige når jobbsøkere sender en mail, fremfor å ringe. Om man er opptatt så kan man bare svare senere. Med telefon må det gjøres der og da, også eventuelt avtale å ringes senere. Mye mer stress og forstyrrende i arbeidsdagen.



Anonymous poster hash: 0fb4c...418
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser an hvem det er. Samme hvor personlig en telefonsamtale er så trives faktisk ikke alle bedriftsledere med å få telefonsamtaler. Har du personalansvar for 60-70 mennesker så har du allerede en tettpakket timeplan og det å ta "5 minutter" til en telefonsamtale med en potensiell kandidat er ikke alltid noe du har tid til, veldig ofte har du 10 stykk du skal snakke med i løpet av en arbeidsdag som "bare skal ha 5 minutter" i tillegg til ett møte eller to som varer en time + for hvert av dem så må du også få gjort annet arbeide i mellom. Jeg bruker epost, og skriver da heller på en litt personlig måte.

Jeg bruker epost konsekvent, og ringer kun hvis jeg ikke får svar innen rimelig tid på epost.



Anonymous poster hash: f50d4...035
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hvor du søker. Ofte tenker jeg at e-post er bedre/ enklere for begge parter.



Anonymous poster hash: c018c...0b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Hva skriver dere i såfall i e-posten? Og hva har dere som "emne"? :)



Anonymous poster hash: 59f11...f71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Hva skriver dere i såfall i e-posten? Og hva har dere som "emne"? :)

Anonymous poster hash: 59f11...f71

Fremdrift i søknadsprosessen?

Hei igjen og takk for intervjuet, lurte på om du har noe fremdrift i søknadsprosessen jeg. Eventuelt noe videre informasjon om når jeg kan forvente og få svar tilbake?

Mvh

XXX

Trenger ikke å være så nøye på det, vanligvis ender du rett og slett opp med å få ett svar som. Hei, vi har gått igjennom søknadene og kommer til å sende ut svar i løpet av uken. Eller "Vi har noen få intervjuet igjen, men etter det skal det blir ordning ja."

Ikke overkompliser situasjonen, du spør om en tilbakemelding og det er helt normalt å gjøre. Ikke noe mer eller mindre komplisert enn som så.

Anonymous poster hash: f50d4...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar. Men jeg mener å følge opp søknaden FØR et evt. intervju, kan man likevel sende mail?



Anonymous poster hash: 59f11...f71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar. Men jeg mener å følge opp søknaden FØR et evt. intervju, kan man likevel sende mail?

Anonymous poster hash: 59f11...f71

Ja, etter 2 uker kan man uten tvil gjøre det. Men hvis det ikke har vert intervjurunder enda så hold spørsmålene dine så korte som mulig. Spør rett og slett om hvordan de ligger an og når de eventuelt har tenkt å kalle inn til intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke "følg opp" bare for å "følge opp". Ring eller send mail hvis du har et faktisk spørsmål som du ikke finner svar på i annonseteksten. Å måtte svare på en unødig mail forstyrrer også i arbeidsdagen.

Hvis du har spørsmål om ansettelsesprosessen, sjekk om det står en egen kontakt for sånne spørsmål i annonsen. Hvis det gjør det, ikke send slikt som fremdriftsspørsmål til noen andre oppgitte kontaktpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...