Gå til innhold

Insulin vernepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ferdig utdanna vernepleier, men jeg lurer på en ting!

Kan jeg sette insulin? Har aldri gjort det før og ikke lært om det på skolen. Så må vel få en opplæring av det før jeg kan gjøre det?

Vet du?



Anonymous poster hash: 7bbf0...00e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Har du ikke lært å sette noen slags sprøyter? Insulin settes subkutant, så det er ikke akkurat noen heksekunst. Det som har vært vanlig i mange år, er insulinpenner. Det klarer barn til og med å sette på seg selv.

Min datter er utdannet vernepleier. Hun har lært å sette sprøyter av forskjellige typer, både subkutant og intramuskulært.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært subcutan og intramuskulær, men da har det jo ikke vært en sånn penn. Har aldri brukt det før, man må vel få en opplæring i det? Eller er det helt selvforklarende når man står der med pennen i hånda?



Anonymous poster hash: 7bbf0...00e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utdannet vernepleier har du lov til å sette insulin. Men siden du ikke har lært det tidligere må du ha opplæring før du kan gjøre det. Det er ikke vanskelig, men uansett må du få opplæring for det kan få katastrofale følger hvis du setter for lite eller for mye insulin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utdannet vernepleier har du lov til å sette insulin. Men siden du ikke har lært det tidligere må du ha opplæring før du kan gjøre det. Det er ikke vanskelig, men uansett må du få opplæring for det kan få katastrofale følger hvis du setter for lite eller for mye insulin.

takk skal du ha! :) Ringer legevakta og ber de sende noen om det ikke er noen andre som kan gi også da eller?

Anonymous poster hash: 7bbf0...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som nevnt ikke vanskelig å sette insulin, og siden du har lært å sette s.c., er det viktigste at du lærer forskjell på hurtigvirkende og langtidsvirkende. Den langtidsvirkende må du rulle mellom hendene for at den skal blandes, da går den fra blank til hvitaktig. Du trekker opp først etter å ha blandet, og du bør ha med noen som kan dobbeltsjekke at du gir riktig dose. Hos oss har hjelpepleierne opplæring i å gi insulin, så du kan jo ta med en av dem om det er noen tilgjengelig.



Anonymous poster hash: 8c3eb...27f

Innlegg redigert for fjernet innhold

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo!

Du skal ikke sette en eneste injeksjon om du ikke har fått opplæring på det! Krev å få medisinkurs hvis du føler du har hatt mangelfull opplæring på dette. Stakkars mitt barn hvis du skal komme å gi medikamenter du ikke er i stand til å håndtere, OG har fått råd på et nettforum om hvordan du skal håndtere det.....

GRØSS!!



Anonymous poster hash: 58946...7e3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo krav på opplæring! Og medisinering går så absolutt innunder den. Så ta det med ro og spør om noen kan lære deg opp. Man lærer ikke alt på skolen, mye må læres når man starter å jobbe.



Anonymous poster hash: 43991...8c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Og du som var redd for barnet ditt, jeg hadde ikke satt insulin uten å vite hvordan man gjør det. OG jeg jobber ikke en gang med barn så null problem :)



Anonymous poster hash: 7bbf0...00e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...