AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #1 Del Skrevet 21. juli 2013 Hvor lang tid bruker man på å trene seg opp fra 10 km til halvmaraton? Farten er ikke viktig, men jeg vil løpe sammenhengende. I Grete Waitz sitt program står det bare at veien fra 10 km til halvmaraton er kort og ellers varierer det veldig. Noen med erfaring?Anonymous poster hash: 5447e...ec5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *MaggieQ* Skrevet 21. juli 2013 #2 Del Skrevet 21. juli 2013 Jeg kom til punktet der jeg ofte løp 10 km og tenkte at de gangene jeg ikke tok intervaller, men løp rolig og jevnt så var jeg aldri dødsliten etter mila. Så en dag bare fortsatte jeg i samme tempo og tok 20 km uten problem. For meg handlet det mer om psyken enn formen, at når mila var nådd så var jeg ferdig. Når jeg pushet forbi den første ekstra kilometeren så var det ikke noe stress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #3 Del Skrevet 21. juli 2013 Har noen venner som løp Birken, de trente seg opp til å løpe 10-12 km, da de løp Birken var det som MaggieQ sier at resten gikk på psyken.Anonymous poster hash: b486a...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #4 Del Skrevet 21. juli 2013 Det høres jo lovende ut! :-D Jeg klarer 10 km greit på en god dag, mens andre dager må jeg gå litt allerede etter 3. Det er demotiverende, men på løpsdagen vil jeg jo spise skikkelig og være uthvilt, så da blir det forhåpentligvis en god dag! Skal løpe halvmaraton i Oslo Maraton og er redd jeg har tatt meg vann over hodet!Anonymous poster hash: 5447e...ec5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *MaggieQ* Skrevet 21. juli 2013 #5 Del Skrevet 21. juli 2013 Det høres jo lovende ut! :-D Jeg klarer 10 km greit på en god dag, mens andre dager må jeg gå litt allerede etter 3. Det er demotiverende, men på løpsdagen vil jeg jo spise skikkelig og være uthvilt, så da blir det forhåpentligvis en god dag! Skal løpe halvmaraton i Oslo Maraton og er redd jeg har tatt meg vann over hodet!Anonymous poster hash: 5447e...ec5 Det går så fint så. Bare jogg rolig og konsentrer deg om jogge og pusteteknikken. Ikke tenk på tid eller å nå igjen andre, bare løp i ditt tempo og kos deg med musikken og løpet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #6 Del Skrevet 21. juli 2013 Det går så fint så. Bare jogg rolig og konsentrer deg om jogge og pusteteknikken. Ikke tenk på tid eller å nå igjen andre, bare løp i ditt tempo og kos deg med musikken og løpet Ja, det er planen! Så lenge jeg klarer å løpe hele vil tiden uansett bli akseptabel for mitt vedkommende, så det er målet. Det er fortsatt 9 uker igjen og jeg tror jeg har funnet et bra treningsopplegg med blanding av langkjøring, intervaller og styrke. Har du noen gode tips? Takk for oppmuntrende ord! Noen dager gleder jeg meg, andre dager har jeg lettere panikk. :-DAnonymous poster hash: 5447e...ec5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *MaggieQ* Skrevet 21. juli 2013 #7 Del Skrevet 21. juli 2013 Ja, det er planen! Så lenge jeg klarer å løpe hele vil tiden uansett bli akseptabel for mitt vedkommende, så det er målet. Det er fortsatt 9 uker igjen og jeg tror jeg har funnet et bra treningsopplegg med blanding av langkjøring, intervaller og styrke. Har du noen gode tips? Takk for oppmuntrende ord! Noen dager gleder jeg meg, andre dager har jeg lettere panikk. :-DAnonymous poster hash: 5447e...ec5 Min uke er type 5 km man-fre(en av dagene hvile) og 2 langøkter på lørdag og søndag(1 mil per dag). Varierer med rolige økter(type 10 og 11 km/t på 5 km og 11-12 km/t andre dager) På langøktene kjører jeg vanligvis hver halvkilometer med 10 km/t, 11 km/t og 12 km/t helt til jeg har løpt hele mila. Har iallefall fungert veldig bra for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2013 #8 Del Skrevet 21. juli 2013 "Hvis du klarer å gjennomføre en treningsøkt på 15 km med noen få gåpauser, kan du fint løpe halvmaraton på rundt to timer." sier Jack Waitz. Det høres litt vel optimistisk ut! Men jeg blir litt optimist da. ;-) TSAnonymous poster hash: 5447e...ec5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 22. juli 2013 #9 Del Skrevet 22. juli 2013 Erfaringen min er at dersom du klarer ti km sammenhengende. så klarer du også 21. Pass på at du trener litt langkjøring på 15-16 km så du vet sånn ca hva du har i vente. Hva løper du mila på? Om du løper på rundt 5 min pr. km, så tar du halvmaraton på 1.45. Lykke til! Det er gøy og mye sitter i hodet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 22. juli 2013 #10 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Erfaringen min er at dersom du klarer ti km sammenhengende. så klarer du også 21. Pass på at du trener litt langkjøring på 15-16 km så du vet sånn ca hva du har i vente. Hva løper du mila på? Om du løper på rundt 5 min pr. km, så tar du halvmaraton på 1.45. Lykke til! Det er gøy og mye sitter i hodet! Når man skal løpe så langt er det skjelden man klarer å holde samme tempo hele tiden. Å løpe på 5 km/min i hele 21 km skal godt gjøres. Da må man være omtrent topptrent mener jeg. Jeg har løpt en km på 4.50, men aldri i verden om jeg klarer å holde samme tempo så lenge. Jeg har løpt to halvmaraton og begge gangene var på over to timer. Ikke særlig fort det men. De aller fleste av oss er jo det man kaller mosjonister. Liker egentlig ikke det ordet :-) Synes det høres så gammelt ut:-) Nesten litt som pensjonister:-) Jeg er enig i at det meste sitter i hodet. Men dæven så lav moralen blir etter 17- 18 km. I hvertfall for min del:-) Endret 22. juli 2013 av OPIgirl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 22. juli 2013 #11 Del Skrevet 22. juli 2013 Når man skal løpe så langt er det skjelden man klarer å holde samme tempo hele tiden. Å løpe på 5 km/min i hele 21 km skal godt gjøres. Da må man være omtrent topptrent mener jeg. Jeg har løpt en km på 4.50, men aldri i verden om jeg klarer å holde samme tempo så lenge. Jeg har løpt to halvmaraton og begge gangene var på over to timer. Ikke særlig fort det men. De aller fleste av oss er jo det man kaller mosjonister. Liker egentlig ikke det ordet :-) Synes det høres så gammelt ut:-) Nesten litt som pensjonister:-) Jeg er enig i at det meste sitter i hodet. Men dæven så lav moralen blir etter 17- 18 km. I hvertfall for min del:-) Ja og nei. Har selv vært en ivrig løper, men langt fra blant de beste. Om du ser på resultatlisten på ulike halvmaratoner, er det mange kvinner som ligger med tiden 1.35 - 1.50. Mulig de er det du kaller "topptrente", jeg synes det er å dra det for langt. Min personlige rekord er 1.43, noe jeg løp på et tidspunkt da jeg stort sett trente lite planmessig og sjelden hadde løpeturer på over en mil. Erfaringen min er altså at jeg som regel klarte 21 km på samme tid pr. km som jeg løp 10 km. Men det var min erfaring da, andre har sikkert andre erfaringer. Legger til at jeg heller ikke er noen typisk løper og har ikke "løperkropp". Enig i at perioden 17-18 km er de verste på et halvmaraton. Da kunne jeg egentlig bare tenke meg å brekke et bein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 22. juli 2013 #12 Del Skrevet 22. juli 2013 Ja og nei. Har selv vært en ivrig løper, men langt fra blant de beste. Om du ser på resultatlisten på ulike halvmaratoner, er det mange kvinner som ligger med tiden 1.35 - 1.50. Mulig de er det du kaller "topptrente", jeg synes det er å dra det for langt. Min personlige rekord er 1.43, noe jeg løp på et tidspunkt da jeg stort sett trente lite planmessig og sjelden hadde løpeturer på over en mil. Erfaringen min er altså at jeg som regel klarte 21 km på samme tid pr. km som jeg løp 10 km. Men det var min erfaring da, andre har sikkert andre erfaringer. Legger til at jeg heller ikke er noen typisk løper og har ikke "løperkropp". Enig i at perioden 17-18 km er de verste på et halvmaraton. Da kunne jeg egentlig bare tenke meg å brekke et bein. Hehe:-) Da synes jeg du har løpt fort. Jeg har heller ingen typisk løperkropp. Jeg har holdt på i 6 år nå og har forbdret meg kraftig på de siste to årene. Jeg skulle gjerne løpe halvmataton på under 2 timer. Jeg løper mila på 54- 55 min. Men allikevel bruker jeg over to timer. Jeg stivner og får melkesyre etter ca 17- 18 km og da er det kjørt for min del fordi jeg må stoppe å gå litt og tøye muskulatuen litt. Jeg synes alle som er med på et maraton løp er tøffe jeg. Enten de kommer i mål på under to timer eller om de bruker to og en halv time. Moro er det lell. Og det skal det være:-) Har du tips til å bli raskere? Er det intervall som fungerer best? Jeg er ikke rask, men kan holde det gående veldig lege uten å besvime:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 22. juli 2013 #13 Del Skrevet 22. juli 2013 Har du tips til å bli raskere? Er det intervall som fungerer best? Jeg er ikke rask, men kan holde det gående veldig lege uten å besvime:-) Jeg har tro på en god kombinasjon av harde intervaller og rolige langkjøringer, selvom jeg aldri har trent særlig intervall selv. Finn en å løpe med, da presser du deg selv hardere - hvertfall når det er intervalltrening. Ellers er erfaringen min at det er stor forskjell på å løpe på tredemølle og ute. Mange som trener for det meste på mølla, får seg nok en overraskelse når de skal delta i løp. Tren ute dersom du kan, der er effekten størst. Lykke til! Jeg elsker å løpe, men kan dessverre ikke på grunn av kneskade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 22. juli 2013 #14 Del Skrevet 22. juli 2013 Jeg har tro på en god kombinasjon av harde intervaller og rolige langkjøringer, selvom jeg aldri har trent særlig intervall selv. Finn en å løpe med, da presser du deg selv hardere - hvertfall når det er intervalltrening. Ellers er erfaringen min at det er stor forskjell på å løpe på tredemølle og ute. Mange som trener for det meste på mølla, får seg nok en overraskelse når de skal delta i løp. Tren ute dersom du kan, der er effekten størst. Lykke til! Jeg elsker å løpe, men kan dessverre ikke på grunn av kneskade. Takk for tips Elastica. Jeg trener alltid ute. Sommer som vinter. Det er leit at du har en kneskade. Jeg håper du blir bra igjen slik at du kan fortsette å gjøre det du liker best. Som meg. Løpe:-) Lykke til du også:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå